سازمان ملل امروز (شنبه) تبادل اسرا در یمن را بهترین دلیل برای اهمیت گفتگو در این کشور دانست.

 استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای ضمن استقبال از اقدام دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله به تبادل اسرا در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ اکتبر، اعلام کرد، عملیات آزادی اسیران براساس توافقی صورت گرفت که دو طرف درگیر در یمن ۲۷ سپتامبر به آن دست یافتند و بر آزادی بیش از ۱۰۰۰ بازداشتی تصریح دارد.

وی به اهمیت تبادل اسرا در روند اجرای توافقنامه استکهلم اشاره کرده و از دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله خواست به همکاری خالصانه و بدون پیش شرط خود با مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن ادامه دهند تا بیانیه مشترک که شامل آتش بس در تمام مناطق یمن و اقدامات انسانی و اقتصادی و از سرگیری روند سیاسی فراگیر برای پایان دادن به جنگ است، نهایی شود.

گریفیث روز پنجشنبه اعلام کرد، طرف های درگیر هنوز پیرامون متن بیانیه مشترک (پیش نویس طرح صلح سازمان ملل در یمن) به توافق نرسیده اند.

یمن روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد بزرگترین عملیات تبادل اسرا از زمان آغاز جنگ این کشور در سال ۲۰۱۴ بود.

طبق اعلام کمیته بین المللی صلیب سرخ که بر عملیات تبادل اسرا نظارت داشت، روز جمعه ۳۵۲ بازداشتی و روز پنجشنبه نیز ۷۰۴ اسیر در بازداشت در نزد دو طرف درگیر آزاد شدند.

۲۷ سپتامبر دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله در ژنو بر سر تبادل ۱۰۸۱ اسیر با نظارت سازمان ملل و صلیب سرخ توافق کرده بودند.