مساله حقابه ها موضوع بسیار مهمی است. کشورها برای امرار معاش به کشاورزی وابسته هستند و مدیریت مطمئن آب یک عامل حیاتی برای هر گونه پیشرفتی محسوب می شود.

حسین قیدر/گفتنی است مناطق شمال غرب ایران از منابع قابل توجه آبی در داخل برخوردار است که نیازهای را به آبریز فرات کاهش می‌دهد اما محدودیت منابع آبی در شرق، حق‌آبه رودخانه هیرمند را اهمیتی مضاعف بخشیده است. بخش قابل توجهی از زیست و حیات، ساکنان سیستان وابسته به آبریز هیرمند و تأمین حق‌آبه ایران از این رودخانه است.

تنش آبی در سیستان و بلوچستان بیداد می کند

اسماعیل حسین زهی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان به سیستان و بلوچستان و پیگیری حق آبه هیرمند، گفت: ایران و افغانستان دو کشور همسایه با مرزهای گسترده هستند که سال ۱۳۵۱ معاهده صریح و بدون ابهامی را امضا کردند و بر اساس این توافق حق آبه ایران از هیرمند مشخص شده است بنابراین افغانستان متعهد است که حق آبه مزبور را تامین کند و بر اساس این معاهده نباید اقدامی کند که ایران از حقابه خود محروم شود.

نماینده مردم خاش، میرجاوه ، بخشهای نصرت آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما انتظار داشتیم که در سال های گذشته حق‌آبه ایران به طور جدی‌تر پیگیری می‌شد چرا که شهرهای و حتی مرکز استان سیستان و بلوچستان با تنش آبی شدید مواجه است و ادامه این روند بحران های دیگری را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور کشورمان در پیگیری و تامین حق آبه سیستان و بلوچستان، افزود: آنچه برای مردم سیستان و بلوچستان مهم است این است که توافقنامه موجود میان دو کشور اجرایی شود، افغانستان طبق معاهده مذکور متعهد است و امیدواریم با پیگیری‌های دولت سیزدهم، هیات حاکمه سرپرسی افغانستان نسبت به تامین حق آبه ایران اقدام کند. طبق نقشه های هواشناسی، آب هیرمند از سد کمال خان به سمت های دیگر هدایت شده است لذا اصلاحاتی در مسیر آب این رودخانه از سوی افغانستان الزامی است.

وی در ادامه یادآور شد: این موضوع باید از مسیر قانونی و بر پایه و اساس روابط همسایگی پیگیری شود تا خدای نکرده از قوه قهریه استفاده نشود.

حسین زهی در ادامه یادآور شد: تنش آبی در بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان بیداد می کند؛ خاش با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در میانه استان با تنش شدید آبی روبروست و حتی به برخی محلات این شهر آبرسانی نشده است. برخی محلات خاش هم بیش از ۱۰ روز است که آب ندارند و به روستاها با تانکر آبرسانی می‌شود ضمن اینکه ۸۰ درصد شهر خاش در حال حاضر آب قابل شرب ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت نیرو قرار است کارگروهی برای صحت سنجی ادعای دولت کابل مبنی بر کم آبی هیرمند تشکیل دهد؛ ما به ادعای طرف مقابل اعتماد نداریم و باید برای کارگروه ایرانی، انحرافات از سد کجکی و نهرهایی که بر سر راه هیرمند که به ایران وارد می شود، محرز شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مسئولان دولت افغانستان باید به تعهدات خود عمل کنند، زیرا حیات منطقه سیستان و بلوچستان وابسته به همین حق آبه است.

حقآبه ایران از ‎هیرمند قابل چشم پوشی نیست

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در توئیتی برلزوم پیگیری حق آبه زاینده رود از سوی مسولان تاکید کرد.

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

‏حقآبه ایران از ‎هیرمند قابل چشم پوشی نیست.

اخطار رئیس جمهور محترم به طالبان به جا بود.

جا دارد آقای رئیسی همین اخطار را هم به مدیران مربوطه در خصوص حقآبه ‎ زاینده رود و جلوگیری از تداوم سوءمدیریت در این حوضه آبریز مهم فلات مرکزی ایران بدهد.

مردم عزتمند استان اصفهان چشم به راهند

“رئیسی” درخصوص حق آبه هیرمند کم کاری وزرا را جبران کرد

‎عضو کمیسیون کشاورزی،آب،منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در توئیتی به سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در توئیتی نوشت:

وقتی وزرای دولت در قضیه ‎حقابه هیرمند کوتاهی کرده و برای گرفتن این حق تلاش در خور انجام نمی‌دهند و طالبان تازه به دوران رسیده که بسیاری از دولت‌ها هنوز آنها را به رسمیت نمی‌شناسند را سرجایش نمی‌نشانند،شخص اول دولت مجبور می‌شود به میدان بیاید و کوتاهی آنها را جبران کند.