مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: افزایش قیمت شیرخام بابت هزینه‌های کارگری، حامل‌های انرژی و حمل و نقل بوده زیرا دولت وعده داده تا پایان سال ۱۴۰۲ هیچ افزایشی بر قیمت نهاده‌ها نداشته باشیم.

مجتبی عالی ، با بیان اینکه شورای قیمت‌گذاری قیمت نهایی شیرخام را ۱۵ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ اعلام کرد، گفت: این افزایش قیمت بابت هزینه‌های کارگری، حامل‌های انرژی و حمل ونقل بوده زیرا  دولت وعده داده تا پایان سال ۱۴۰۲  هیچ افزایشی بر قیمت نهاده‌ها نداشته باشیم. ما نیز امیدواریم قیمت نهاده‌ها تا پایان سال ثابت بماند و بتوانیم شیر خام را با قیمت مصوب شده در اختیار جامعه هدف قرار دهیم.  

وی ادامه داد: اتحادیه دامداران ایران با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۲ یعنی “مهار تورم و رشد تولید”  ۱۲ بند را برای ثبات قیمت شیر در سال ۱۴۰۲ به وزارتخانه پیشنهاد کرد. یکی تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است که بر قیمت تمام شده شیر تاثیر می‌گذارد. دیگر تثبیت بهای سبوس گندم است. همچنین بهتر است قیمت‌گذاری شیر به صورت فصلی و سه ماهه باشد و تسهیلات مکانیزاسیون به واحدهای پرورش دامی تخصیص داده شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران افزود: همچنین پیشنهاد دادیم تسهیل صادرات دام مازاد مولد مخصوصا تلیسه صورت گیرد. رتبه‌بندی شیر و تولیدات دامی واحدهای دامداری صنعتی انجام شود. درخواست داریم که شیر گرید بندی و سپس قیمت گذاری شود و قیمت نهاده‌های اصلی جو، ذرت و سویا تا پایان سال ۱۴۰۲ ثابت باشد.

وی تصریح کرد: مورد دیگری که بر قیمت شیر تاثیر زیادی دارد بحث حمل و نقل و پشت بارنامه‌هایی است که دامداران پرداخت می‌کنند. مورد دیگر پرداخت نقدی بهای شیرخام است. همچنین برای مازاد چربی شیر یعنی بالاتر از ۳.۲ پیشنهاد کردیم که به ازای هر ۰.۱ چربی ۳۰۰ تومان اضافه شود. همچنین دولت برای حفظ دام های تولیدی متوسط و کوچک روستایی فکری کند و نهاده‌ها را به صورت مدت دار در اختیار دامداران کوچک  و روستایی قرار دهند.

عالی در پایان گفت: گاهی دامداران از بازارگاه خرید می‌کنند ولی حدودا ۲۰ روز تا یکماه  طول می‌کشد تا نهاده تحویل دامدار شود. از دولت درخواست کردیم خریدی که در بازارگاه صورت می‌گیرد اگر در مدت ۴۸ ساعت تحویل نشد در حد فاصل خرید بازارگاه در بانک قرار بگیرد و سود بانکی به دامدار تعلق گیرد.