مدت هاست که «دلالی»، به یکی از بی درمان‌ترین دردهای اقتصاد ایران تبدیل شده است. تقریباً پدیده و بحرانی نیست که در بازارهای ایران رخ بدهد و اثری از نقش مخرب فعالیت‌های دلالی در آن وجود نداشته باشد.

مونا ربیعیان /آن چه ابعاد این بحران‌ها را گسترده‌تر می‌کند، ورود مردم عادی به عرصه دلالی است. در ماه‌های اخیر شاهد این بوده ایم که مسئولان در قبال این موج‌های مردمی مخرب، عمدتاً روی به توصیه درمانی می‌آورند و مردم را از ورود به بازارهایی مثل ارز و طلا و سکه و… منع می‌کنند. البته مردم هم بعضاً پویش‌های خودجوشی با عنوان نه به خرید. ..  را تشکیل می‌دهند. پویش‌هایی که می‌توان گفت پاسخی موقت به رشد قیمت‌ها در این بازارهای دلال زده است.

اگر چه می‌توان گفت یک ریشه اصلی ماجرا در رشد نقدینگی و تورم‌های مزمن است، اما به نظر می‌رسد موضوع، ابعاد عمیق تری دارد که باید آن‌ها را در نوع مدیریت اقتصادی مسئولان جست وجو کرد. مدیریت‌هایی که باعث کاهش اعتماد مردم به نظام تصمیم گیری شده و آنان را وادار به اقدام شخصی در برابر تلاطم‌های اقتصادی می‌کند.

دلالان انگل های اقتصادی

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص افزایش دلالی در بین مردم به خبرنگار ما گفت: کشور ما سابقه تاریخی در دلالی دارد، دلالان به گفته مکتب کلاسیک سرمایه داری آدام اسمیت، ریکاردو، مارشال و… که اقتصاددانان سرمایه داری هستند به دلالان را به عنوان انگل نام برده اند چرا که نقشی در تولید نداشته اند.

وی در ادامه اظهارداشت: این انگل ها باعث می شود تا سرمایه داری که یک مکتب قابل پرستش است نادیده گرفته شود چرا که مکتب سرمایه داری می گوید که کار و کوشش باعث توسعه می شود و سرمایه گذاری راهی برای درآمدزایی خواهد بود اما کاتولیک ها می گویند که هرچی هست در دنیای دیگری به شما خواهد رسید .

نابوید تولید به دست دلالان

این جامعه شناس در ادامه بیان کرد:مارکس بورد در کتاب اصول سرمایه داری نوشته است که سرمایه داری در اروپا پیش رفت داشته چرا که پروستستایزن توجه ویژه به آن دنیا دارند و به همین دلیل دلال پروری بیشتر شده است کشور ما دلال پروز هستند و این دلالان نقشی در تولید ندارند و تلاشی هم برای کوتاه کردند دست دلالان وجود ندارد و این زیان های اقتصادی زیادی وارد می کند.

امان الله قرائی مقدم در ادامه مصاحبه خود از دستان دلالان در چرخه بازار گفت: کالاها در دست دلالان می چرخد و قیمت ها را تعیین می کنند از قیمت طعام دام و طیور گرفته تا دلار که دلالان قیمت تعیین می کنند و این سرمایه داران هستند که ضرر می کنند واین دلالان درآمدزایی می کنند دلالان قبل از تولید محصول را می خرند و این آسیب جدی به اقتصاد می زند و نه کارخانه دار سود می کند نه کشاورز بلکه این دلالان هستند که سودهای میلیاردی می کنند و خون تولید کننده را می مکند.

دلالان جامعه را نابود می کنند

این جامعه شناس آسیب هایی که این دلالان بر بدنه جامعه می زنند گفت: دلالان باعث ایجاد شکاف طبقاتی؛ اختلاف طبقاتی، فاصصله بین رنجبران و زحمتکشان و نوکیسه ها و تازه به دوران رسیده ها می شود و این افراد هستند که نبض بازار را در دست دارند دلالان روزانه میلیون ها تومان درآمد دارند اما کارگران روز به روز بیکار می شوند در نتیجه ۳۰ میلیون زیر خط فقر هستند و ۶۰ میلیون در تامین معیشت هستند آقایان در برج های آج می نشینند اما کاری نمی کنند.

وی در پایان راهکار را اینگونه بیان کرد: قانون باید مقابل این واسطه ها کوتاه کنند چرا که این دلالان دستشان به خون مردم آغشته است چرا که کشاورز و مرغدار و تولید کننده را نابود کردند بنابراین بیکاری روز افزون می شود و تا وقتی که قانون مقابل این افراد ایستادگی نکنند سفره های مردم هر روز کوچک تر می شود .