مونا ربیعیان- شهریور پارسال مشاور سابق وزیر بهداشت در توییتر خود نوشته بود: «پس از هشدار وزیر بهداشت در مورد کسانی که واکسن نمی‌زنند و محروم شدن آن‌ها از خدمات اجتماعی، عده‌ای از افراد که مخالف واکسیناسیون هستند، نام خود را با تخلف در سامانه ثبت کرده و کارت واکسن جعلی دریافت می‌کنند.» علیرضا وهاب زاده ادامه داده:«مسئولین مراکز واکسیناسیون دقت کنند که عده‌ای از افراد ضدواکسن برای اینکه از خدمات اجتماعییا دریافت ویزا محروم نشوند، نامشان با تخلف و بدون تزریق واکسن در سامانه ثبت می‌شود.

قطعا این افراد باعث جهش مجدد کرونا در کشور و کم‌اثرشدن واکسیناسیون عمومی خواهند شد.» در همان زمان، دکتر محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر برجسته کشورمان در پاسخ به وهاب زاده در گفت و گویی بیان کرد: «یکی از دلایل واکسن نزدن مردم، زیر سوال قرار گرفتن واکسن‌های موجود در کشور است. از طرفی عده‌ای هم وجود دارند که طرفدار طب سنتی هستند و واکسیناسیون را قبول ندارند.» به گفته محبوب‌فر، با ضعیف شدن ویروس و پایین آمدن سن واکسیناسیون، تعداد کسانی که به تهدیدهای حکومتی توجه نمی کنند و واکسن نمی‌زنند نیز بیشتر خواهد شد. اما این روزها بازار خرید و فروش کارت واکسن در کشور ابعاد تازه ای پیدا کرده است و بر تعداد واکسینه شدگان دارای کارت واکسن و البته بدون هر گونه تزریق واکسن افزوده شده است. محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت درباره این موضوع به خبرنگار روزنامه «اقتصاد پویا» می گوید: واکسن های موجود در کشور برای سویه های جدیدتر ویروس از اعتبار خارج شده اند و باید واکسن جدید و به روزشده خریداری کرد و در اختیار مردم گذاشت.

وی افزود: با عادی انگاری که نسبت به کرونا در کشور به وجود آمده است و اجازه یافتن مسافرت‏های نوروزی و بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه ها و شرط تزریق دو و سه دز واکسن برای حضور در خوابگاه ها، افراد برای دریافت کارت واکسن و جواب تست منفی کرونا به این در و آن در می‏زنند و با یک بازار سیاه توسط عده‌ای که به فروش کارت واکسن و تست منفی کرونا دست می زنند، مواجه شده ایم.

این عضو موثر و پیوسته مجامع سلامت در کشورمان با بیان اینکه به دنبال ممنوعیت و تحریم واکسن‏های معتبرآمریکایی وانگلیسی،یک نوع واکسن هراسی درکشور به وجود آمده است که افراد زیر بار تزریقواکسن کرونا نمی‏روند، تاکید کرد: وهاب زاده و همفکرانش که نگران کارت واکسن بدون تزریق هستند باید زمانی که تحریم واکسن ها را در دولت کنونی و دولت گذشته توجیه می کردند به فکر می افتادند.

محبوب فر، باعث و بانی رونق خرید کارت واکسن بدون هرگونه تزریق را تحریم کنندگان و ممنوع کنندگان واکسن های خارجی معتبر مانند فایز و مدرنا و جانسون اند جانسون دانست و گفت: بر خلاف آن چیزی که مقامات وزارت بهداشت و درمان عنوان می کنند که ثبت اسم نفرات در سامانه واکسیناسیون و دریافت کارت واکسن بدون هر گونه تزریق، غیرممکن است، گزارش شده است که عده ای در شهرهای مختلف از طریق مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه برخی پزشکان موفق به دریافت دریافت کارت واکسن بدون تزریق واکسن شده اند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی دریافت کارت واکسن گفت: این کارت واکسن ها تقلبی نیست و رسما برای افراد صادر شده است. افرادی هم که صحنه گردان ماجرا هستند برخی عوامل دولتی حاضر در مراکز واکسیناسیون کشور هستند که تبلیغات می کنند و پس از اینکه مشتری خود را پیدا کردند به آن ها وعده می دهند که با دریافت تصویر کارت ملی آنها قادر به ثبت اسم آن ها در تاریخ های مشخص شده خواهند بود و از یک دوز تا سه دوز برای آن ها از طریق سامانه دولتی واکسیناسیون، کارت واکسن صادر می شود.

این کارشناس حوزه بهداشت و سلامت همچنین درباره قیمت این کارت واکسن ها گفت: کارت واکسنی که صادر می شود واقعی و حقیقی است و هزینه آن هم بین ۱ تا ۲ میلیون تومان برحسب نوع واکسن و تعداد دوزهای خواسته شده متغیر است و جالب هم این است که ابتدا نام مشتری مورد نظر در تاریخ های قبلی ثبت در سامانه می شود و مشتری پس از دریافت کارت واکسن خود از سامانه، پول را به شماره حسابی که معرفی شده است پرداخت می کند. محمدرضا محبوب فر در پایان اظهار داشت: در این روزها مردم دیگر از واکسن استقبال نمی کنند و از عوارض واکسن های سبد واکسیناسیون کشور واهمه دارند. البته حق هم دارند چرا که وزارت بهداشت و درمان قول داده بود که درخصوص عوارض واکسن هایی که مردم تزریق کرده اند اطلاع رسانی کند که چنین نشده است. آنچه مسلم است؛ سکته های زنجیره ای و مرگ های ناگهانی اخیر در کشور غیرقابل قبول است و باید مسئولان امر از جمله وزارت بهداشت و درمان پاسخگو باشند که کِی و کجا دیده شده است که مردم کشورمان اینقدر به سرعت پشت سر هم فوت کنند؟! کار به جایی رسیده است که تعداد زیادی از پزشکان، مردم را جهت عدم استفاده از واکسن های کرونا در دوزهای سوم و چهارم تشویق و ترغیب می کند و برخلاف گذشته اصراری برای تزریق واکسن نمی کنند. ضمن اینکه برخی پزشکان خود واسطه ای شده اند برای جذب مشتریان کارت واکسن بدون تزریق