رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در رأس هیأتی بلند پایه از آژانس، بعد از ظهر روز جمعه ۱۲ اسفندماه به تهران سفر کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به دعوت محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به تهران سفر کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این سفر دو روزه علاوه بر مذاکره با رییس سازمان انرژی اتمی با دیگر مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و ملاقات خواهد کرد.

  مدیر کل آژانس پس از انجام دیدارها و مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر روز شنبه ۱۳ اسفندماه، تهران را به مقصد وین ترک خواهد کرد.

نسبت به رفت و آمدهای گروسی به ایران خوشبین نیستم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: شخصا به رفت و آمدهای گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خوشبین نیستم اعتقاد دارم مدتی نباید وی را به کشور راه دهیم.

محمود عباس زاده مشکینی با اشاره به سفر گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، گفت: ارزیابی از این سفر بستگی به این دارد که گروسی در راستای ماموریت حرفه ای خود و انجام وظیفه قانونی خود به ایران می آید یا طبق معمول برای سیاسی کاری به تهران می آید.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس بیان کرد: تجربه نشان داده است که مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، ماموریت و وظیفه حرفه ای خود را فدای غربی ها می کند و اعتقادی به رفت و آمد آنها ندارم.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه امیدی به سفر دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران ندارد، افزود: اعتقاد دارم که در شرایط فعلی نباید اجازه سفر به دبیرکل به ایران داده می شد، اما به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی و دولت هنوز از گروسی قطع امید نکرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس اظهار داشت: ایران برای رفع شبهات کارشناسان و بازرسان آژانس تلاش می کند و با توضیحاتی شفاف سازی کرده اما آژانس گامی در راستای عادی سازی پرونده هسته ای ایران بر نمی دارد و در عوض اشکالات جدیدی را می تراشد از این رو به رفت و آمدهای گروسی خوشبین نیستم  مدتی وی را به کشور راه نمی دادیم.

هر چه فعالیت‌های آژانس غیررسانه‌ای باشد، موفق‌تر است

حسن بهشتی‌پور درباره سفر هفته آینده رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: از آنجایی که آقای کمالوندی گفتند که آقای اسلامی از ایشان برای سفر به تهران که ظاهرا قرار است هفته آینده انجام شود، دعوت رسمی کردند نشان می دهد مذاکرات کارشناسی و فنی با معاون آقای گروسی به نتیجه رسیده است، اگر به نتیجه نرسیده بود، حتما در شرایط سیاسی فعلی امکان این سفر فراهم نمی‌شد.

وی ادامه داد: قرار بود سفر آقای گروسی به تهران در فوریه انجام شود و دلیل تاخیر در این سفر این بود که یک راهکار دقیق دو طرفه به دست نیامده بود ولی الان حدس می زنم که راهکار مشترک به دست آمده است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در پاسخ به اینکه قبلا هم توافقی میانی به دست آمده بود اما در دقیقه ۹۰ از بین رفت و مسایل و ابهامات میان ایران و آژانس و متعاقب آن تشدید فضا علیه ایران در شورای حکام را شاهد بودیم؟ گفت: به نظرم الان جای امیدواری بیشتر وجود دارد؛ از صحبت‌های آقای گروسی و آقای امیرعبداللهیان این طور برمی‌آید که توافقی حداقل کلی درباره چگونگی پاسخ دادن به سوالات طوری که آژانس قانع شود، روی میز است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: به نظرم هم‌چنان باید امیدوار باشیم که سفر گروسی که چهارمین سفرش به ایران از زمان مدیرکلی‌اش است، متفاوت از سفر قبلی باشد. قرائن نشان می دهد این سفر و مذاکرات در پیش رو، می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد تا راه جدیدی دو طرف برای رفع ابهامات و اختلافات پیدا کنند.

بهشتی‌پور با اشاره به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس تصریح کرد: گروسی می‌گوید سیاسی رفتار نمی کند اما معتقدم او خودش را به تجاهل می‌زند، در حالی که بر اساس اساسنامه آژانس باید بی طرف باشد و مستندات معتبر را در نظارت و بازرسی خود دخیل کند. موضوع غنی سازی بالای ۸۳ درصدی یک اشکال فنی بوده است و این جور اتفاقات نادر اما طبیعی است، ولی محصول نهایی مهم است، بازرسان آژانس نباید در انتشار این موضوع عجله می‌کردند. انتشار این موضوعات کاملا فنی و محرمانه نوعی مانور سیاسی و غیر حقوقی است. بهتر است آژانس در این روند سکوت کند، هر چه قدر آژانس فعالیت‌هایش غیررسانه‌ای باشد، موفق‌تر است و کمتر وارد بازی‌های سیاسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد و رفتار آژانس در برخورد با ایران بر روی شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام هم تاثیر خواهد داشت.