۸۰ روز از ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان هنرستان دخترانه نور شهر قم در ۹ آذرماه سپری می‌شود، اما همچنان ابهامات و شائبه‌های پیرامون این ماجرا ادامه دارد. بر اساس ادعای یکی از نمایندگان مجلس، مسمومیت‌های دومینوار دانش‌آموزان با تمرکز بر مدارس دخترانه، حدود ۱۰ تا ۱۵ شهر کشور را درگیر کرده است. مسمومیت‌های سریالی از قم آغاز شد و تا این لحظه در شهر‌های بروجرد، خراسان، شیراز، ارومیه، ساری، اردبیل و تهران موارد مشابهی مشاهده شده است.

حسین قیدر/برخی گزارش‌ها از این امر حکایت دارند که تنها در شهر قم ۱۴ مدرسه و دست‌کم ۴۰۰ دانش‌آموز با با علائم مسمومیت به مراکز درمانی این شهر مراجعه کرده‌اند. روزنامه اعتماد هم مدعی شده که در فاصله ۹ آذر تا ۹ اسفند، ۵۳۰ دانش‌آموز و چندتایی معلم و مدیر مدرسه درگیر آن ماجرایی شده‌اند که حالا در افکار عمومی با عنوان «مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان» شناخته می‌شود.

ناتوانی موقت در حرکت، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، استشمام بوی آمونیاک، بویی شبیه «شوینده» و «وایتکس»، بوی نارنگی گندیده و اخیرا هم یک مورد گزارش استشمام بویی شبیه نعنا، از جمله علائمی بوده که در گزارش‌های مختلف منتشر شده از مسمومیت‌های سریالی مورد اشاره قرار گرفته است.

هر چند رقم و آمار رسمی‌ای از تعداد مسمومیت‌ها و سطح اثرگذاریشان در دسترس نیست، اما حالا دومینوی مسمومیت‌ها به مساله‌ای جدی برای والدین در شهر‌های درگیر و البته دیگر شهر‌ها تبدیل شده است. افکار عمومی به شدت نگران هستند که این اتفاق، به زودی به دیگر شهر‌های کشور بسط پیدا کند. سطح نگرانی‌ها نسبت به این موضوع به اندازه‌ای بالا رفته که حالا موضوع به یک مساله در سطح ملی تبدیل و مطالبه ورود جدی دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی به ماجرا مطالبه‌ای عمومی شده است.

عاملان مسمومیت دانش‌آموزان سریعا شناسایی شوند

غریب آبادی گفت: ستاد حقوق بشر خواستار شناسایی فوری عاملان ماجرای مسمومیت دانش آموزان در برخی مدارس است.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با انتشار توییتی نوشت: ستاد حقوق بشر با جدیت پیگیر روشن شدن ماجرای مسمومیت دانش آموزان در برخی مدارس بوده و در تماس مداوم با نهاد‌های امنیتی و قضایی، خواستار شناسایی فوری عاملان این ماجراست. اجازه نخواهیم داد این قضایا مانع بهره مندی دانش آموزان از حق آموزش شده و آرامش آن‌ها و خانواده‌ها را سلب کند.

رسیدگی به ماجرای مسمومیت دانش آموزان تهرانی در شعبه ویژه دادسرای تهران

دادستان تهران در پی بروز مسمومیت دانش آموزان از ایجاد یک شعبه ویژه برای پیگیری خارج از نوبت پرونده قضایی این موضوع خبر داد.

در پی بروز مسمومیت برای دانش آموزان در برخی مدارس تهران، علی صالحی از اختصاص یک شعبه ویژه برای پیگیری خارج از نوبت پرونده قضایی تشکیل شده خبر داد.

دادستان تهران با اشاره به اینکه از زمان بروز اولین مورد مسمومیت در چند مدرسه تهران شعبه ویژه‌ای کار تحقیقات پرونده قضایی را آغاز کرده است، گفت: دادستانی تهران در پی ایجاد مسمومیت در بین برخی دانش آموزان تهرانی به مساله ورود کرده است و تحقیقات همه جانبه آغاز شده است.

علی صالحی تصریح کرد: دستورات قضایی مورد نیاز ضابطین، سازمان پدافند غیرعامل، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دیگر نهاد‌های مرتبط با موضوع از ناحیه مقام قضایی صادر شده است. همچنین تمام دستگاه‌ها موظف شده‌اند آخرین گزارش‌ها در مورد وقایع اخیر را برای دادستانی تهران ارسال کنند.

صالحی عنوان کرد: دادستانی تهران با دقت پرونده مربوط به مسمومیت برخی از دانش آموزان تهران را دنبال می‌کند و تحقیقات قضایی با همکاری نهاد‌های مربوطه در حال انجام است. در تلاشیم با همکاری ضابطین در اسرع وقت عامل یا عاملین این عملیات‌های خرابکارانه را شناسایی و محاکمه کنیم.

دادستان تهران گفت: عامل یا عاملین وقایع اخیر بدانند پس از شناسایی و بازداشت پرونده آ‌ن‌ها خارج از نوبت رسیدگی شده و مجازات قانونی در مورد آن‌ها اعمال خواهد شد.

ابعاد جهانی پیدا کردن ماجرای مسمومیت‌های سریالی

ماجرای مسمومیت‌های سریالی علاوه بر محافل داخلی، بتدریج در حال تبدیل شدن به موضوعی با بازتاب جهانی است. در همان روز‌هایی ابتدایی که ماجرای مسمومیت‌ها در دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح بود، واکنش‌های جهانی به ماجرا آغاز شد. در اواخر ماه دسامبر، مارشا بلکیرن، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده از ایالت تنسی، در توییتی به مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان ایرانی اشاره کرد و نوشت «بیش از هزار دانشجوی ایرانی علائمی مرتبط با مسمومیت دارند. آیا این اقدام عمدی حکومت بوده است؟»

همزمان خبرگزاری فرانسه نیز ضمن انتشار گزارشی در خصوص اظهارات معاون وزارت بهداشت ایران یادآور شد که رسانه‌های محلی در قم از اوایل آذر ماه موارد متعدد مسمومیت صد‌ها دختر حدودا ۱۰ ساله از طریق دستگاه تنفسی را گزارش کرده بودند.

در اواخر بهمن ماه فرانس‌پرس نیز ضمن انتشار گزارشی در خصوص اظهارات معاون وزارت بهداشت ایران یادآور شد که رسانه‌های محلی در قم از اوایل آذر ماه موارد متعدد مسمومیت صد‌ها دختر حدودا ۱۰ ساله از طریق دستگاه تنفسی را گزارش کرده بودند. فرانس‌پرس در گزارش خود به نقل از ایرنا همچنین به تجمع روز ۲۳ بهمن والدین دختران حادثه‌دیده در مقابل فرمانداری شهر قم اشاره می‌کند که خواستار توضیحات از سوی مسئولان شده بودند.

اما در جدی‌ترین بازتاب رسانه‌ای، روز دوشنبه (۸ اسفند) خبرگزاری بلومبرگ گزارشی از مسمومیت‌های گسترده دختران مدرسه‌ای در ایران منتشر کرد. به گزارش اکوایران، خبرگزاری بلومبرگ گزارشی از مسمومیت‌های گسترده دختران مدرسه‌ای در ایران منتشر کرده است. این خبر طی مدت کوتاهی وارد لیست پربیننده‌ترین خبر‌های این وبسایت شده است.

این گزارش با توجه به سخنان یونس پناهی، معاون وزیر بهداشت و عضو کمیته علمی بررسی این مسئله نوشته است که مسمومیت در مدارس دخترانه ایران “تعمدی” و ناشی از “ترکیبات شیمیایی” بوده است. بلومبرگ به نقل از معاون وزیر بهداشت نوشت: «افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»