مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: در حال حاضر در حوزه های علم و فناوری، امنیت، درمان، کاهش آسیب های اجتماعی استان نیاز ضروری به وقف دارد.

حجت الاسلام”علی جلالی” صبح امروز ۲۱ مهرماه در نشست خبری با بیان اینکه در استان کرمان ۸۲۵۱ موقوفه داریم که ۱۵۱ مورد از آنها در یک سال گذشته ثبت شده است افزود: از کل موقوفات استان ۷۳۳۲ مورد متصرفی است که تولیت آن به عهده اوقاف است و ۸۹۱ موقوفه غیرمتصرفی و کار آنها توسط متولیان موقوفات انجام می شود و ۲۸ موقوفه در استان تولیت مشترک دارند.

جلالی با اشاره به اینکه هر موقوفه رقباتی دارد، تصریح کرد: رقبات موقوفات استان ۷۵ هزار و ۴۳۹ مورد است که ۵۰ هزار و ۸۳۴ مورد مربوط به موقوفات متصرفی و ۲۴ هزار و ۴۹۱ مورد مربوط به موقوفات غیرمتصرفی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با بیان اینکه بیشترین رقبه ای که در موقوفات استان کرمان داریم مربوط به مزرعه طهماسب آباد کرمان و شامل ۱۴ موقوفه و بیش از ۳۰ هزار رقبه است اظهار کرد: نیت واقفین با توجه به نیاز روز جامعه اتفاق افتاده و این نیت ها را در چهار بخش می توان تقسیم کرد که شامل بیش از ۴۰۰۰ نیت تکراری است.

وی اظهار کرد: نیات مذهبی شامل روضه خوانی، تعزیه داری، ترویج فرهنگ قرآن؛ نیات خیریه درباره کمک به ایتام، درمان، کمک به تحصیل دانش آموزان بی بضاعت؛ نیات اجتماعی شامل مسائل فرهنگی و در جهت کمک به کاهش آسیب های اجتماعی می توان استفاده کرد و رفع آلام و گرفتاری ها و نیات مربوط به زیارت شامل عتبات عالیات و مشهد مقدس است.

جلالی تصریح کرد: مهم ترین نیات واقفان تعزیه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام است و ولایتمداری و محب اهل بیت بودن مردم کرمان را نشان می دهد.

وی بیان کرد: در استان کرمان ۲۱۸ بقعه و مکان متبرکه داریم که دو نوع بقعه شاخص کشوری(۱۴ مورد) و استانی(۲۲ مورد) داریم و در این بقاع یک مرکز افق دایر شده که در بخش های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی فعالیت می کنند که تهیه جهیزیه، کمک به آزادی زندانیان و … در حوزه اجتماعی در بین مجاوران بقاع صورت می گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به رویکرد جدید در سازمان اوقاف گفت: براساس ماده پنج قانون تشکلات و اختیارات اوقاف اجازه نصب امین در موقوفات متصرفی به ما داده شده که افرادی شایسته، دغدغه مند، جهادی، انقلابی و توانمند انتخاب می شوند و کار موقوفه را با نظارت اوقاف انجام می دهند.

وی افزود: نخستین هیئت امنای موقوفات با نیات حوزه های علمیه در استان کرمان شکل گرفته که در راس آن نماینده ولی فقیه در استان است که در حال حاضر همه موقوفات مربوط به این بخش شناسائی و در اختیار هیئت امناء قرار گرفته است.

جلالی با اشاره به اینکه اصل ماده پنج می تواند برای انجام کارها به ما کمک بسیاری کند و در استان کرمان با شتاب بیشتری نسبت به کشور آغاز به کار کرده است بیان کرد: چارت سازمانی ما ۱۸۰ نیرو است که ما با حدود ۱۳۰ نیرو کار می کنیم که با توجه به حجم کار بسیار بالا در موقوفات و رقبات این وضعیت جوابگو نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده برای موقوفات عنوان کرد: یک شرکت از محل سرمایه برخی موقوفات ایجاد شده و در امر سرمایه گذاری کار خواهد کرد و وظیفه خود می دانیم در زمینه جهش تولید کار کنیم.

وی افزود: باغات پسته موقوفه ای داریم که امسال نسبت به سال قبل محصول بیشتری برداشت داشته و دلیل آن فعالیت کارگروه های تخصصی و افراد با تجربه است و طرح ایجاد شرکت پسته را به تهران ارائه کرده ایم که با تصویب و ایجاد شرکت، محصول را فرآوری خواهیم کرد.

جلالی تصریح کرد: در راستای اشتغالزائی، جهش تولید و کمک به اشتغال خانگی در دهه وقف فاز دوم بازارچه شهرداری کرمان که موقوفه است بهره برداری می شود که در این بازارچه با کمک سرمایه گذار ۲۴ مغازه آماده شده و در زمینه فروش صنایع دستی فعال و ۴۲ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی بیان کرد: ۱۵۰۰ خانه را با این بازارچه درگیر کار خواهیم کرد و محصولات تولید خانگی از جمله صنایع دستی، خوراکی و … به فروش می رسد و پیگیر راه اندازی بازارچه در بم، سیرجان، رفسنجان و زرند نیز هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اظهار کرد: بخشی از کار تولیدی و آموزش را به مرکز پرورشگاه دیلمقانی برده ایم و توسعه باغات و مشارکت با سرمایه گذاران را دنبال می کنیم و آمادگی مشارکت با سرمایه گذاران را داریم.

وی با اشاره به برنامه های دهه وقف در استان کرمان عنوان کرد: آغاز برنامه ها ۲۴ مهرماه در جوار مرقد شهید حاج قاسم سلیمانی خواهد بود که این شهید یک واقف ارزشمند بوده و در سال ۹۲ بیت الزهرای کرمان را وقف کرد.

جلالی تصریح کرد: برگزاری محفل انس با قرآن و تجلیل از برگزیدگان چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم استان، نشست تخصصی مجامع قرآنی، عزاداری مراسم پایانی ماه صفر در بقاع متبرکه با رعایت پروتکل های بهداشتی، دیدار با مسئولان ارشد استان، افتتاح پروژه های عمرانی اوقاف، همایش یاوران وقف و … از جمله برنامه های دهه وقف در استان کرمان است.

وی با اشاره به تجلیل از کادر بهداشتی درمانی استان در دهه وقف عنوان کرد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی بیمارستان ها نیازمند تجهیزات خاصی هستند، تعداد هشت دستگاه تنفسی به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان از محل موقوفات و با کمک خیران تامین و تحویل دانشگاه علوم پزشکی خواهد شد.

جلالی با اشاره به اینکه شورای مراکز خیریه در اوقاف تشکیل شده و در همه شهرستان ها شورای امور خیریه داریم، افزود: درخواست داریم رسانه ها کمک کنند بتوانیم تمرکزی بین کارها ایجاد کرده و از جزیره ای اقدام کردن خارج شویم. به عنوان مثال در تامین جهیزیه و آزادی زندانیان به صورت متمرکز کار شود، خروجی بسیار خوبی خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نیاز به موقوفات جدید داریم، تصریح کرد: در حال حاضر بیماران سرطانی در بیمارستان شهید باهنر فضای کمی دارند در حالی که ۳۰ هزار متر زمین به عنوان بیمارستان مرسلین داریم که جای مناسبی برای مرکز درمانی است اما طی سال های گذشته نیت واقف اجرائی نشد و به مجموعه دیگری واگذار شده که به زودی به موقوفه برگشت خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با بیان اینکه درخواست داریم در راستای ترویج فرهنگ وقف و موضوعات جدید رسانه ها همکاری کنند، افزود: باید نیازهای استان را ببینیم. در حال حاضر در حوزه های علم و فناوری، امنیت، درمان، کاهش آسیب های اجتماعی استان نیاز ضروری به وقف دارد و رسانه ها با قلم خود می توانند یاور وقف باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه اراضی موقوفه در اختیار برخی دستگاه هاست که حق موقوفه پرداخت نمی شود و یک سند اجاره با ما ندارند، عنوان کرد: اکثر مردم توجه دارند اما برخی به حق موقوفات توجه ندارند که رسانه ها در این زمینه می توانند کمک کننده باشند و توصیه ما این است وقتی وقف ماندگار است، پس همه واقف باشیم.