در سال‌های گذشته تخلفات مالی و مدیریتی گسترده‌ای در اتاق بازرگانی رخ داده است. براساس قانون مصوب مجلس، اتاق بازرگانی ایران به‌منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و ‌بازرگانی تاسیس شده است.

با این حال، در سال‌های اخیر اتاق بازرگانی از اهداف و وظایف خود دور شده است. به همین دلیل هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، امروز با رای قاطع به تحقیق و تفحص از عدم شفافیت مالی اتاق بازرگانی رای دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر موافقت کردند.

در جلسه علنی مجلس، تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر با ۱۸۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

محورهای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر به شرح زیر است:

۱- بررسی میزان درآمدها و هزینه های انجام شده توسط اتاق در ده سال گذشته

۲- بررسی میزان دستیابی به اهداف مصرح قانونی

۳- بررسی میزان چابکی سازمانی اتاق

۴- نحوه نظارت اتاق بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه استانی و شهرستانی

۵- بررسی خدمات و کیفیت ارائه آن به اعضای اتاق

۶- بررسی موضوع حقوق های نجومی در اتاق

*علی اصغر عنابستانی:  رییس اتاق باید پاسخگو باشد

علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس درخصوص بدهی اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: اتاق بازرگانی به عنوان یک mgo خصوصی است و اما دولت هم بر عملکرد ان نظارت باید داشته باشد بنده معتقد هستم مقابله با فساد در کشورما لنگ می زند با توجه به این مسئله مجلس به دنبال اصلاح قانون اخلال گران اقتصادی و مبارزه با فساد اقتصادی است چرا که ۳۰ سال این قانون بدون تغییر بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: مجلس قصد دارد تا دست قوه قضاییه را در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی باز بگذارد تا اخلالگران اقتصادی مجازارت شوند.