وزیر جهادکشاورزی ضمن اشاره به اینکه باید برای تنوع بخشی به محصولات شیلاتی اقداماتی انجام شود، از حضور ۱۲ هزار صیاد بدون مجوز در کشور خبر داد.

 سیدجوادساداتی نژاد در ششمین همایش بین المللی شیلات و آبزیان و صنایع وابسته با بیان اینکه  آبزیان در بین پروتئین ها ارزش افزوده بالایی دارند، گفت: با این وجود اما آبزیان در سبد غذایی ایرانی‌ها پر رنگ نیستند و به نظر می رسد باید از نوع، طعم و پخت تا حوزه های تولید اقداماتی انجام داد.

وی ادامه داد: علاوه بر آبزیان باید بر روی برخی محصولات دیگر از جمله شتر مرغ نیز اقداماتی انجام داد. ما بزرگترین پرورش دهنده شترمرغ هستیم ولی  در حضور هر چه بیشتر این پروتئین در سبد خانوار با مشکلاتی مواجهیم.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در شیلات ظرفیت‌های بسیاری داریم. سازمان شیلات باید برنامه‌ریزی های لازم را داشته باشد. در برخی استان‌های داخلی تولید محصولان آبزی نسبت به استان‌های ساحلی بیشتر است و سازمان شیلات باید بر نامه‌ریزی های لازم را داشته باشد.

ساداتی نژاد تصریح کرد:به جای اینکه به سمت محدودیت صید برویم که در برخی مواقع نیز موفق نبوده‌ایم و نتیجه آن نیز ۱۲ هزار  صیاد بدون مجوز است، باید به سمت سرمایه‌گذاری و تقویت سواحل برویم. مجلس نیز باید در زمینه تقویت ذخایر در حوزه سواحل نیز اقداماتی را انجام دهد.
 
 وی عنوان کرد:صنایع فرآوری شیلات به شدت به حمایت نیاز دارد. ما به سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز داریم. باید سرمایه‌ها را از خارج از بخش کشاورزی به این بخش هدایت کنیم.

وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه باید شیلات را هر چه بیشتر مردمی کنیم، گفت: در حوزه شیلات باید از ظرفیت‌های اتحادیه ها و تشکل‌های استفاده کرد. برخی امور باید به تشکل‌ها واگذار شود و اعتمادسازی شکل بگیرد.

وی در پایان گفت: نیاز است شرکت‌های دانش بنیان در بخش  شیلاتی حمایت شوند زیرا شرکت‌های خوبی در این بخش وجود دارند. همچنین در زمینه صادرات خوراک آبزیان و فرآوری ظرفیت‌های خوبی وجود دارد. فناوری‌های جدید نیز در این بخش نیاز به حمایت دارند.