در حالی که همچنان بهانه های بسیاری برای درجا زدن در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد،ایران خودرو پاور ترین را میتوان نشانه بلوغ فکری آبی پوشان جاده مخصوص به شمار آورد.

،با بازخوانی آنچه که ایران خودرو در هدف گذاری این برنامه آورده است نیز،نشانه هایی از این بلوغ به وضوح قابل فهم ودرک است. به گفته ایران خودرو:

اجرای این پروژه، ایجاد و راه‌اندازی شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو است که وظیفه بازاریابی، سفارش‌گذاری و فروش موتور، گیربکس و اکسل را به بازارهای خارج از گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین بازارهای بین‌المللی برعهده خواهد داشت. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال و سال‌های آینده بخش مهمی از درآمد و سودآوری ایران‌خودرو از طریق فعالیت این شرکت خواهد بود. شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو، ضمن افزایش ساخت داخل تولیدات سایر خودروسازان و خودکفایی بیشتر در صنعت خودرو به افزایش رقابت‌پذیری محصولات کمک خواهد کرد. شرکت دانش‌بنیان نیرو محرکه، موتورسازی ایران‌خودرو، شرکت دانش‌بنیان ایپکو، ایدم، چرخشگر، محورسازان ایران‌خودرو، محور خودرو و همچنین طرح‌های تولیدی جدید قوای محرکه، طبق سفارش و خواست شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو، اقدام به تولید خواهند کرد و این شرکت موتور و اکسل و گیربکس را خارج از گروه عرضه خواهد کرد.”

بر این اساس آنچه در برنامه آینده ایران خودرو هدف گذاری شده است به مقوله هایی خارج از تولید خودرو پرداخته و تمرکز خواهد شد.این موضوع بسیار مهم در شرایطی هدف گذاری شده است که همچنان بهانه های بسیاری برای ماندن در این وضعیت وجود دارد.عدم اصلاح قیمت ها،افزایش نرخ ارز و هزینه هایی که از جانب آن تحمیل می شود،زیان انباشته،دیون معوق بانکی ،مطالبات معوق قطعه سازان،تحریم ها و افزایش هزینه تولید از این موارد هستند.هر کدام از این دلایل به نوبه خود می توان به مثابه‌یک دست انداز بزرگ در مقابل سرعت گرفتن و لنگری سنگین برای حرکت باشد.

اما به رغم تمام این موانع ایران خودرو با درک شرایط صنعت خودروسازی کشور و همچنین جایگاه و توقعی که از این صنعت می رود،سعی دارد که با مدیریت و رایزنی برای برطرف کردن این چالش ها،راهکاری نوین برای تغییر شرایط به وجود بیاورد.یکی از این راهکارها،اجرایی کردن پروژه ایران خودرو پاورترین است.شاید در نگاه اول از منظر برخی منتقدان این امر چندان قابل تحقق نباشد.اما با توجه به سرعت تحقق وعده های آبی پوشان جاده مخصوص در دور جدید فعالیت‌های خود،می توان به اینده و همچنین دستیابی به اهداف این پروژه امیدوار بود.

در واقع ایران خودروپاور ترین آغاز یک حرکت فرهنگ کار جمعی با تاکید بر هویت و استقلال زیرمجموعه‌های خود است. به عنوان مثال ایدم یا چرخشگر هر کدام اهداف و برنامه های تولید خود را دارند اما در عین میدانند که باید محصولاتی تولید کنند که علاوه بر کیفی بودن و تامین نیاز داخل،باید توان نفوذ به بازارهای جهانی را نیز داشته باشد.

بنابراین در این شرایط بیش از پیش به خرد جمعی نزدیک تر شده و به اشتراک مساعی بیشتر می رسید.در واقع این حرکت ایران خودرو آنها را وادار می کند که هم به منافع شرکتی و هم منافع جمعی فکر کرده و در آن راستا حرکت کنند.به این معنی که به درک بیشتر و عمیق تر از کار و خرد جمعی خواهند رسید.چرا که متوجه خواهند شد توسعه،پیشرفت،ماندگاری و سود آوری آنان به جمع بستگی دارد.به بیان ساده آنها در عین مستقل بودن می آموزند که هم بی نیاز از دیگری نبوده و در عین حال در قبال یکدیگر مسئولیت سنگینی نیز دارند.

این تنها بخشی از اثرات این پروژه جدید ایران خودرو است.در این خصوص بحث کاهش ارزبری،کاهش هزینه ها،افزایش رقابت و افزایش ضریب نفوذ ایران خودرو در سایر بازارها نیز از جمله مزایا آن به شمار می اند.اما به نظر می رسد غیر از تزریق موتور،گیربکس و اکسل به تولید کنندگان داخلی و کاهش اتکا به واردات،اصلی ترین اثر و تاثیر این حرکت،سرآغاز کار جمعی دانش محور است.

امری که در ایران چندان سابقه نداشته و ندارد.با این حال اجرای این پروژه،آغاز حرکتی است که حتی میتواند زیرساخت های خصوصی سازی را محکم تر کرده و در عین سود آوری و استقلال مالی ایران خودرو،الگویی برای سایر بخش ها و صنایع نیز باشد.ضمن اینکه این حرکت در دنیای امروز امری مرسوم است و بسیاری از تولید کنندگان محصولات سایرین را استفاده می کنند.ایران خودرو نیز می تواند با توجه به زیرساخت ها و توانمندی‌هایی که دارد در دو سوی این داستان یعنی بازارهای داخلی وخارجی نقش اول را ایفا کند.