به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، به‌منظور تسریع در روند اجرای راه‌آهن استراتژیک رشت-کاسپین به زودی مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص می‌یابد و تا پایان سال جاری عملیات اجرایی حد فاصل رشت تا ایستگاه پیربازار به‌عنوان اولویت اول تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

 راه‌آهن رشت- آستارا از پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور است که سه روش تامین منابع از طریق روسیه،  فاینانس داخلی و تهاتر نفت برای آن در نظر گرفته شده است.  این پروژه آخرین بخش از کریدور ریلی-دریایی شمال- جنوب کشور است که تکمیل آن توسعه ترانزیت کالا میان کشورهای حوزه قفقاز، جمهوری فدراتیو روسیه و شمال اروپا را با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، جنوب و شرق آسیا به همراه دارد.

برای تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی برآورد شده و با توجه به اظهار تمایل روسیه برای مشارکت در تکمیل این پروژه ریلی به عنوان حلقه مفقوده ریلی کریدور شمال- جنوب، جلسات مشترکی از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی برای حضور و سرمایه‌گذاری مسکو در این پروژه برگزار شده است تا هم تامین اعتبار انجام شود و هم پیشرفت این طرح بزرگ و مهم سرعت گیرد.

بخش اول راه‌آهن رشت-بندرکاسپین تا پایان سال آماده بهره‌برداری است

در این راستا خیراله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی- به‌تازگی در بازدید از راه‌آهن رشت-کاسپین با تاکید بر پیگیری تخصیص۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۵۶ به این پروژه گفت: این مسیر ریلی در ادامه راه‌آهن قزوین-رشت به‌طول ۳۵ کیلومتر در حال ساخت است و تا پایان سال جاری طبق برنامه زمان‌بندی عملیات اجرایی حد فاصل رشت تا ایستگاه پیربازار به عنوان اولویت اول تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش شرکت مادرتخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، وی افزود: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز در بهار سال ۱۴۰۲ اولویت دوم از پیربازار تا کاسپین تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه پیشرفت فیزیکی راه‌آهن رشت-‌کاسپین را ۷۵ درصد بیان کرد و گفت: هم‌اکنون ۸۳ درصد در بخش زیرسازی و ۳۱ درصد در بخش روسازی پیشرفت صورت گرفته است و ۱۴ کیلومتر از مسیر نیز ریل‌گذاری شده است.

پیش از این نیز شهریار افندی‌زاده -معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی- پروژه ریلی رشت- آستارا را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانسته و گفته بود: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و همچنین آذربایجان به منظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را چه با حضور روسیه و چه بدون حضور این کشور تکمیل می‌کنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد.