بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ۵۳درصد مشاغل اعلام کردند که در پی فیلترینگ و کاهش سرعت اینترنت، روزانه ۵۰میلیون تومان ضرر می‌کنند. علاوه بر این سازمان ملی اقتصاد دیجیتال در گزارشی اعلام کرد، شبکه‌های اجتماعی و در رأس آن‌ها اینستاگرام تا ۸۰درصد در بازار نفوذ دارند و ۵/۳ میلیون شغل مرتبط با اینستاگرام با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

در پی ادامه دار شدن فیلترینگ و مشکلات اینترنت، برخی تحلیلگران عنوان کرده اند که در دو ماه گذشته بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار شغل از بین رفته است و ادامه این روند ممکن است بر شرایط کاری حدود ۱۰ میلیون نفر در ایران تاثیر منفی بگذارد.

بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران،  ۵۳درصد مشاغل اعلام کردند که در پی فیلترینگ و کاهش سرعت اینترنت، روزانه ۵۰میلیون تومان ضرر می‌کنند. علاوه بر این سازمان ملی اقتصاد دیجیتال در گزارشی اعلام کرد، شبکه‌های اجتماعی و در رأس آن‌ها اینستاگرام تا ۸۰درصد در بازار نفوذ دارند و ۵/۳ میلیون شغل مرتبط با اینستاگرام با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

قرار بود از دانش‌بنیان‌ها حمایت شود

سید حمید حسینی، فعال بخش خصوصی درباره تاثیرات و تبعات محدودیت‌های اینترنتی ایران بر روابط تجاری با سایر کشورها گفت: بسیاری از ارتباطات بخش خصوصی کشور از طریق اینترنت و فضای مجازی صورت می‌گیرد برای نمونه حداقل همه امور زندگی شهروندان عراق از طریق فیس‌بوک یا واتس‌اپ انجام می‌شود و اصلا تلفن ثابت ندارند؛ بنابراین همه ارتباطات و روابط، رد و بدل کردن مدارک، اسناد و … از طریق اقتصاد دیجیتال انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در سالی که قرار بود از دانش‌بنیان‌ها و افزایش تولید حمایت شود؛ اقتصاد دیجیتال را مختل کرده‌اند و به اصطلاح دلخوشیم که اینترنت داریم در حالی که باید توجه داشت عراقی‌ها اصلا اهل استفاده از ای‌میل در مراودات خود نیستند و بدین صورت تجارت خارجی با عراق دچار مشکلات جدی شده است.

بازارهای اطراف ایران چگونه مراوده دارند؟

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: البته شاید برخی کشورهای دیگر در مراودات تجاری از ای‌میل استفاده می‌کنند اما در مورد عراق، سوریه، افغانستان و … چنین امکانی وجود ندارد و کمتر اهل استفاده از ای‌میل هستند.

وی تاکید کرد: لذا در مراوده با این کشورها به شبکه‌های اجتماعی متکی بودیم و محدودیت‌ها و قطع شدن شبکه‌های اجتماعی باعث شده ارتباطات ما با این کشورها به‌شدت لطمه بخورد و بازار بعضی از اقلام صادراتی را در عراق، سوریه و برخی کشورهای همسایه از دست بدهیم.

اعتماد از دست رفته مردم را ترمیم کنید

حسینی درباره حرکت ایران به سمت جزیره شدن در بحث ارتباطات جهانی و تجارت خارجی و آسیب‌های ناشی از این مساله؛ خطاب به دولتمردان و مسوولان توصیه کرد: دولت باید بتواند به مردم امید دهد و بتواند افق‌گشایی کند؛ دولت باید اعتماد کاهش‌یافته در میان مردم را ترمیم کند و چشم‌اندازی نشان دهد تا جامعه با امید به زندگی ادامه دهد زیرا هنگامی که امید را از جامعه‌ای می‌گیریم ؛ آن جامعه هیچ تلاش و کوششی نمی‌کند. وی تاکید کرد: متاسفانه جریانات اخیر به شدت سرمایه اجتماعی را کاهش داده و از اعتماد مردم به دولت و مجموعه حاکمیت کاسته است و دولت در این برهه باید به زحمت کار شاقّ و سختی را انجام دهد که بتواند دوباره اعتمادسازی را انجام دهد.