معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: شاخص تورم در شهریورماه نسبت به مردادماه امسال ۵.۱ واحد درصد افزایش داشت.

ایرج امینی با اشاره به تورم شهریورماه، اظهار کرد: در شهریورماه امسال، عدد شاخص کل به ۲۳۲.۷ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد و بررسی روند تغییرات شاخص قیمت ماهانه استان نشان می‌دهد که درصد تغییر شاخص قیمت که از ابتدای سال گذشته با افزایش شروع شده بود، در ادامه با نوساناتی همراه بوده است.

این مسئول ادامه داد: در شهریورماه امسال، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۳.۵ درصد است. یعنی خانوارهای استان به‌طور میانگین ۳۳.۵ درصد بیشتر از شهریورماه سال گذشته برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند. همچنین این شاخص نسبت به ماه قبل ۵.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تورم دوازده ماهه منتهی به شهریورماه امسال به ۲۳.۶ درصد رسید که نسبت به ماه قبل خود ۳ دهم واحد درصد افزایش یافته نرخ تورم سالانه استان با تغییر از تورم یک رقمی در فروردین‌ماه سال ۹۷، (۶.۷ درصد) به دورقمی در مهرماه ۹۷، (۱۱.۸ درصد) و در نهایت در اسفندماه سال گذشته در (۳۳.۹ درصد) متوقف شد. در سال ۹۹ نرخ تورم سالانه روند کاهشی به خود گرفت، به طوری که در مردادماه به عدد ۲۳.۳ درصد رسید که این روند در شهریور ماه متوقف و شاهد افزایش درصدی نسبت به ماه قبل در عدد ۲۳.۶ درصد هستیم.

امینی با اشاره به تفاوت نرخ تورم با احساس مردم از تورم، تصریح کرد: تورم تغییرات سال و ماه گذشته را بیان می‌کند، در حالی که مردم روز گذشته و حداکثر هفته گذشته را ملاک قضاوت قرار می‌دهند. همچنین احساس تورم در دهک‌های درآمدی و خانوارهای شهری و روستایی با توجه به سهم متفاوت از کالا و خدمات در سبدهای مصرفی متفاوت است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، خاطرنشان کرد: شاخص قیمت میانگین موزون تغییر قیمت کالا و خدمات است و این در حالی است که میانگین بیانگر تغییرات قیمت تک‌تک کالاها و خدمات نمی‌تواند باشد. علاوه‌ بر این از آنجایی که سطح قیمت با شاخص قیمت متفاوت است، مردم تغییر قیمت‌ کالاها و خدمات نسبت به ماه قبل را به‌عنوان تورم تلقی می‌کنند که در مورد تک‌تک اقلام صحیح است اما در مورد گروه‌های کالایی که شامل چندین قلم با تغییرات قیمتی متفاوت و ضرایب هزینه‌ای مختلف است، این قضاوت درست نیست.