سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت که برای مقابله با قاچاق موبایل از طریق رویه مسافری باید تعرفه واردات مسافری افزایش یابد تا صرفه اقتصادی این روش از بین برود.

محمدرضا عالیان ، اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد مسافران به عراق به مناسبت اربعین، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم گرفت از ۱۰ تا ۱۳ شهریور  برای زائران کربلا موبایل‌های وارداتی رجیستر نکند. اما این وضعیت فقط برای بازی زمانی مشخصی که پیک مسافر بالاست و امکان تخلف بیشتر است، در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ساختار مقابله با سوء استفاده از رویه مسافری باید به گونه‌ای باشد که طی سال هم شاهد این اتفاقات نباشیم، تصریح کرد: انجمن موبایل با ممنوعیت واردات مسافری موافق نیست، اما ساختار باید به گونه‌ای تغییر کند که در هیچ بازه‌ای از سال قاچاق موبایل از طریق رویه مسافری به صرفه نباشد.

به گفته سخنگوی انجمن موبایل به دلیل ملاحظات و محدودیت‌های قانونی برای تغییر تعرفه، این امر تاکنون محقق نشده و برای جلوگیری از آسیب به بازار و مصرف کننده از قاچاق از طریق رویه مسافری در زمان پیک سفر به عراق، یک محدودیت مقطعی ایجاد شده است.

وی افزود: به طور کلی برای مقابله با قاچاق موبایل از طریق رویه مسافری باید تعرفه واردات مسافری افزایش یابد تا صرفه اقتصادی این روش از بین برود. روش دیگر برای جلوگیری از قاچاق موبایل این است که مسافری که با خود موبایل وارد می‌کند تا یک بازه زمانی مشخص امکان انتقال مالکیت نداشته باشد. این روش‌ها پیشنهاد شده و امیدواریم به سرعت یکی از آنها اجرایی شود.

عالیان در پایان از اختلال چند روزه در پیامک موبایل خبر داد و گفت: هنوز مشخص نیست این مشکل برطرف شده یا نه. اما حق مسلم مصرف کننده است که اصالت دستگاهی که خریده را بداند.