یک متخصص اطفال از ضرورت توجه به تفریح فیزیکی کودکان و حضور آنها در فضای بیرون از خانه خبر داد و برهم خوردن نظم خواب کودکان در دوران کرونا را عامل پرخاشگری آن‌ها دانست.

دکتر «مهرداد شکیبا» ضمن اشاره به این که براساس آمار و شواهد موجود غالباً ابتلا به کرونا در کودکان خفیف است، گفت: اگر چه کودکان می‌توانند ناقل این ویروس به دیگران باشند ولی خود کمتر درگیر این بیماری می‎شوند چرا که سیستم ایمنی آن‌ها نسبت به بزرگسالان قوی‌تر است و بیماری در کودکان، عارضه زیادی ندارد.

وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده به دنبال شیوع کرونا در جامعه، تصریح کرد: کرونا تغییراتی را در نظم زندگی کودکان به وجود آورده که مصداق بارز آن حذف حضورشان در مدارس و به تبع آن بر هم خوردن نظم خواب کودکان است.

این متخصص اطفال با بیان این که ماهیت آموزش و پرورش در وعده اول ایجاد نظم در زندگی کودکان است، گفت: با حذف فیزیکی دانش‌آموزان از مدرسه، مادران باید به مسئله نظم فرزندان خود به خصوص دو فعالیت خواب و بیدار شدن توجه داشته باشند هرچند که اگر خواب کودکان منظم شود، بیدار شدن نیز منظم خواهد بود.

وی از عوامل برهم زننده و تشدیدکننده بی‌نظمی در خواب کودکان یاد کرد و در این باره گفت: اکثر کودکانی که در خانه می‌مانند اوقات خود را در فضای مجازی می‌گذرانند که همین مسئله موجب برهم خوردن نظم خواب کودکان می‌شود.

شکیبا بر کاهش استفاده کودکان از فضای مجازی تاکید کرد و گفت: باید استفاده از فضای مجازی محدود به درس و آموزش‌های کودکان شود تا بر خواب و تمرکز کودکان تاثیر نگذارد چرا که استفاده زیاد دانش‌آموز از فضای مجازی می‌تواند سبب خستگی، کاهش دقت و تمرکز و یادگیری وی شود.

پرخاشگری کودکان ماحصل بی‌نظمی خواب در دوران کرونا

این متخصص کودکان در مورد راهکارهای کنترل خستگی نیز تصریح کرد: برای جلوگیری از خستگی کودکان و جلوگیری از ایجاد خلا در یادگیری آن‌ها باید خانواده‌ها به تفریح فیزیکی کودکان توجه ویژه داشته باشند به طوری که در برخی از مواقع سعی کنند کودک خود را بدون برنامه‌ریزی قبلی در ذهن کودک به مکان‌هایی خارج از خانه ببرند به نحوی که در ذهن کودک اتفاق تازه‌ای باشد چرا که قرار دادن کودک در یک فضای ثابت موجب از بین رفتن خلاقیت در وی می‌شود.

وی بر اهمیت و نقش رژیم غذایی کودکان در شرایط کنونی نیز تاکید کرد و گفت: تمایل به استفاده از غذاهای پرکالری مانند بستنی، کاکائو، شکلات و قهوه در چنین شرایطی وجود دارد و همین مسئله موجب تشدید بروز عصبانیت زودهنگام و پرخاشگری که ناشی از کافی نبودن خواب کودک است، خواهد شد.

وی افزود: جامعه در قیاس با ۱۰۰ سال پیش، دو تا سه ساعت در روز کمتر می‌خوابد در حالی که خواب، یک بستر برای سرمایه‌گذاری برای سلامت آینده جامعه است.

دکتر شکیبا در پایان خاطرنشان کرد: بشر با اختراع روشنایی و لامپ‌ به شب حمله کرد و خواب به عنوان مهمترین عامل آرامش با روشنایی از دست رفت.