شبکه المانیتور گزارش داد که بازگشت رهبر جریان صدر عراق به عرصه سیاسی و کنار گذاشتن انزوای سیاسی که از چند ماه قبل آغاز کرده بود، امری قریب الوقوع است.

این شبکه در گزارشی نوشت که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از طریق پیامی که با نماز یکپارچه فرستاد، نشان داد که تلاش می‌کند بار دیگر به روند سیاسی بازگردد و فعالیت سیاسی خود را مجدداً بعد از یک دوره وقفه از سربگیرد که این امر برگرفته از نگرانی او از تحرکات چارچوب هماهنگی است و نیز فرصتی که خود صدر به چارچوب هماهنگی داد.

المانیور نوشت، تحرکات صدر برای بازگشت به روند سیاسی همزمان با اخباری مبنی بر وجود اختلافات در داخل حزب الدعوه به رهبری نوری المالکی و نیز اختلافات در چارچوب هماهنگی است.

طبق اطلاعاتی که المانیتور به دست آورده، این اختلافات منجر به خروج ۱۲ نماینده از چارچوب و حرکت آنها به سمت ایجاد یک فراکسیون سیاسی جدید شد، مساله‌ای که ممکن است صدر تلاش ‌کند طی روزهای آتی از آن بهره برداری کند.

طبق پیش‌بینی‌های این شبکه، تلاش‌های صدر برای بازگشت به روند سیاسی فقط صرفاً برای بهره برداری از اختلافات سیاسی کنونی میان چارچوب هماهنگی نیست، بلکه تلاشی برای حفظ نفوذ سیاسی صدر از طریق ممانعت از کنترل کامل چارچوب هماهنگی و حزب الدعوه بر نهادهای دولت پس از اخراج مسئولان آن و جایگزین کردن آنها با مسئولان دیگری که نزدیک به چارچوب هماهنگی و احزابش هستند و ممانعت از کنترل کامل بر دولت سایه است.

این شبکه همچنین ادامه داد، از دلایل دیگر نیز نگرانی صدر نسبت به این امر است که چارچوب هماهنگی قانون انتخابات را پس از کنترل بر دولت سایه و دست یابی به مناصب مهم پس از کنار زدن سایر مسئولان صدری از آن مناصب و جایگزی کردن آنها با مسئولان چارچوب هماهنگی تغییر دهد.