دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی از برگزاری این رویداد با هدف حمایت از توسعه محصولات دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری کشاورزی، ایجاد زنجیره ارزش و تولید نهال سالم و اصیل در روزهای ۲۶ تا ۲۸ تیرماه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کرج خبر داد.

«مصطفی برغمدی» افزود: شناسایی موانع تولید، تجاری‌سازی، معرفی ظرفیت‌های جدید کشت بافت و تشریح حمایت‌های دولتی از بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایده‌های فناورانه و خلاقانه از رویکردهای این سمپوزیوم است.

دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی اظهار داشت: این سمپوزیوم با همکاری نهادهای مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و انجمن صنفی کشت بافت گیاهی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این سمپوزیوم میزبان شش پنل در زمینه شناسایی موانع تولید و تجاری‌سازی، نهال سالم و اصیل، گیاهان زراعی و صیفی با تاکید بر تولید بذرهای هیبرید با استفاده از تکنیک کشت دابل هاپلویید، گیاهان دارویی، گیاهان زینتی و ارتباط صنعت با دانشگاه و آینده‌پژوهی و همچنین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای کشت گیاهی خواهد بود.

برغمدی با تاکید بر این که تکنیک کشت بافت گیاهی کشور به امنیت غذایی کشور کمک می‌کند، تصریح کرد: این تکنیک در زمینه تولید بذرهای هیبرید، تولید لاین و رقم و حتی واریته‌های جدید نهال و بهبود نگهداری ارقام ژنتیکی کاربرد دارد.

وی افزود: فناوری کشت بافت دارای ۱۳ کاربرد است و یکی از روش‌های مدرن پایدار در حوزه کشاورزی و دارویی محسوب می‌شود و می‌تواند به ویژه در حوزه تولید بذر هیبرید ارزش‌آفرینی کند.

دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی گفت: با استفاده از فناوری کشت سلول و بافت گیاهی می‌توان در زمینه تکثیر گیاهان مختلف اعم از کشاورزی، مرتعی، صنعتی و دارویی اقدام کرد.

وی اظهار داشت: کشت بافت گیاهی بستر مناسبی برای حفظ و نگهداری گونه‌ها، ژنوتیب‌های مادر یا در حال انقرض که منابع با ارزش ژرم پلاس محسوب می‌شوند، است.

برغمدی گفت: احیای بیش از ۵۰ درصد باغات کشور مستلزم استفاده از کشت بافت و ریزازدیادی است به ویژه آن که نهال‌های رویشی حاصل می‌تواند امکان ایجاد باغات یکنواخت با محصول مشابه از نظر کیفیت، ظاهر و اندازه و با قابلیت مکانیزاسیون را فراهم آورد.

وی درباره سوابق کشت بافت گیاهی اظهار داشت: کشت بافت گیاهی نزدیک به سه دهه در ایران فعال شده، اما در دنیا بیش از ۱۰۰ سال از عمر آن می گذرد و با توجه به رشد علم و فناوری کاربردهای جدیدی پیدا کرده است.