وضعیت تورم در اقتصاد کشورمان به مرحله‌ای رسیده که رسانه‌ها و کارشناسان اقتصادی پی‌ در پی نسبت به عواقب آن در خصوص رنگ باختن سُفره های مردم هشدار می‌دهند، نرخ دلار افزایش یافته و برخی از شخصیت های سیاسی نسبت به تمام شدن تحمل مردم درباره مسائل اقتصادی هشدار می دهند اما ظاهراً گوش شنوایی وجود ندارد!

اصلی ترین مسئله این روزها که باعث نگرانی مردم شده، این است که گرانی‌های اخیر که از برخی اقلام بُنیادین استارت خورد آغازگر گرانی‌ های کالاهای اساسی باشد که معیشت مردم به آن گِرِه خورده است!

شهروندان می گویند اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی هدفمند شود گرانی‌ های شدیدی در دیگر کالاها که مرتبط با آن هستند، ایجاد می‌شود به طوری که در موضوع آرد صنعتی و ماکارونی به گونه‌ای عمل شد که این نگرانی‌ها افزایش یافت!

کارشناسان اقتصادی هم بر این باورند که کنترل تورم در اقتصاد کشور، امری شدنی است اما نیازمند تصمیم گیری سخت و به موقع است که از آن جمله بر کوچک‌سازی دولت و کنترل نقدینگی تاکید دارند و گروهی نیز افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و فروش اوراق را پیشنهاد می‌دهند.

بخش زیادی از جامعه توان خرید خود را نسبت به پارسال از دست داده است!

قیمت‌ اقلامی نظیر تخم مرغ، میوه و سبزی، برنج، روغن، محصولات گوشتی و پروتئینی، لبنیات و غیره به حدی رسیده است که بخش زیادی از جامعه، توان خرید خود را نسبت به سال گذشته به شدت از دست داده یا اجباراً کمیت خرید را به سمت کاهش تغییر مسیر داده‌اند.

در واکنش‌‌ها نسبت به افزایش تورم و گرانی، حتی رسانه های متمایل به اصولگراها نیز در مطالب مختلف از احتمال وخیم‌تر شدن شرایط تورمی ابراز نگرانی کرده و از دولت سیزدهم خواسته اند هر چه سریع‌تر راهکارهای مناسب برای کاهش تورم که فشار مضاعفی بر وضعیت معیشتی اقشار مختلف جامعه و به ویژه دهک‌های پایین درآمدی وارد کرده است، به کار گیرد!

کارشناسان اقتصادی معتقدند ارز و طلا به عنوان موتور اصلی كاهش ارزش پول ملی و ایجاد بی‌ثباتی و تورم در اقتصاد کشور اطلاق شده و لازم است بازار آن با ابزارهای مختلف مدیریت شود.

اصلاح نظام مالیاتی با هدف ایجاد سیستم تامین مالی پایدار، حذف پدیده كسری بودجه، هدایت سرمایه‌ها به بخش‌های مولد و ایجاد فشار مالیاتی در بازارهای دچار فعالیت بورس‌بازانه با هدف كاهش تقاضا و در نهایت كاهش تورم در این بخش‌ها از دیگر مواردی است که آنها برای کاهش فشار تورم به دولت پیشنهاد می دهند.

خبرگان اقتصاد، کاهش نرخ بهره بانکی را مهمترین عامل در کنترل تورم‌های ناشی از فشار هزینه دانسته و می گویند که سهم تركیبی نرخ بهره در قیمت تمام شده تولید محصولات در کشور از ۳۰ تا ۵۰ درصد برآورد می‌شود و برای همین، کنترل نرخ بهره می‌تواند در کاهش نرخ تورم اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

به گفته آنها، اقداماتی همچون كاهش نرخ سود سپرده و افزایش نسبت ذخیره قانونی بانک‌ها نیز با هدف كاهش توان بانک‌ها در خلق نقدینگی می تواند در دستور کار دولت قرار گیرد.

و در نهایت، ایجاد سیستم نظارتی قوی در بانک مركزی و برخورد قاطع با تخلفات بانک‌ها نیز از اقدامات ضروری برای کاهش نرخ تورم و جلوگیری از فشار آن بر زندگی مردم کشورمان می باشد که بی توجهی به آنها فلاکت بار خواهد بود

تصمیمات خلق‌الساعه از سوی وزرا موجب نگرانی مردم شده است

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیمات خلق الساعه از سوی وزرا موجب نگرانی مردم شده و ما نیز به عنوان وکلای مردم باید از آنها دفاع کنیم.

عزت الله اکبری تالارپشتی در جریان بررسی گرانی‌های اخیر و پس از ارائه گزارش وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در مورد حذف ارز آرد صنف و صنعت تاکید کرد: مجلس از دولت حمایت کرد، مجلس و دولت خادمان و نوکران مردم هستند، بنابراین اتخاذ هر تصمیمی باید درست باشد و به درستی نیز اجرا شود تا موجب نگرانی مردم نشود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در جلسه امروز اظهار کرد: آنچه ما در بیرون و میدان و در میان مردم شاهدیم، آن چیزی نیست که آقای وزیر در مجلس بیان می کند؛ آمارها نشان می دهد که نهاده های دامی با مشکلات بسیاری مواجه شده و اکنون مشکلات بسیاری در حوزه مرغ و گوشت به وجود آمده که بسیار نگران کننده هستند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان ما اعلام کرده اند که وزارت جهاد کشاورزی آنها را به بازی نگرفته و از نظراتشان استفاده نمی کند، در صورتی که اگر دولت حداکثر استفاده را از نظرات افراد داخل میدان تولید کند، کمتر دچار مشکلات خواهد شد.

اکبری تالار وشتی افزود: براساس گزارشات، زمانی که جمعیت ایران ۴۰ میلیون نفر بود، جمعیت دام ایران ۱۳۰ میلیون رأس بود، در صورتی که اکنون با جمعیت حدود ۸۶ میلیون نفری ما شاهد کاهش جمعیت دام به حدود ۶۰ میلیون رأس هستیم و وزیر جهاد کشاورزی باید در این خصوص توضیح دهد که چه برنامه ای برای افزایش جمعیت دام در نظر گرفته است؟ تصمیمات خلق الساعه از سوی وزرا موجب نگرانی مردم شده و ما نیز به عنوان وکلای مردم باید از آنها دفاع کنیم.

وی با اشاره به وضعیت حوزه صنعت گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت چند وقت پیش اعلام کرد ۵ تا ۱۵ درصد قیمت خودرو را کاهش داده و قرعه کشی را نیز تا اردیبهشت ماه جمع خواهیم کرد، اما شاهدیم که همین وزیر به دو مجموعه خودروساز داخلی کشور اعلام کرد که باید قرعه کشی را ادامه داده و حتی سایر خودروسازان نیز این اقدام را عملیاتی کنند که همین موضوع موجب افزایش ۴۰۰ میلیون تومانی قیمت خودرو در بخش خصوصی شد و حتی آنها اعلام کرده اند که احتمالا قیمت خودرو دو برابر خواهد شد، بنابراین چرا وزرا این تصمیمات را بدون مشورت با کمیسیون تخصصی مجلس اتخاذ می کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نگرانی‌های فعالان حوزه صنایع غذایی اظهار کرد: ۹ هزار واحد صنعتی در حوزه غذایی در کشور اکنون نگران هستند و افزایش قیمت ها موجب بی ثباتی و تعطیلی از این واحدها شده است. تصمیمات شما در میدان عمل مشکلاتی را ایجاد کرده است. حتی وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده با گران شدن کالاها، مصرف کاهش یافته و تولید افزایش می یابد، در صورتی که اینگونه نیست و نمی دانیم چه افرادی این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند.

دولت نان را برای مردم باقی بگذارد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قائله نان را جمع کند و همچون گذشته نان را برای مردم بگذارد تا در دام محتکران پیشانی سوخته ماکارونی فروش نیفتید.

سیدمجتبی محفوظی بیان کرد: یادتان هست آن زمان که رئیس قوه قضائیه و یکی از سه عضو شورای سران قوا بودید، پیرامون گرانی بنزین ۹۸ بیانیه ای منتشر کردید، آنجا که مسئولیت کار را بر دوش دولت مستقر انداختید و در بخشی از این بیانیه با انتقاد از شیوه عملکرد دولت اذعان کردید، در این مورد هم سخن گفتن با مردم و تشریح دلایل این تصمیم به صورت شفاف برای مردم به ویژه اثرگذاران جامعه ضروری می نماید.

وی افزود: حالا سه سال بعد از آن سید محرومان به عنوان رئیس دولت سیزدهم که دولت مردمی خوانده می شود در ماجرای افزایش قیمت آرد کاری مشابه دولت قبل را انجام داد و به مانند آن دولت تا این لحظه توضیح روشن، شفاف و دقیقی برای مردم نداده است. آیا می توانید از مدیران زیر مجموعه ملی و استانی تان بخواهید توضیحی به مردمی بدهند که جنابعالی به مردم و حتی ارشدهای خود نداده اید؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور، مجلس یازدهم منطقا و جمعا از رئیس گرفته تا نماینده های شهرهای بزرگ و کوچک با نگاه و عمل معاضدانه مورد تاکید رهبر انقلاب، برادری را در حق دولتتان تمام و کمال ادا کرد، لذا تیم اقتصادی دولت سیزدهم نیازمند بازنگری، جراحی و تعویض است. برخی مدیران تحت امرتان می گویند که آرد با همان استدلالی گران شد که سوخت گران شد، یعنی همان استدلال سوخته قاچاق؛ آیا لنگرگاه ها، اسکله ها و پایانه های مرزی دست دهک های نان خور جامعه است یا آقازاده های فالوده خور؟ آیا ستاد مبارزه با قاچاق تحت نظارت ریاست جمهوری است یا کمیته امداد و بهزیستی؟

محفوظی تاکید کرد: قائله نان را جمع کنید و همچون گذشته نان را برای مردم بگذارید تا در دام محتکران پیشانی سوخته ماکارونی فروش نیفتید.

نماینده مردم آبادان در مجلس در خصوص مشکلات حوزه انتخبیه اش بیان کرد: استان زرخیر خوزستان شاهد رشادت های جوانانی از جان گذشته برای حفظ مال، جان و ناموس مردم بوده است. خوزستانبه فرموده امام راحل دین خود را به اسلام ادا کرده است، آیا موقع ادای دین مسئولین به مردم خوزستان نرسیده است.

وی افزود: هنوز غبار ویرانی های جنگ تحمیلی از تن پرزخم آبادان زدوده نشده گرد و غبار هوا چند سالی است که نفس مردم شهر را بریده است. وعده های پوچ و بی سرانجام تا کی ادامه خواهد داشت، خروج آبادان از وضعیت جنگ زدگی کی اتفاق خواهد افتاد؟. زیرساخت های نابود شده، فقر شدید و محرومیت مضاعف و بیکاری جوانان وضعیت رقت باری برای آبادان قبل از جنگ رقم زده است و شهر اولین ها به شهر آخرین ها تبدیل شده است. حال امروز  آبادان تعریفی ندارد و آخرین بارقه امید مردم آبادان به نگاه ویژه رئیس جمهور و دولت انقلابی است تا هم غبار محرومیت را پاک کند و هم گرد و غباری که هر چند وقت یکبار مهمان نفس های به شماره افتاده آنها می شود.

افزایش قیمت کالاهای اساسی غیر قابل تحمل است

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی گفت: گرانی‌ کالاهای اساسی غیر قابل تحمل بوده و باید سیاست‌های حمایتی اورژانسی اتخاذ شود.

آرش زره تن لهونی بیان کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی و گرانی‌های اخیر غیر قابل تحمل است. چرا دولت نظارت خود را در بازار تقویت نمی‌کند؟ دولت و مجلس باید با سیاست‌های حمایتی به صورت اورژانسی برای تقویت قدرت خرید مردم چاره اندیشی کنند.

نماینده مردم اورامانات اظهار کرد: ریزگردها زندگی مردم در غرب کشور را با خطر جدی مواجه کرده است. چرا دستگاههای مسئول به وظیفه خود به خوبی عمل نمی‌کنند؟ روزانه سنجش کیفیت هوا باید انجام شود و دانشگاه علوم پزشکی نیز باید اطلاع رسانی دقیقی داشته باشد. اگر شرایط بحرانی است پس چرا مدارس و ادارات را تعطیل نمی‌کنید؟ باید برای مدیریت آلودگی هوا، اقدام ویژه ای صورت گیرد.