زلنسکی هشدار داد میلیون‌ها نفر به دلیل محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه توسط روسیه دچار قحطی می‌شوند و افزود: این روند جهان را در آستانه یک بحران وحشتناک غذایی قرار می‌دهد.

 روسیه بخش‌های بزرگی از سواحل اوکراین را تصرف کرده که این مساله  به توقف صادرات محصولات کشاورزی و بالا رفتن قیمت غلات در سطح جهانی منجر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت، کشورش در حال حاضر نمی‌تواند حجم زیادی از غلات شامل گندم، ذرت، روغن‌های گیاهی و سایر محصولات کشاورزی را صادر کند.

وی در بیانیه‌ای ویدئویی در مراسم TIME۱۰۰ Gala ۲۰۲۲ در نیویورک برای تعیین صد فرد تاثیر گذار جهانی در سال ۲۰۲۲ از دید مجله تایم گفت: میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در صورت تداوم محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه توسط روسیه ممکن است دچار قحطی شوند.

اوکراین و غرب دولت مسکو را متهم می‌کنند که از محصولات غذایی به عنوان سلاح استفاده می‌کند. روسیه می‌گوید مین‌های کار گذاشته شده توسط اوکراین در زیر دریا و تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو اما عامل این مساله است.

کی‌یف اغلب کالاهای خود را از طریق بنادر دریانوردی صادر می‌کرد، اما از زمان حمله روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، مجبور شد غلات را با قطار از طریق مرز غربی اوکراین یا از طریق بنادر کوچک رودخانه دانوب صادر کند.

زلنسکی که در فهرست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار سال ۲۰۲۲ مجله تایم قرار دارد، گفت که از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به خاطر یکپارچگی جهان آزاد در زمان بروز تهدید روسیه سپاسگزار است.

وی همچنین از متحدان اوکراین خواست تا تسلیحات بیشتری را برای این کشور ارسال کنند و افزود: تسلیحات و تحریم‌ها یک واکسن هستند؛ یک واکسن علیه کووید-۲۲ از سوی روسیه. انزجار و تنفر یک ویروس است و حتی مرگباتر از کروناست.