وزیر صمت، تورم را بیماری مزمن اقتصاد ایران دانست که مدت کم و کوتاه حل نمی شود و نیازمند اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور است و تصریح کرد: خبر خوب این است که در چند ماه گذشته اتفاقات بزرگی در جهت اصلاح ساختار اقتصادی کشور رخ داده است. از سال ۹۷ تاکنون با تورم های بالای ۲۵ درصد مواجه هستیم که در تاریخ اقتصاد ما بی نظیر بوده است؛ حتی امسال به بالای ۶۰ درصد تورم رسیدیم و لذا چهار سال پیاپی تورم بالا فشار زیادی را بر مردم وارد کرده است و همه مدیران و فعالات اقتصادی و مردم باید برای رفع این مشکل همکاری کنند.

مونا ربیعیان/ وی یکی دیگر از اقدامات مثبت دولت در چند ماه گذشته را درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده بر روی کالا دانست و بیان کرد: نوعی شفافیت ایجاد شده که باعث کاهش قیمت می شود و مردم ناظر ما هستند. در این راستا شاهد کاهش ۱۵ درصدی تورم مصرف کننده و ۲۶ درصدی تورم تولیدکننده هستیم.

درخصوص صحبت های وزیر باید گفت که کدام تورم کنترل شده است که مردم آن را لمس نمی کنند و نمی بینند در خصوص صحبت های وزیر صمت با کارشناسان به گفت و گو پرداختیم.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی:تورم را مردم می بیند ادعای کنترل نکنید

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی درخصوص کاهش ۱۵ درصدی تورم به گفته وزیر به خبرنگار ما گفت: ادعای عجیب وزیر صمت باعث می شود تا دوگانگی بین بانک مرکزی و وزارتخانه ها به صورت عام مشهود شود از سوی دیگر کنترل تورم وزیر اقتصاد مسولیتش را برعهده دارد نه وزیر صمت.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه مسوولان در جایگاه خودشان نیستند باعث می شود درخصوص همه اتفاقات صحبت کنند و مسوولان باید یاد بگیرند که دیگر استاد دانشگاه نیستند که صحبت هایشان فقط برای دانشجویان مهم باشد بلکه یک ملت صحبت ها و ادعاهایشان را می شوند و انتظار دارند که حداقل نیمی از صحبت هایشان حقیقت داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: بی اطلاعی وزیر صمت از تورم باعث می شود تا مردم به حرف مسوولین دیگر توجه نکنند و زیر صمت باید اول درباره تولید و تجارت صحبت کند به طور مثال افزایش تولید سیمان یا اینکه موارد اولیه کارخانه ها ارزان شده است صحبت کند اینگونه مردم درکی ندارند و در این خصوص هم مسوولش صحبت می کند اما وقتی ادعا براساس اتفاقی است که در جامعه رخ می دهد مانند تورم که مردم هر روز آن را لمس می کنند اشتباه است تورم ۴۰ سال ایران با صحبت های وزیر و مسوول کاهش پیدا نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه هیچ گونه تلاشی برای بهبود این وضعیت نمی‌شود، بیان کرد: با توجه به ساختار اقتصاد ایران، تا زمانی که ما با چنین نظمی روبرو هستیم هیچ مشکلی برطرف نخواهد شد همه مشکلات اقتصادی برجام و تحریم ها نیستند بلکه موانع داخلی نیز نمی گذارد تا مشکلات برطرف شود. بنابراین برای اینکه وضعیت تغییر پیدا کند باید شیوه حکمرانی و تفکر اقتصادی تغییرات قابل ملاحظه‌ای انجام شود، در غیر این صورت به هیچ عنوان نمی‌توان انتظار بهبود و یا تغییر وضعیت در این‌باره را داشت.

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس: اعتمادی به حرفهای مسوولین نیست

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص کاهش ۱۵ درصدی تورم به خبرنگار ما گفت: عمل با صحبت ها خیلی فاصله دارد وچیزی که مردم احساس می کنند با گفته های وزیر کاملا متفاوت است مردم گرانی را لمس می کنند وقتی تامین معیشت مردم تغییری نگرده است و مردم از لحاظ تهیه مواد اولیه زندگی خود باز مانده هستند بنابراین کنترل تورم یک ادعای کذب است.

وی در ادامه بیان کرد: اعتماد عمودی در کشور از بین رفته است یعنی اعتماد مردم به مسولین از بین رفته است و و دیگر اعتمادی نمانده مردم دیگر به صحبت های مسوولین دیگر توجهی نمی کنند چون می دانند که کذب است

این جامعه شناس در پایان بیان کرد: وزیر صمت به دلیل اینکه با تجار درارتباط است می تواند رباره تورم صحبت کند اما اینکه بگوید تورم کنترل شده است یک ادعایی است که مردم لمس می کنند و بنابراین باور نخواهند کرد و دخل و خرج مردم همخوانی ندارد بنابراین تا  وقتی که برنج ایرانی ۷۰ تومان است و روز به روز افزایش پیدا می کند نمی توان ادعا کرد که تورم کنترل شده است این یک نمومنه از عدم کنترل تورم از سوی مسوولین می باشد آمارها نشان می دهد که کنترل تورمی صورت نگرفته است و این اعتماد مردم را بیشتر از بین خواهد برد.