رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان، با بیان اینکه انبوه‌سازی بدون صنعتی‌سازی، امکان‌پذیر نیست، گفت: صنعتی‌سازی تنها راهبرد و راهکار برای مقابله با معضل کمبود مسکن در کشور است.

جعفر قرائتی ستوده  افزود: خوشبختانه تمام دستگاه‌های دولتی و مجلس نیز به این موضوع واقف هستند و حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در بخش تأمین برخی ملزومات و مصالح، با تشکیل گروه‌های تأمین اقدامات مناسبی را آغاز کرده و این امر نشان می‌دهد، اقدامات خوبی در دست اجرا است.

وی تامین مصالح را یکی از اجزا و ارکان اصلی در صنعتی‌سازی ساختمان دانست و گفت: تأمین مصالح و ملزومات ساخت، با ترکیب سایر بخش‌ها، نهایت باید موجب ساخت‌وساز انبوه و باکیفیت شود تا پروژه‌ها به‌موقع در اختیار متقاضیان و مردم قرار گیرد.

قرائتی ستوده با اشاره به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای کمک به ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌های دولتی، تصریح کرد: با وجود اینکه در نشست‌های مختلف آمادگی کامل خود را برای تعامل و کمک در بخش ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌های دولتی اعلام کرده‌ایم، اما هنوز برنامه مدونی دراین‌رابطه وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان گفت: برای اجرای پروژه‌ها، راهکارهای علمی و اجرایی ارائه شده و در بخش تأمین منابع مالی نیز مشکلی وجود ندارد، اما متأسفانه هنوز درخواستی نداشته‌ایم.

قرائتی ستوده به رشد قیمت مسکن طی سال‌های اخیر در کشور اشاره و اظهار کرد: ازیک‌طرف شاهد رشد بی‌رویه قیمت مسکن هستیم و از سوی دیگر، مشاهده می‌شود که تقاضا نیز افزایش یافته است.

دلایل اصلی رشد قیمت مسکن، کاهش عرضه است

وی یکی از دلایل اصلی رشد قیمت مسکن را کاهش عرضه دانست و افزود: فاصله قیمت خرید و اجاره‌خانه روزبه‌روز در حال افزایش است و چاره‌ای جز افزایش عرضه و کاهش هزینه‌های ساخت که با صنعتی‌سازی امکان‌پذیر است وجود ندارد، بنابراین، باید به سمت ریل‌گذاری و بسترسازی برای اجرای بهتر باشیم تا صنعتی‌سازی به‌صورت کامل در بخش انبوه‌سازی محقق شود.

وی با اشاره به رشد صنعتی‌سازی در کشور در سال‌های اخیر گفت: ساخت اسکلت فلزی، تنها فرایندی است که شامل استاندارد و ایزو می‌شود و این اجزا در حال تکمیل‌شدن هستند.

نایب‌رئیس انجمن بهینه‌سازی انرژی ایران با بیان اینکه در کنار تثبیت قیمت‌ها، کاهش نرخ مسکن نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق است، بیان داشت: افزایش ساخت‌وساز، موتور محرک اقتصاد کشور هم محسوب می‌شود و با اجرای آن، به شعار رشد تولید و مهار تورم در سال جدید، جامه عمل می‌پوشاند.

قرائتی ستوده راه‌اندازی نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه صنعت ساخت‌وساز را از جمله راهکارها برای معرفی فناوری‌های جدید در این بخش عنوان کرد و گفت: برگزاری چنین رویدادهای تخصصی یکی از ابزارها برای برقراری ارتباط قوی و مؤثر بخش ساخت‌وساز با مسئولان و مردم است، به‌شرط این‌که مسئولان و متولیان دولتی نیز در این رویدادها حضور یابند و گوش شنوا داشته باشند.