برخی از فروشندگان متقلب، لوازم خانگی دست‌دوم ایرانی و خارجی را خریداری می‌کنند و با تغییر کابینت، رنگ زدن و نصب نشان تجاری مثلا نشان‌های تجاری معروف لوازم خانگی کره‌ای آن را به عنوان لوازم خانگی اصل می‌فروشند.

حسین جلیلی بال/ معاون وزیر صمت گفت: در یکی از انبارهای بزرگ در تهران دستگاه‌های لوازم خانگی دست دوم را تجهیز و نو می‌کردند که تبدیل به شبکه هم شده بودند؛ در نهایت با این شبکه برخورد شد.

محمدمهدی برادران در نشست خبری افزود: اخذ کد شناسه و رهگیری برای کلیه کالاهای لوازم خانگی صورت گرفت و در سطح عرضه نیز اقدامات مناسبی انجام شد، به عنوان نمونه با یکی از انبارهای بزرگ در تهران برخورد شد. در این انبار دستگاه‌های لوازم خانگی دست دوم را تجهیز می‌کردند که تبدیل به شبکه هم شده بودند که در نهایت با این شبکه برخورد شد.

*مغازه دار به خاطر ناامنی در بازار دست به چنین کاری می زد

امان الله قرائی مقدم در خصوص اتفاقی که در فروشگاه های لوازم خانگی رخ داده است به خبرنگار ما گفت: مسئله اقتصاد است و احساس ناامنی که در جامعه وجود دارد، تئوری هزینه فایده در اینجا وجود دارد یعنی هر کسی بر اساس فایده خود کاری را انجام می دهد.

وی در ادامه افزود: بازرسان و مسوولین نیز مسائل این چنینی را جدی نمی گیرند و پیگیری نخواهند کرد بنابراین فروشنده به سود خود فکر می کند به طور مثال در نوشابه کم فروشی می کنند بنابراین در لوازم خانگی که دیگر هیچی نیست کنترل اصل مهم است که صورت نمی گیرد.

*این کار مغازه دار هم دست کمی از دزدی های خشن ندارد و اشد مجازات برایش در نظر گرفته شود

این جامعه شناس اظهار داشت: قوه قضاییه اعلام کرد دزدی های خشن باید به اشد مجازات برسند این مدل دزدی ها هم باید به اشد مجازات برسند چرا که اعتماد مردم را ازبین می برند و ذهنیت سمی وارد زندگی ها می شود این مدل هم دست کمی از دزدی خشن ندارد همانطور که استاد هاوارد مطرح کرد ذهنیت حسی و مادی بر جامعه حاکم می شود و ذهنیت و عقلانی کار کردن کم خواهد شد وقتی همه چیز رنگ مادیت به خود می خود می گیرد برادر و خواهر نمی شناسد چه برسد به غریبه.

*دزدی در جامعه دیگر طبیعی شده است

امان االله قرائی مقدم در ادامه از افزایش دزدی گفت: دزدی که در جامعه دیگر به یک امر طبیعی تبدیل شده است از دزدی های کوچک گرفته تا دزدی های میلیاردی که از جیب مردم رفته است و دیگر کم کم متاسفانه برای مردم عادی می شود .

این جامعه شناس در پایان از اعتماد ازبین رفته مردم گفت: اعتماد سرمایه اجتماعی است که در حال حاضر بحران زده شده است چه اعتماد افقی(اعتماد مردم به مردم) چه اعتماد عمودی( اعتماد مردم به دولت و برعکس) که هر دو اعتماد ها نخ نما شده است و از بین رفته  وقتی مردم دزدی های میلیاردی را می بینند به هم دیگر هم رحم نمی کنند و این به این معنا است که مادیات در این جامعه حرف اول را می زد و اعتماد دیگر وجود ندارد.