کلنگ اجرای ساخت واحد تولیدی سیمان سمنگان در سال ۸۶ در کیلومتر۱۴ جاده راز و جرگلان بر زمین خورد و قرار بر این بود تا این پروژه طی پنج تا شش به پایان برسد.

اما بعد از گذشت مدتی عملیات اجرایی این پروژه با وجود اینکه پیشرفت فیزیکی آن تا حدود ۶۰ درصد رسید و تا این میزان از کار مبلغ حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز هزینه شد بنا به عللی متوقف شد.

یکی از مهمترین علل توقف در ادامه اجرای این پروژه نداشتن صرفه اقتصادی تولید سیمان در آن برهه زمانی بوده و هنوز که هنوز است این پروژه متوقف باقی مانده است.

بعد از پیگیری های زیاد و برگزاری جلسات مختلف با آستان قدس که سرمایه گذار اجرای این طرح بوده، قرار بر این شد تا این پروژه تغییر کاربری دهد و تبدیل به پروژه فرآوری گیاهان دارویی در استان شود اما حدود یک سالی از مصوب شدن این مصوبه می گذرد ولی در این ارتباط نیز اقدام خاصی از سوی سرمایه گذار انجام نشده است.

معاون طرح و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا در این ارتباط گفت: در آن مقطع زمانی از سوی سرمایه گذار اجرای این طرح اعلام شد که ادامه کار برای ساخت سیمان توجیه اقتصادی ندارد و قرار بر این شد تا آن پروژه تغییر طرح دهد و تبدیل به کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در قالب شرکت کشت و صنعت شود.

مهیار مشایخی افزود: از آنجاییکه مجوز صادر شده برای طرح سیمان سمنگان صنعتی بوده و از سوی دیگر واحد فرآوری گیاهان دارویی نیز طرحی صنعتی است، نیاز به تغییر کاربری نبوده و فقط باید امر تغییر طرح صورت می گرفت.

وی ادامه داد: در این راستا صدور جواز تاسیس از حدود ۹ ماه گذشته برای ایجاد واحدفرآوری گیاهان دارویی در آن واحد تولیدی صادر شده و باید تغییرنام شرکت از سوی سرمایه گذار انجام می شد، که انجام نشده است و حتی در این ارتباط پرینت جواز تاسیس نیز در این سازمان گرفته شده است.

مشایخی اظهارکرد: از سوی سرمایه گذار اعلام شده از آنجاییکه علم کافی نسبت به فرآوری گیاهان دارویی ندارند به دنبال شریک فنی هستند و بعد از پیدا کردن این شریک، ادامه کار را انجام خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: از زمان صدور جواز تاسیس و اعلام پیدا کردن شریک فنی حدود ۹ ماه گذشته اما هنوز اقدام خاصی در ارتباط با ادامه کار از سوی سرمایه گذار انجام نشده است.