با آغاز دور جدیدی از دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی دولت، مقامات ارشد اروپایی به ویژه وزیر خارجه فرانسه، در حاشیه اجلاس اخیر در اردن، تمایل قابل توجهی را برای نزدیک شدن و گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران نشان دادند.

حسین امیرعبداللهیان هفته گذشته بلافاصله پس از مجمع گفت‌وگوی تهران در نشست بغداد ۲ در اردن شرکت کرد. شرکت وزیر خارجه ایران در این اجلاس در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. چرا که وزیر خارجه کشورمان علاوه بر شرکت و سخنرانی در کنفرانس رسمی، دیدارها یا گفت‌وگوهای مهمی را در حاشیه آن داشت.

دیدار برجامی با بورل

یکی از دیدارهای امیرعبداللهیان با جوسپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که در آن موضوعات دوجانبه و بین‌المللی مورد بحث قرار گرفت. یکی از موضوعات طرح شده در این دیدار مربوط به مذاکرات وین بود که طرفین بر لزوم پیگیری آن تاکید کردند. بورل حتی در یادداشتی که روز گذشته منتشر کرد نوشت: «هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد. کسانی که غیر از این فکر می کنند خود را فریب می‌دهند.»

گفت‌وگوی مقامات فرانسوی با وزیر خارجه ایران

همچنین در تصویر دیگری که در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ ثبت شده است، وزیر خارجه کشورمان در ردیف اول در حال قدم و گپ زدن با رئیس جمهور فرانسه و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپاست. تصویر مزبور گویای کیفیت گفتگوی جاری بین آنها نیز هست.

در قاب دیگری، وزیر خارجه ایران با همتای عمانی در حال گپ و گفت بود که وزیر خارجه فرانسه به جمع آنها نزدیک شده و با امیرعبداللهیان شروع به گفت‌وگو می‌کند.

هر چند که برخی در شبکه‌های اجتماعی و با اخباری غیررسمی و بدون منبع تلاش کردند برخی از این دیدارها را زیر سوال ببرند، یا کم اهمیت جلوه دهند، تصاویر و مستندات موجود خلاف آن ادعاها را ثابت می کنند.

دمیدن روح دوباره به مذاکرات وین

نزدیک شدن طرف‌های اروپایی به ایران در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ حکایت از دو گزاره مهم دارد. یکی اینکه ایران بازیگری غیرقابل اجتناب در منطقه است و فرآیندهای منطقه ای بدون تهران امکانپذیر نیست. دوم اینکه، کشورهای غربی با پایان اغتشاشات در کشور، به برخی از اشتباهات محاسباتی خود پی برده و دریافته اند که از محل اپوزسیون برای آنها آبی گرم نمی شود. از این رو، به نظر می‌رسد نسبت مستقیمی بین کاهش و پایان اغتشاشات در کشور و افزایش تعاملات غربی با ایران وجود دارد.

مقامات غربی دریافته اند که در نهایت باید دوباره سراغ نظام رسمی ایران بیایند. دیدار بورل با امیرعبداللهیان و یادداشت متعاقب او ناظر بر این موضوع است. حتی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز چهارشنبه شب درباره لزوم بکارگیری دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران سخن گفته و تلویحا بازگشت به برجام را تایید کرد. رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکایی نیز از برجام دفاع کرده و گفت که این توافق نمرده است.

روی دور دیالوگ منطقه‌ای

گفتگوی وزرای خارجه ایران و عربستان و توافق برای ادامه مذاکرات بین تهران و ریاض از جمله اتفاقات مهم دیگر در حاشیه اجلاس بغداد ۲ بود. این اتفاق بار دیگر بر موتور محرکه سیاست منطقه ای ایران سوخت جدیدی تزریق کرده و آب سردی را بر پیکر کسانی ریخت که به دنبال انزوای بین المللی و منطقه‌ای ایران هستند.

وزیر خارجه ایران همچنین با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، فواد حسین، وزیر خارجه عراق، شیخ سالم عبدالله الصباح وزیر خارجه کویت، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، و بدر بن سیف البوسعیدی، وزیر خارجه عمان گفتگو کرد.