رییس هیات پارلمانی ترکیه مجمع مجالس آسیایی را فرصتی برای مواجهه با چالش‌های و مشکلات قاره آسیا برشمرد و گفت: برای همکاری و ارتباطی میان پارلمان‌ها و ملت‌های آسیایی باید مکانیزم‌ تعامل‌ها را تقویت کرده و افزایش دهیم.

عبدالقدیر اونِم روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه کمیته بودجه مجمع مجلس آسیایی که به میزبانی تهران در حال برگزاری است، گفت: هدف از این اجلاس ایجاد تغییرات مثبت بین کشورهای عضو است.

نماینده مجلس ترکیه افزود: مجمع مجالس آسیایی کانال همکاری و ارتباطی میان پارلمان‌ها و ملت‌های آسیایی است و باید مکانیزم‌ها را برای افزایش تعامل‌ها تقویت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری کمیته بودجه مجمع مجالس آسیایی مسوولیت کشورهای عضو را بیشتر می‌کند، یادآور شد: در این راه باید به منظور افزایش صلح در کشورهای آسیایی گام‌های بلندتری برداریم.

رییس هیات پارلمانی ترکیه با اشاره به اهمیت دیپلماسی پارلمانی در توسعه روابط بین کشورها و نیز توسعه دموکراسی یادآور شد: نمایندگان مجالس کشورها نقش مهمی در نهادینه کردن دیپلماسی پارلمانی آسیا دارند و به کشورهای این قاره اجازه می‌دهند تا با چالش‌ها مواجه شوند.

عبدالقدیر اونم خاطرنشان کرد: این اجلاس برای تامین مالی مجمع مجالس آسیایی است تا دیپلماسی پارلمانی را محقق کنیم و امید است این نشست بتواند اهداف ما را معین و محقق کند.

نشست سالانه کمیته دائمی بودجه و برنامه‌ریزی و همچنین کارگروه اسناد پایه مجمع مجالس آسیایی (APA) با حضور ۲۰ کشور اکنون به میزبانی تهران درحال برگزاری است.