در صورت تصویب شورای شهر تهران و تایید فرمانداری از سال آینده هزینه نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر گرفته می‌شود.

مونا ربیعیان/ سرانجام پس از دوبار تذکر درصحن علنی شورای شهر تهران نسبت به تاخیر ارسال لوایح عوارضی از سوی شهرداری تهران هفته گذشته این لوایح به شورای شهر ارسال شد. شورای شهر فرصت کمی برای بررسی این لوایح دارد و باید تا پایان بهمن ماه این لوایح را تعیین تکلیف کند. بررسی‌ها در کمیسیون‌های تخصصی در حال انجام است، در لایحه ارسال شده برخی از موارد برای سال ۱۴۰۲ پیشنهاد شده است. پیشنهاداتی که تا در صحن شورای شهر به تصویب نرسد و فرمانداری آن را تایید نکندقابلیت اجرا نیست، اما نگاه مدیران شهری به کسب درآمد برای شهر را آشکار می‌کند. در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها در سال ۱۴۰۲ هزینه‌ای نیز برای نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده که رقم پیشنهادی ۱۶۴ هزار تومان است.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران بار‌ها در سخنان خود تصریح کرده‌است با گران کردن شهر مخالف است و برای ارزان کردن تهران برنامه دارد. برنامه‌ای که البته با لوایح عوارض و بهای خدمات ارائه شده از سوی شهرداری برای تصویب در شورا چندان همسو نیست و گران شدن عوارض و بهای خدمات شهرداری در سال ۱۴۰۲ در این لوایح بیش از پیش آشکار است.

کارهای عجیب شهرداری کم نیست

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس در خصوص عوارض نگهداری قبر به خبرنگار ما گفت: این کارهای عجیب از این شهرداری بعید نیست تصمیمات اشتباه همیشه گرفته می شو این عوارض می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

وی در ادامه بیان کرد:مردم نمی دانند که کی قرار است که فوت کنند چرا باید هزینه نگهداری بدهند یا اینکه چرا هزینه قبر مردگان را پرداخت کنند این کار شهرداری می تواند مشکلات روحی ایجاد خواهد کرد این امر از نظر سیاسی وجه درستی ندارد و می تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد.

تجارت قبر

این جامعه شناس در ادامه از کارهای دیگر شهرداری گفت: این که از قبر هزینه گرفته شود اجحاف در حق مردم است و اینکه بعداز فوت هم هزینه از بازماندگان دریافت شود کار زننده ای است و ارزش و اعتبار شهرداری و دولت را زیر سوال خواهد برد از سوی دیگر این امر باعث می شود که قبر فروشی بین مردم رواج پیدا کند.

وی در پایان اظهارداشت: رقابت بین خرید قبر ایجاد خواهد شد و از سوی دیگر دلال پروی در بازار قبر ایجاد خواهد شد واین امر به یک تجارت تبدیل می شود این طرح های شهرداری جز ناامیدی در شهر و دلال پروری نتیجه ای نخواهد داشت و حتی جلوه دولت را سیاه خواهد کرد.