دولت رییسی در خرداد ماه به ریاست جمهور منصوب شد و از تیرماه کارخود را آغاز کرد، رییسی پس از آغاز کار خودسفرهای استانی را آغاز کرد و این تازه شروع وعده های دولت بود.

مونا ربیعیان/دولت سیزدهم طبق برنامه قرار بود که اول از همه مشکل بیکاری را برطرف سازد و بعداز آن مشکلات اجتماعی را یکی پس از دیگری برطرف سازد اما در این مدت که بیش از صد روز است که از آغاز دولت می گذرد اما نه مشکل اشتغال برطرف شده است و نه مشکلات معیشت و اجتماعی مردم اما در قبل از ورود رییسی به ریاست جمهوری انتقادات به دولت قبل درخصوص اینکه چرا مشکلات معیشتی روز به روزبیشتر می شود آغاز شده بود اما جالب این بود که این دولت نیز نتوانست مقابل سرعت افزایش مشکلات اجتماعی ایستادگی کند.

مشکلات معیشتی به گونه ای پیش روی کرده است که بعد از گورخوابی، کارتن خوابی، چراغ خوابی، پشت بام خوابی و… بی آرتی خوابی آغاز شد و این آغاز پدیده جدید در دولت رییسی بود باید به این موضوع توجه کرد که نه تنها صد روز بلکه دویست روز هم نمی تواند راهکاری برای حل مشکلات داشته باشد و حداقل باید حدود دوسال زمان برای حل مشکلات اجتماعی و معیشتی مردم لازم است.

بدون برجام اقتصاد فلج خواهد ماند

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی درخصوص اتفاقات اخیر و عملکرد دولت در این مدت به خبرنگار ما گفت: خوشبینامه شرایط این است که شعارهای قبل از انتخابات تبلیغاتی بوده سات و در شرایط فعلی بهترین راهکار این است که تحریم ها به پایان برسد تا مشکلات اتوبوس خوابی، پشت بام خوابی و… به اتمام برسد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر تحریم ها برداشته نشود اوضاع معیشت مردم بدتر خواهد شد و تعداد آواره ها افزایش پیدا خواهد دیگه در خیابان آواره ای وجود ندارد که مردم به اتوبوس ها پناه اورده اند.

این کارشناس اقتصادی درباره بودجه دولت اظهارداشت: درحال حاضر بودجه دولت درآمدزا است و اگر تحریم ها برداشته شود حداقل تورم بالا نمی رود و ثابت خواهند ما و حداقل مردم کمی نفس می کشند.

رشوه در بین مردم امری عادی شده است

مرتضی افقه درخصوص علت به وجود آمدن این کار گفت: قاعدتا وقتی راننده نیاز دارد و معیشتش با حقوق تامین نمی شود تصمیم می گیرد تا از مردم پول بگیرند و اگر کسی فهمید دیگر این کار را انجام نمی دهد وقتی فرار مالیاتی و تخلفات دیگر از مسوولین ادامه دراد مردم نیز تخلف خواهد کرد و فقر دلیل اصلی ایجاد تخلف در جامعه است مردم دیگر ناراضی هستند آن هم برای این نابرابری اعتراضات مردمی را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهارداشت: وقتی مردم میبنند که مدیران چگونه رشوه می گیرند تصمیم میگرند که خودشان هم این کار را انجام دهند بنابراین به دنبال آن رشوه و فساد در اقتصاد ادامه پیدا خواهد مگر می شود از مردم مالیات گرفت اما مدیران همچنان مالیات های میلیاردی داشته باشند و فرار کنند.

نا اطمینانی باعث می شود تا سرمایه ها به جای اینکه در داخل باشد خارج از کشور برود

مرتضی افقه رئیس گروه اقتصاد دانشگاه چمران اهواز در بخش دیگر مصاحبه خود به تبعات خروج سرمایه از کشور و صرف آن برای خرید ملک در ترکیه، اظهارداشت: طی چند سال گذشته شاهد هستیم که میلیارد‌ها تومان از سرمایه‌های ایرانی به دلیل وضعیت اسفناک اقتصادی و نااطمینانی موجود نسبت به آینده کشور، به ترکیه منتقل شده، زیرا با خرید ملک، سرمایه‌گذاران می‌توانند اقامت و تابعیت این کشور را به دست بیاورند.

وی افزود: این فرار سرمایه قبلاً به کشور‌هایی همچون امارات، گرجستان و ارمنستان انجام می‌گرفت، اما طی چند سال اخیر با توجه به جذابیت‌های ترکیه این کشور گوی سبقت را از دیگران ربوده بود و به اولین مقصد سرمایه‌های ایرانی تبدیل شده است.

افقه اظهار داشت: اما با توجه به قوانینی که ترکیه در حوزه سرمایه گذاری گذشته، در عمل مقررات تبعیض آمیز است، زیرا اگر یک فرد ایرانی برای دریافت اقامت در ترکیه ملک بخرد، تا سه سال حق فروش آن را ندارند و اگر این کار را انجام دهد مجوز اقامت او باطل می‌شود و یا اینکه بعد از سه سال نیز تنها خانه را می‌تواند به خود ترک‌ها بفروشد که این موضوع نیز مسائل و مشکلات بسیاری را به بار می‌آورد.

قیمت خانه ترکیه نصف خرید خانه در کشور

وی اضافه کرد: زیرا ترک‌ها به دلیل اینکه می‌دانند ایرانی‌ها و یا سایر اتباع خارجی خانه را تنها به آن‌ها می‌توانند بفروشند، ملک را حتی به نصف قیمت یا یک سوم قیمت خانه می‌خرند، بنابراین فرد یا باید با ضرر و زیان خانه را بفروشد یا سرمایه خود را برای مدتی بیخیال شود، از سوی حتی بعد از اینکه فرد ملک خود را می‌فروشد، نمی‌تواند سرمایه خود را از ترکیه خارج کند، بلکه باید برای چندین سال سرمایه خود را در بانک‌های ترکیه سپرده‌گذاری کند تا اجازه برداشت پول و خروج آن را داشته باشد.

این اقتصاددان ادامه داد: حتی باید به این موضوع اشاره کرد افرادی که همین امروز اقدام به خرید ملک می‌کنند با توجه به وضع دلال بازی و کلاهبرداری که در این زمینه وجود دارد، خانه‌ها را حتی ۴۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی خریداری می‌کنند، بنابراین تا زمانی که چنین وضعیتی وجود دارد، ایرانی‌ها با ضرر و زیان فراوانی در ترکیه مواجه می‌شوند، افرادی که می‌خواهند در ترکیه اقدام به خرید ملک کنند، باید تمام جوانب امر ار بسنجند و با آگاهی کامل این کار را انجام دهند، در غیر این صورت بازنده خواهند بود.

افقه با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری خروج سرمایه از کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی که در کشور حکمفرما است، بسیاری از افرادی که سرمایه دارند یا باید سرمایه خود را به ارز و سکه تبدیل کنند یا آن را به خارج از کشور ببرند که هردو بسیار آسیب‌زا است، تا زمانی که ما ثبات اقتصادی نداشته باشیم و افراد اطمینان از آینده نداشته باشند ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بسیاری از افراد سرمایه خود را در ایران نگه‌ دارند.

از سال ۹۶ فرار سرمایه آغاز شد

افقه بیان کرد: از سال ۹۶ به این طرف روند خروج سرمایه از کشور بسیار شتاب گرفته و نسبت به یک دهه گذشته چندین برابر شده، از سویی تا زمانی که دیدگاه منفی و بدبینانه به سرمایه و سرمایه‌گذار وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشته کشور در زمینه اقتصادی با رشد و شکوفایی روبرو شود، بر این اساس ما نیاز به تغییر نگاه کلان در زمینه اقتصادی و اصلاح ساختار‌ها و نظام حکمرانی اقتصادی داریم تا از این وضعیت منفعلانه خارج شویم.

وی راهکار را اینگونه بیان کرد: برای بهبود وضعیت تحولات ساختاری نیاز دارد و تحریم ها اگر برداشته شود کمی از مشکلات برطرف خواهد شد مسوولین با وهده ها خوشبینانه صحبت می کنند تا کام مردم تلخ نشود و این باعث مشود اعتماد مردم از بین برود تنها راهکار رفع تحریم ها خواهد بود تا شاید مشکلات کمی برطرف شود.