نخست وزیر عراق در سخنرانی که در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشت، از آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان عراق بابت حمایت از روند دموکراتیک در این کشور تشکر کرده و از احزاب سیاسی عراق انتقاد کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در سخنرانی خود در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از تمامی نهادها و کشورها و تمامی کسانی که از برگزاری انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ عراق حمایت کردند به ویژه آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق بابت حمایتش از روند دموکراتیک در این کشور تقدیر و تشکر کرد.

الکاظمی اظهار کرد: با وجود برگزاری موفق انتخابات اما احزاب سیاسی عراق نتوانستند به توافقی درباره تشکیل دولت برسند و این امر به بن‌بستی سیاسی منجر شد، دولتم خواستار انجام گفتگویی جدی و شفاف با حضور تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی جهت بررسی راه‌های خروج از بحران سیاسی فعلی است.

الکاظمی در ادامه بر پایبندی کابینه‌اش به رویکرد حل اختلافات قدیمی از طریق کانال‌های دیپلماتیک تاکید کرد و گفت: چالش‌هایی که عراق امروز با آنها مواجه است، نتیجه انباشت اختلاف‌نظرها برای مدت‌های طولانی است و ما برای حل این اختلاف‌نظرها تلاش می‌کنیم و امیدواریم جامعه‌مان که بخش بزرگی از آن را جوانان تشکیل می‌دهند، به دموکراسی و حمایت از آن پایبند باشند.

نخست وزیر عراق در ادامه بار دیگر بر لزوم استمرار مقابله با پدیده تروریسم بین‌المللی و گروه‌های حامی آنها تاکید کرد و گفت: عراق بار دیگر از این تریبون درخواست خود را برای عدم استفاده از اراضی‌اش به بهانه مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند.

او همچنین گفت: عراق با طرح ابتکارعمل‌های متعدد با هدف تضمین صلح و امنیت در منطقه، در راستای نزدیک‌سازی رویکردها، رسیدن به راه‌حل‌هایی مسالمت‌آمیز و دائمی برای بحران‌های منطقه‌ای و اختلاف‌نظرها میان کشورهای منطقه تلاش می‌کند.