رشد صنایع فرهنگی و ظهور اقتصاد فرهنگ، امروزه جزیی مهم از اقتصاد کشورهاست بطوری که رشد اقتصاد فرهنگ، مقیاسی برای توسعه اقتصادی کشورهای جهان به شمار می رود. با این تفاوت که خاستگاه اقتصاد در بینش الهی بر پایه توسعه اخلاق است؛ یعنی اصل در اقتصاد توسعه اختیار و اخلاق است. در صورتی كه در نظام های مادی، اقتصاد بر پایه توسعه سود و سرمایه معنا می شود.

مونا ربیعیان/ باید گفت فرهنگ ملزوماتی دارد که یکی از آن ها اقتصادی بودن آن است که متأسفانه به آن توجه لازم صورت نمی گیرد. به گونه ای که ما تنها زماني مي توانيم در عرصة فرهنگ و هنر مشوق باشيم و فعالیت های فرهنگی و هنری را حمايت نماييم كه بپذيريم انگيزه هاي مالي و اقتصادي لازم و ملزوم با انگيزه هاي فرهنگی و هنري ست. علاوه براینکه کالای فرهنگی دارای بهای اقتصادی می باشد دارای ارزش افزوده ای هست که حاصل تفکر است و جامعه اين مهم را بايد بپذيرد كه بهاي تفكر را بايد پرداخت. حتی اگر در ابتدا به صورت نظري و جانبدارانه باشد اما مهم اين است كه چنين طرز تفكري به عادت بدل شود. پس اگر از منظر اقتصادی به فرهنگ بنگریم هر دو جنبه ارزش مادی کالا و ارزش تفکر تولید کننده کالا(ارزش معنوی) مدنظر قرار می گیرد و سنجیده می شود.

آموزش یا درآمدزایی در کانون های فکری

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص اینکه کانون پرورش کودکان و نوجوانان درامدزایی می کنند در صورتی که ردیف بودجه دارند اظهارداشت: این کانون ها برای پرورش کودکان تعبیه شده است اما در حال حاضر هر کاری در این کانون ها انجام می شود به جز آموزش.

وی در ادامه اظهارداشت: این کانون ها درحالی که بودجه دارند و از دولت درآمد دریافت می کنند اما باز هم شروع به خرید و فروش کتاب تا نقاشی کودکان می کنند این کانون ها باید با شهرداری ها هماهنگ می شدند تا کودکان کار را آموزش دهند اما در حال حاضر هیچ اموزشی در کار نیست و کودکان کار در خیابان ها همچنان کار می کنند و این کانون ها به فکر درآمدزایی هستند.

بودجه ای که نرسیده تمام می شود و کانون ها درآمدزایی های دیگر می کنند

این جامعه شناس اظهارداشت: خیلی از کارهای دولتی هستند که بودجه دریفات می کند و بودجه آن ها هر سال افزایش پیدا می کند اما درآمدزایی دارند  می کنند و کارهایی که به انها مربوط است را انجام نمی دهند مانند همین کانون فکری کودکان که طبق برنامه باید با شهرداری و بهزیستی برای پروش کودکان کار و کودکان بدسرپرست یا بی سرپرست برنامه داشته باشد اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

امان الله قرائی مقدم در پایان اظهارداشت: این کانون ها روز به روز افزایش پیدا می کند چرا که درآمد انها هم از بودجه دولتی است و درامدزایی هایی دیگر دارند رد صورتی که دولت برای بهبود شرایط اقتصادی مردم و معیشت انها می توانست ریف بودجه این کانون ها را حذف یا کم کند اما به جای این کار بودجه این کانون ها زیاد شده بنابراین مردم سعی دارند که به جای کارهای تولیدی و بنگاه داری به اینکار که صرفا درآمند دولتی دارند بپردازند.