انگلیس امروز (دوشنبه) گفت تحریم‌هایی را علیه کمپانی‌ها و افراد نزدیک به کرملین وضع می‌کند اگر که روسیه حمله‌ای نظامی علیه اوکراین انجام دهد و آمریکا نیز در حال آماده سازی فهرستی برای وضع تحریم‌هایی علیه نزدیکان پوتین است.

این اظهارنظر از سوی دولت لندن با واکنش مسکو همراه شد و روسیه گفت اگر مشاغل تجاری اش هدف حمله قرار گیرد، وارد عمل می‌شود.

سیمون کلارک، دبیر کابینه دولت لندن در امور خزانه‌داری به اسکای نیوز گفت: ما واضح گفته‌ایم که اگر روسیه دست به اقدام نظامی بیشتر علیه اوکراین بزند، ما نیز تحریم‌ها را علیه مسکو تشدید می‌کنیم که شامل افراد حقیقی و حقوقی نزدیک به کرملین می‌شود.

در همین حال، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز گفت، این تهدیدها درباره وضع تحریم علیه مسکو مصداق حمله به تجارت‌ها و مشاغل روسیه است و چنین اقداماتی می‌تواند به کمپانی‌های بزرگ انگلیسی آسیب بزند و هشدار داد: روسیه هم واکنش نشان می‌دهد.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده و انگلیس به ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه نسبت به حمله به اوکراین هشدار داده‌اند. روسیه برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند و خواستار تضمین‌های امنیتی از جمله وعده ناتو است که هرگز کی‌یف را به این ائتلاف ملحق نکند. همچنین مقام‌های دولت روسیه می‌گویند، غرب گرفتار “روسیه هراسی” شده و حق ندارد پس از پیشروی ناتو به سمت شرق از زمان پایان جنگ سرد به مسکو در مورد نحوه عملکردش سخنرانی کند.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه گفته بود، دولت انگلیس این هفته قوانین جدیدی را برای گسترش دامنه تحریم‌هایی که می‌تواند علیه روسیه اعمال کند، ارائه خواهد کرد تا از “تعدی” به اوکراین جلوگیری کند.

انگلیس همچنین حدود ۱۸۰ فرد حقیقی و ۴۸ حقوقی را از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ تحریم کرده است.

در فهرست تحریم‌ها شش نفر از افراد نزدیک به پوتین قرار دارند که شامل تاجران “یوری کوالچوک”، “آرکادی روتنبرگ” و “نیکولای شامالف”، “سرگئی چمزوف” افسر سابق کا گ ب، “نیکلای پاتروشف”، دبیر شورای امنیت روسیه و “الکساندر بورتنیکف”، رئیس سرویس امنیت فدرال می‌شوند. این تحریم‌ها دولت لندن را قادر می‌سازد تا دارایی‌های این افراد را مسدود کرده و از ورود آنها به انگلیس ممانعت به عمل بیاورد.

تحریم‌های آمریکا علیه نزدیکان پوتین

در همین حال، یکی از مقام‌های دولت آمریکا نیز گفت که اگر مسکو دست به حمله علیه اوکراین بزند، واشنگتن در حال آماده سازی یک فهرست برای اعمال تحریم‌هایی علیه نخبگان روسی یا نزدیکان به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور است.

این مقام دولت واشنگتن که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ این افرادی که ما مشخص کرده ایم یا در حلقه نزدیکان به کرملین یا از متحدان آن هستند و نقشی در تصمیم گیری دولت روسیه ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکا بسته‌های تحریمی ویژه ای را هم برای نخبگان روسی و هم اعضای خانواده‌هایشان در نظر گرفته و این تلاش‌ها از سوی متحدان و شرکای آمریکایی نیز پیگیری می‌شوند. ما نمی‌توانیم محتویات این لیست یا اسامی خاص را اعلام کنیم.

در صورتی که پوتین پس از استقرار ده‌ها هزار سرباز در مرز اوکراین، حمله به این کشور را آغاز کند، هدف قرار دادن الیگارش‌های روسیه تنها بخشی از طرح ایالات متحده و متحدانش برای مجازات رئیس جمهوری روسیه به شمار می‌رود اما مسکو طرح حمله به اوکراین را رد کرده است.

در این میان، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده نیز تحریم‌ها علیه شخص پوتین را نیز رد نکرده است.