احتراما پیش و بیش از ما، از آنچه بر فضای کنش‌گری تشکلی می‌گذرد باخبرید. اصرار بر تکرار روند مدیریت نخ‌نما و نشنیدن نقد ناقدان، به گوشه راندن متخصصان و تبدیل اتاق به گعده‌ی دوستان، دلسرد کردن دلسوزان و نشستن در میان چاپلوسان مسیری بود که انتهای آن در جایی جز آنچه با آن روبروییم متصور نمی شد. آنچه امروز نمایان شده، نتیجه یک عملکرد بلند مدت و راه نا ثواب در سال‌های گذشته است و ارتباط دادن آن به توطعه‌ی خناثان چیزی جز توهم مستمر و عدم پذیرش خطاهای پرشمار در هدایت پارلمان بخش خصوصی که البته قطعا می‌دانیم با نیت خیر همراه بوده نیست.

بارها فعالان اقتصادی، آشکار و به کنایه ایرادات وارد بر عملکرد اتاق در دوران تصدی جنابعالی را گوشزد کردند ولی همواره پاسخ شما حواله‌ی راه حل به هفته‌ی آتی و هفته‌های بعد و منحل کردن سوال به قید زمان بود. ایجاد حلقه‌ی مشورتی محدود، ساختار اجرایی معیوب با معاونان نامربوط به ویژه در حوزه‌هایی که امید فعالان اقتصادی به ایجاد رونق در کسب و کارشان به حق به آنجا معطوف شده، کار را در تاریخ فعالیت تشکلی کشور به تنگنا انداخته است.
مدت‌هاست اتاق پاسخی مناسب و درخور به مطالبات جامعه‌ی اقتصادی در ایفای نقش قانونی خود ندارد و این بی پاسخی حاصل بی کفایتی ساختارمند در چند سال اخیر است. ردایی که جامعه در طول سال‌ها به تن اتاق ایران دوخته بود، اکنون به تن این اتاق با مدیریت جنابعالی زار می‌زند. ایجاد هزار توی فامیلی در ساختار اداری اتاق، فراری دادن نیروهای متخصص، به صدر نشاندن بی کفایتان خوش نشین و بی توجهی به اصالت نیروی انسانی برای بهره‌وری یک سازمان، خطایی است بلند مدت که میوه‌ی شوم آن امروز در برابر ما ظاهر شده است.
حتما صدای احسنت نمایندگان مجلس هنگام صحبت‌های ریاست جلسه در خصوص مسائل جاری اتاق را شنیده‌اید. ای کاش پاسخی برای پرسمان نمایندگان در خصوص عملکرد اتاق در این سال‌ها وجود داشت. ای کاش شاهد انجام نقش قانونی اتاق و اقدامات فراتر از آن در بهبود محیط کسب و کار بودیم. ای کاش امروز می‌توانستید با عدد و رقم تاثیرگذاری اتاق و انتفاع فعالان اقتصادی و جامعه و کشور را فریاد بزنید. در مسیر فعلی هر روز شاهد قبض حوزه‌ی بازیگری اتاق و بسط انتقادات به عملکرد آن بوده‌ایم و خواهیم بود.
انتظار می‌رود اتفاقات این روزها تلنگری به جنابعالی برای پذیرش خطا در عملکرد باشد. نسخه‌ی همیشگی احاله به آینده دیگر کارساز نیست. امروز انتظار فعالان اقتصادی از جنابعالی، کناره‌گیری از مسئولیت ریاست اتاق و باز نمودن مسیر اصلاح ساختار اتاق با تکیه بر دانش، تخصص، تعهد و چندگانه‌گرایی است.
باری تحمیل هزینه بیش از این بر تن فعالیت تشکلی بخش خصوصی در روزگاری که فعالان اقتصادی به سختی در مسیر حفظ توان تولید و اشتغال و معیشت کارکنان می‌کوشند و زمانه بر ایشان سخت گرفته دور از انصاف است و بی شک از شما انتظار نمی‌رود.
غلامحسین شافعی می‌تواند امروز با کناره‌گیری شجاعانه، فرهنگ قبول مسئولیت عملکرد را در تاریخ اقتصادی کشور نهادینه ساخته و فارغ از مشورت آنانی که حیات خود را آمیخته با حفظ روند کنونی می‌دانند نام نیک خود را احیا کند.
انتخاب راه عزت و مسیر عزتمند امروز در دسترس است. امید آنکه این فرصت را به حسرتی جاوید بدل نسازید.
با احترام
جمعی از فعالان اقتصادی ایران