فیلترینگ اینستاگرام و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی آسیب‌ها و تبعات زیادی برای کشور به بار آورده است.

حسین قیدر/ حدود هشت ماه است که از فیلترینگ اینترنت در ایران می‌گذرد و این موضوع هیچ نتیجه‌ای جز ایجاد رونق در بازار فیلترشکن و زحمت و هزینه برای مردم نداشته است.

از اوایل مهرماه سال گذشته تا امروز که دولت تلاش کرد اپلیکیشن‌ها، سکوها و حتی برخی سایت‌های داخلی را جایگزین آنچه مسدود کرده معرفی کند، بازار دانلود، ارسال و خرید و فروش فیلتر شکن‌ها داغ شد؛ بازاری که اظهار نظر‌ها درباره آن، از اعتراض به هشدار رسیده است.

مشاهده‌ها حاکی از آن است که در میان ده برنامه از برترین اپلیکیشن‌های رایگان گوگل پلی، شش برنامه را فیلترشکن‌ها تشکیل داده اند. حالا اما با سکه شدن بازار فیلترشکن‌های پولی، مساله ابعاد اقتصادی نیز به خود گرفته است. فیلترشکن پولی که تعبیر درست آن، ارائه کانفیگ‌هایی متصل به کشورهایی است که با سرعت اینترنت مناسب و بدون فیلتر هستند، در بسته هایی با زمان و حجم محدود و در قیمت‌های مختلفی به مشتریان ارائه می شود. به گفته مهدی مصلحی کارشناس امنیت فضای مجازی، تراکنش فروش فیلترشک‌‌های پولی از ماهانه ۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۷، اکنون به عدد به ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای فیلترینگی که یک شبه دود شد!

دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی گفت ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای فیلترینگ اینستاگرام از بین رفت.

روح الله مؤمن نسب، دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در دانشگاه شاهد در خصوص هزینه فیلترینگ و دور زده شدن این فیلترینگ عنوان کرد قاعدتا و منطقا باید اولویت با بستن محتوا باشد نه بستن پلتفرم‌ها؛ اما بدون همکاری شرکت اصلی چاره‌ای جز بستن پلتفرم‌ها وجود ندارد.

دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در ادامه گفته‌های خود از هزینه ۲۰۰ میلیاردی برای فیلترینگ هوشمند خبر داد و گفت این طرح با عوض شدن الگوی کد اینستاگرام دور زده شد و تمام این هزینه‌ها از بین رفت.

فاضلی: آن ۲۰۰ میلیارد تومان برباد رفته، کجا هزینه شده؟

محمد فاضلی، جامعه شناس نوشت: آقای مؤمن نسب گفته ۲۰۰ میلیارد تومان بابت فیلترینگ هوشمند اینستاگرام هزینه شد که با عوض شدن الگوی کد اینستاگرام، دور زده شد.

فیلترینگ از وی پی ان گرفته تا هوشمندش، درآمدزایی خوبی دارد.

کاش فهرست هزینه‌های این دویست میلیارد تومان، منتشر شود.

واقعا برای چه کاری هزینه شده است؟