چهارسال کافی بود تا آثار زیانبار دلار ۴۲۰۰ تومانی روشن شود؛ در این سال‌ها برخی واردکنندگان به اندازه کل مردم ایران از یارانه ارزی برخوردار شدند و بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از مزایای آن بی نصیب ماندند؛ اما حالا اصلاح نظام ارزی خواست تصمیم گیران و فعالان اقتصادی است.

مونا ربیعیان/ زمزمه‌های آسیب زا بودن نظام تک نرخی ارز که فروردین ماه ۱۳۹۷ در دولت دوازدهم تصویب و اجرایی شد از همان روز بعد به گوش رسید؛ آن زمان دولت وقت به دلیل خروج آمریکا از برجام در اقدامی که آن را «پیش دستانه» توصیف کرد، تلاش داشت تا بازار ارزی را از تلاطماتی که از حدود شش ماه قبل از آن آغاز شده بود، محافظت کند اما این نوسان ها حتی پس از تثبیت نرخ ارز نیز ادامه یافت.

هرچند جرح و تعدیل این سیاست نادرست در چهار سال گذشته به بخشنامه ها مقررات ارزی و گمرکی متفاوت و گاهی متناقض ختم شد که به سردرگمی فعالان اقتصادی انجامید اما دولت با اصرار بر تخصیص ارز به نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان این استدلال را داشت که با این کار واردات کالاهای اساسی و دارو را تضمین کرده و نمی گذارد فشار اقتصادی بر مردم وارد شود.

با این حال در طی چهار سال گذشته مردم هم فشار ناشی از تحریم های ظالمانه را تحمل کردند و هم یارانه تخصیصی دولت بابت واردات کالاهای اساسی و دارو و نهاده های دامی به فرجام خود نرسید و گروه کالایی خوراکی ها و آشامیدنی ها بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران همواره بیشترین میزان تورم را در ماهها و سال های گذشته ثبت کرد که این روند به دلیل تبعات اقتصادی این ریل گذاری نادرست در اقتصاد ایران ادامه دارد.

اکنون با گذشت چهار سال، دولت بر اساس تکلیف قانونی بودجه ۱۴۰۱ و بر اساس مجوز مجلس قصد جراحی این زخم چرکین را دارد و اصلاح سیستم پرداخت یارانه به آرد و نان که مهمترین گروه کالایی است که بیشترین یارانه دولتی را دریافت می کند، آغاز شده است.

این اقدام نیز همچون دیگر جراحی های اقتصادی، مخالفانی دارد همانطور که شمس‌الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد و نماینده کنونی مجلس در این باره می گوید: سه گروه مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ هستند «برخی کارشناسان دلسوز هستند که از تبعات تورمی و چگونگی اجرای این سیاست نگران هستند»، «برخی مسئولان و مجریان این طرح هستند که چون کار غلطی انجام دادند و برای اینکه اثبات کنند کارشان درست است و می‌خواهند خودشان را تطهیر کنند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفند و در این زمینه با مسئولان کشور هم نامه‌نگاری می‌کنند»، «دسته سوم مخالفان حذف ارز ۴۲۰۰ هم عده‌ای هم ذی‌نفع هستند».

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس: برای حذف ازر ۴۲۰۰ زمان لازم است

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس یکی از مخالفان حذف ارز ۴۲۰۰ دلیل مخالفت خود را اینگونه به خبرنگار ما گفت: حذف یکباره ارز۴۲۰۰یقنا برای طبقات پایین و متوسط مشکلاتی ایجاد خواهد کرد چرا که برخی از مردم در خرید کالای اساسی و مایحتاج خود با مشکل رو به رو خواهند شد در شرایط کنونی کشور این امر می تواند مشکلاتی برای جامعه ایجاد کند.

وی در ادامه بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ توجیه اقتصادی ندارد و تصمیات عجولانه می تواند اقتصاد را دچار بحران سازد حالا این بحران با افزایش یارانه نمی تواند برطرف شود. حتی شنیده ها حاکی از سهیمه نان است که این کار در شان مردم ایران نیست چرا که این نشان می دهد ایران در جنگ است این شیوه ها آرایش جنگی است.

این نماینده سابق در پایان بیان کرد: ملت ایران در حاضر نگران شکم  گرسنه هستند و سهمیه بندی می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد اقلام اساسی دولت می تواند طی سال ها ارز۴۲۰۰ را به مرور و با شیوه های بهتری حذف کند تا برای مردم مشکلی به وجود نیاید به طور مثال اول ارز ۴۲۰۰ تومانی را با قیمت بالاتر عرضه کند تا قیمت ارز دولتی با ارز آزاد یکی شود و این می تواند طی سال ها ایجاد شود تا حداقل مردم دیگر استرسی نداشته باشند.

علیرضا عسگر اولادی، کارشناس اقتصادی:  جمع فساد ارز ۴۲۰۰

علیرضا عسگر اولادی، کارشناس اقتصادی یکی از موافقان حذف ارز ۴۲۰۰ به خبرنگار ما گفت: برخی از مشکلات رانتی به وجود آمده در اقتصاد کشور به خاطر ارز ۴۲۰۰ دولت قبل بوده است و این ارز به کسانی داده شده که ایجاد فساد می کرد بنابراین جمع این بساط فسادزا می تواند به اقتصاد کشور کمک کند و حتی می تواند بعدها به صورت مختلف این ارز ۴۲۰۰ برای مردم عرضه شود.

وی در پایان درخصوص افزایش یارانه ها نیز گفت: معمولا هر کاری که برای جمع آوری فساد باشد مشکلاتی همراه خواهد داشت در نهایت باید دید که جامعه بدون مشکل و بدون فساد چگونه پیش خواهد رفت البته دولت باید نه تنها سه دهک بلکه مشکلات اقتصادی را برای ۷۵ درصد مردم در نظر بگیرد چرا که سه دهک اعلام شده فقط افراد خاص هستند اما در جامعه ما برای در یافت یارانه باید حداقل ۷۵ درصد جامعه در نظر گرفته شود تا مشکلات حذف ارز ۴۲۰۰ دیده نشود.