سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: ۱۹۱ واحد غیربهداشتی تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی در طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲، برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

به دنبال اجرای طرح ملی تشدید نظارت‌های بهداشتی نوروزی و ماه مبارک رمضان که از ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۱ کلید خورده بود و اکنون نیز ادامه دارد، گزارش تجمیع حاصل شده بازرسی از اجرای این طرح تا پایان نوروز (۱۳ فروردین) حاکی از بازرسی و نظارت بهداشتی بر کشتار بیش از یک میلیون راس گوسفند و بره به وزن بیش از۲۰ هزار تن است.

این در حالی است که در همین بازه زمانی، به تعداد ۱۰۴ هزار راس گاو، گوساله و گاومیش به وزن ۲۳ هزار تن نیز در مرحله کشتار توسط سازمان دامپزشکی کشور بازرسی و نظارت شده است.

همچنین بازرسی و نظارت بهداشتی بر کشتار بیش از ۹۵ میلیون قطعه طیور به وزن بیش از ۱۸۴ هزار تن از دیگر خدمات همکاران اداره‌های کل دامپزشکی استان‌ها بوده که در مجموع میزان وزن لاشه‌های ضبطی در بین همه این بازرسی‌ها نیز افزون بر ۱۲۰ تن دام و یک‌هزار و ۴۲۴ تن طیور بوده است.

بنا بر این گزارش، در زمینه عملیات نظارت بهداشتی بر «تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی» در همین مدت زمان نیز اقدامات قابل‌توجهی انجام شده است که ۲۱۷ هزار بازدید انجام شده از انواع واحدهای عرضه، انبارها، سردخانه‌ها، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی و کشتارگاه‌های دام و طیور، حاکی از تعدد عملیات انجام شده بر اساس تکلیفی ملی است که طرح تشدید نظارت بهداشتی بر عهده سازمان دامپزشکی کشور در اقصی نقاط کشور بر عهده دامپزشکان طی ایام نزدیک به نوروز ۱۴۰۲ و پس از آن قرار داده است.

بر اساس میزان بازدید یاد شده، ۱۵ هزار مورد غیربهداشتی ملاحظه شده و در این میان بر حسب رسالت حرفه‎‌ای و اخلاقی دفاع از بهداشت و سلامت عمومی جامعه نیز ۱۹۱ مورد واحد غیر بهداشتی مشاهده شده جهت رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شده است.

طرح ملی تشدید و کنترل نظارت‌های بهداشتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان که از ۱۳ اسفندماه سال گذشته آغاز شده و تا پایان عید سعید فطر تداوم خواهد داشت.