مطالبه منطقی و حقوقی ایران از کره جنوبی برای پرداخت بدهی خود تاکنون با وعده های بی عمل روبرو شده، کره جنوبی در سه سال گذشته به بهانه تحریم هشت میلیارد دلار پول ایران را بلوکه کرده و در انتظار اجازه متحدان آمریکایی خود است، این اقدام میتواند در آینده روابط دوکشور تاثیرگذار باشد.

مونا رمضانپور/دارایی های ایران سال هاست که در بانک های برخی کشورهای غربی و متحدان شرقی آنها مانند انگلیس، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده است، پول هایی که اگر در چرخه اقتصادی کشورمان قرار می‌گرفت، منافع بسیاری به همراه داشت. دولت سیزدهم از آغاز به کار خود بر مطالبه اموال بلوکه شده کشورمان تاکید کرد، اوایل شهریور ماه  محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور از تماس تلفنی آیت الله رئیسی با برخی همتایان خارجی با هدف گشایش در پول‌های بلوکه شده ایران خبر داد و مسئولان و مذاکره‌کنندگان کشورمان نیز با قاطعیت پیگیر مطالبات ایران هستند.

کره جنوبی نیز کشوری است که به بهانه های غیرقابل قبول از پرداخت بدهی هشت میلیارد دلاری خود به ایران سرباز زده است، این بدهی مربوط به خرید فرآورده های نفتی ایران پیش و پس از آغاز تحریم های ظالمانه آمریکا است، که طی سال های گذشته مقامات کشورمان بارها آن را مطالبه کرده اند. راهکارهای متعددی توسط مقامات و سیاستمداران ایران برای بازگشت بدهی‌های کره جنوبی پیشنهاد شده تا حقوق پایمال شده ۸۴ میلیون ایرانی جبران شود، اما در عمل اقدامی صورت نگرفته است. اینکه کره جنوبی و بانک های این کشور نمی خواهند باعث رنجش متحدان آمریکایی خود شوند مساله و مشکل ایران نیست، جمهوری اسلامی به دنبال حقوق و دارایی هایی ملی کشور است و در این زمینه تسلیم نخواهد شد.

مسکن موقت برای اقتصاد ایران

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق درخصوص بازگشت پول های بلوکه شده ایران به خبرنگار ما گفت: آزادی پول های بلوکه شده ایران از سوی کره جنوبی یک نوع پیغام برای دوستان غربی این کشور است که راه تجارت کره جنوبی توسط غربی ها گرفته نشود از سوی برای اقتصاد ایران نیز مسکنی موقت می باشد.

وی در ادامه اظهارداشت:این مسکن موقت نه تنها برای ایران است بلکه برای خود کره جنوبی که زمانی یکی از مشتریان مهم ایران محسوب می شد خواهد بود چرا که قبل از ورود چین به بازی صادرات و وردات با ایران کره جنوبی و تایوان یکی از مشتریان ایران بوده اند و این می تواند تشویقی باشد برای بهبود روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی.

این دیپلمات سابق در ادامه از تشویق ایران برای نتیه بخش شدن مذاکرات گفت: این رفتار کره جنوبی با ایران نشان می دهد که اگر ایران در مذاکرات با اعتدال رفتار کند می تواند روابط بین الملل خود را نیز تقویت سازد و این کار کره جنوبی به نوعی تشویق ایران برای پاین بخشی به مشکلات بین المللی خواهد بود.

احتمال توافقات پشت پرده

وی از بهانه جویی های پایان ناپذیر مذاکرات توسط ایران گفت: همانطور که رییس تیم مذاکره کنندگان اعلام کرد در صورتی که تمام تحریم ها رفع و تمام پول های بلوکه شده ایران نیز آزاد گردد ایران نیز مذاکرات را به پایان خواهد رساند و از سوی دیگر دیگر کشورها به دنبال حفظ صلح در منطقه هستند و به نوعی سازگاری در منطقه می تواند مذاکرات را به نتیجه برساند.

فریدون مجلسی در پایان بیان کرد: با یان روند مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید مگر اینکه پنهانی توافقاتی صورت گرفته باشد تا این مذاکرات به نتیجه برسد