در بحبوحه مواضع مسکو درباره برنامه پوششی تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین، مدیر امور خلع سلاح سازمان ملل گفت که این نهاد بین‌المللی درباره چنین برنامه‌هایی مطلع نیست و هیچ ظرفیت عملیاتی تکنیکی یا دستوری برای انجام تحقیق در این باره ندارد.

این پاسخ از سوی سازمان ملل در پی درخواست روسیه مبنی بر وجود چنین آزمایشگاه‌هایی با حمایت مالی آمریکا در اوکراین مطرح شده است.

توماس مارکرام، معاون نماینده ارشد مدیر امور خلع سلاح سازمان ملل توضیح داد که کنوانسیون خلع سلاح اتمی حاوی چندین مورد است که کشورهای عضو می‌توانند به نگرانی‌ها یا تردیدها در مورد فعالیت‌های همتایان خود رسیدگی کنند.

روسیه، آمریکا و اوکراین کشورهای عضو کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی ۱۹۷۲ هستند که بر اساس آن تولید، ساخت، مالکیت، انتقال، ذخیره‌سازی و استفاده از تسلیحات سمی و بیولوژیکی ممنوع است.

در این میان، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه نیز گفته که درخواست کشورش برای برگزاری این نشست که سومین مورد است به این دلیل مطرح شده که شواهدی مبنی بر این مساله وجود دارد که وزارت دفاع آمریکا در حال انجام پروژه‌های خطرناک بیولوژیکی با ماهیت محرمانه در مرز غربی با روسیه است.

وی ادامه داد: این یک تهدید واقعی برای امنیت بیولوژیکی روسیه، منطقه و سراسر جهان است. جلوگیری از انجام چنین فعالیت‌های خطرناکی تنها از طریق “عملیات ویژه نظامی” ممکن است.

سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین به “پروژه ۳۰۰۷” اشاره کرد که در آن، متخصصان اوکراینی تحت نظارت همکاران آمریکایی خود به جمع‌آوری نمونه‌های آب از رودخانه‌های دنیپرو، دانوب و سایر آبراه‌ها پرداخته تا پاتوژن‌هایی چون تیفویید را بیابند و بعدا آنها را به آمریکا بفرستند.

وی همچنین اوکراین را به تلاش برای گسترش مواد بیولوژیکی خطرناک از طریق هوا در سراسر روسیه متهم کرد.

در این میان، ریچارد میلز، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل ابراز تاسف کرد که از مدیر خلع سلاح سازمان ملل خواسته شده تا به این “گفت‌وگوی مضحک” بپیوندد. وی همچنین روسیه را به اتهام استفاده مجدد از شورای امنیت به عنوان مکانی برای “اشاعه اطلاعات نادرست و تئوری‌های توطئه” در مورد اوکراین مورد انتقاد قرار داد.