در حالی که گمانه زنی ها درباره قیمت مسکن در سال جاری، همچنان ادامه دارد و برخی کارشناسان از رکود، تعدیل و ریزش آن در آینده خبر داده اند، با این حال، از اواخر سال گذشته، رشد تدریجی قیمتها، آغاز شده است. بر این اساس، اسفندماه گذشته، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران، ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل، 6.2 درصد و ماه مشابه سال قبل، ۱۶ درصد افزایش داشته است.

مونا رمضانپور/در این زمینه، دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تسریع در تکمیل واحدهای مسکن مهر و اقدام ملی مسکن، به عنوان پروژه های ناتمام دولتهای قبلی، به دنبال آرامش در بازار مسکن است. همچنین پیگیری مذاکرات هستهای در قالب برجام و تاثیرات ناشی از آن، بدون گره زدن اقتصاد کشور به برجام، از جمله موضوعاتی است که میتواند در قیمت مسکن، تاثیرگذار باشد.

قیمت مسکن: از «اقدام ملی» تا «نهضت ملی»

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وعده های مطرحشده برای تسریع و تسهیل شرایط و پیشبرد پروژه های حوزه مسکن و تعادل در این بازار، اجرای قانون جهش تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن با تامین منابع مالی، تامین زمین، تامین مصالح ساختمانی، خدمات و اقدامات اجرایی از سوی وزارت راه و شهرسازی در دستورکار قرار گرفت.

در این زمینه، برآورد میزان نیاز چهارساله مسکن کشور به تفکیک استان و شهر، تدوین برنامه تولید مسکن، تخصیص هوشمند مشوق‌ها و یارانه‌ها به دهک‌های مختلف درآمدی، تعیین سهمیه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، ایجاد بانک اطلاعات زمین، تامین زمین به استعداد ۷۷۰ هزار واحد مسکونی در ۱۳۰۰ شهر کشور و تامین اراضی برای احداث ۱.۴ میلیون واحد مسکونی دیگر، برآورد مکانی و زمانی میزان مصالح موردنیاز برای احداث چهار میلیون واحد مسکونی و انجام اقدامات لازم توسط وزارت صمت، از جمله اقداماتی است که میتواند ثبات و آرامش لازم را به بازار مسکن هدیه دهد.

بر این اساس، ثبت نام بیش از ۵٫۴ میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۰ و مشخص شدن ۲٫۳ میلیون متقاضی واجد شرایط بر اساس شرط تأهل، عدم دریافت تسهیلات و نداشتن مالکیت خصوصی، با ایجاد سامانه ثبت‌نام متقاضیان مسکن، بیانگر استقبال از این طرح ملی است.

دولت و اهتمام داخلی

در این میان، اهتمام دولت برای کاهش تاتیرات تورمی قیمت مسکن، قابل توجه است. تاکید رئیس جمهوری بر پیگیری اجرای نهضت ملی مسکن و تامین اعتبار و تکمیل واحدهای مسکونی معطلمانده در سالهای گذشته به عنوان یکی از اولویتهای وزارت راهوشهرسازی که اوایل فروردین ماه امسال، در بازدید از پروژه های مسکن مهر پردیس مطرح شد، بیانگر دغدغههای موجود برای آرامشبخشیدن به بازار مسکن و تحقق وعدههایی مانند ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال است.

انتشار خبر افزایش مبلغ سپرده گذاری و دوبرابر شدن تسهیلات نسبت به سال گذشته، طی روزهای اخیر نیز یکی از مصوبات قابل اعتنا و موثر بر بازار مسکن است. بر این اساس، با موافقت بانک مرکزی حداقل مبلغ سپرده‌گذاری برای وام مسکن جوانان از ۲۰۰ به ۴۰۰ هزار تومان و سقف تسهیلات حساب مذکور از ۱ میلیارد تومان، ۸۵۰ و ۷۰۰ میلیون تومان (در سال ۱۴۰۰) به مبالغ ۲ میلیارد تومان در تهران، ۱٫۷ میلیارد تومان در مراکز استان‌ها و ۱٫۵ میلیارد تومان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری، (در سال ۱۴۰۱) افزایش یافت.

همچنین هماهنگی دولت و شهرداریها برای اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه و تسهیل و تسریع صدور پروانه‌های ساختمانی، پیگیری اتمام ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکونی مربوط به طرح اقدام ملی مسکن و آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، از دیگر اقدامات دولت به منظور ثبات نرخ مسکن به شمار میرود. توجه به شهرهای جدید و مناطق روستایی کشور از جمله اجرای ۸۰ پروژه روبنایی- خدماتی، شناسایی اراضی به منظور قرارگیری در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای ۶۰۸ هزار واحد مسکونی ویژه شهرهای جدید و آغاز عملیات اجرای ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی نیز از جمله فعالیتهای تسهیلکننده برای ثبات بازار مسکن است.

با این تصمیمات و اقدامات اجرایی دولت سیزدهم برای غلبه بر چالشهای داخلی حوزه مسکن، چنانچه محرکهای اقتصادی خارجی موثر مانند برجام، نرخ ارز، تامین منابع مالی و سرمایهگذاری خارجی، استفاده از ظرفیت شرکتهای ساختمانی خارجی در حوزه ساخت مسکن صنعتی و سایر متغیرهای کلان بینالمللی، به نتایج مثبت بینجامد، فرجام امیدبخش برای متقاضیان مسکن، دور از انتظار نخواهد بود.

مجتبی یوسفی؛ عضو کمیسیون عمران در مجلس: اقدامات مثبت وزارت راه و شهرسازی در بازار مسکن

مجتبی یوسفی؛ عضو کمیسیون عمران در مجلس درخصوص اتفاقات اخیر بازار مسکن به خبرنگار ما گفت: یکی از نکاتی که مسوولین باید رعایت کنند این است که اظهار نظرات بی مورد باعث التهاب در بازر می شود و بهتر است که کارشناسان درخصوص این بازار تصمیم بگیرند.

وی در ادامه بیان کرد: اقداماتی که دولت سیزدهم انجام داده است مطلوب است و اینکه رییس جمهور در حوزه مسکن خودش ورود کرده و هر ماه از وزیر راه و شهرسازی گزارش مسکن سازی و بازار مسکن را دریافت می کند اقدامی بی سابقه در بوده است و حتی وزیر راه و شهرسازی نیز در شهرهای وچک به دنبال این است که ساخت مسکن را شروع کند و در شورای عالی کشور نیز درخصوص آن صحبت می کند.

این عضور کمیسیون عمران در ادامه اظهار داشت: این اتفاقت در بلند مدت است که تاثیر می گذارد و در کوتاه مدت نیز دولت توانسته موفق باشد اما همانطور که رییس املات اعام کرده است که ۵۰ درصد مشاورین املاکی که قیمت های نجومی اعلام می کنند دارای مجوز نیستند دولت نیز به دنبال این است که این ۵۰ درصد را شناسایی کندتا حوزه مسکن در آرامش به سر ببرد از سوی دیگر مدیریت وزارت راه و شهرسازی در مالیات ستانی از سوداگران بازار مسکن بوده است که موفق ظاهر شده است هرچند که مردم انتظارات بیشتری دارند.

مجتبی یوسفی در پایان بیان کرد: هر چند مسوولین صحبت کنند و توضیح دهند مردم بیشتر نگران می شوند بنابراین بهتر است کارهای دولت بدون صحبت انجام شود تا آرامش در بازارها حکم فرما شود.