کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برخی افراد در هر اجتماعی به "فوق گسترش دهنده" معروف هستند؛ افرادیکه ناقل سالم بوده و در مورد ویروسی نظیر کووید۱۹، ظرف مدت یک‌هفته امکان دارد عامل انتقال بیماری به ۱۰۰ نفر هم بشوند.

حمید بختیاری افزود: گزارش‌ها و مقالاتی از مناطق مختلف دنیا در خصوص فوق گسترش دهنده‌ها تهیه و منتشر شده است که ارتباط با نوع خاصی از مشاغل دارد، افراد شاغل در حرفه‌هایی نظیر پزشکی، نانوایی، آرایشگری و .. که تحت عنوان مشاغل پُر مراجعه شناخته می‌شوند، امکان دارد نقش فوق گسترش دهنده را در بیماری‌های واگیر، نظیر کرونا، ایفا کنند.

این کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: اگرچه در ماه ابتدایی از فصول سرد سال قرار داریم، اما ویروس کووید۱۹ نشان داده که گرما و سرما نمی‌شناسد و در فصول بهار و تابستان هم شاهد گسترش این بیماری بوده‌ایم. موضوع با اهمیت در مورد فصول سرد، احتمال افزایش موارد ابتلا به سایر بیماری‌های تنفسی و همراه شدن با کرونا یا هموار شدن ابتلا به این بیماری است.

بختیاری با بیان اینکه طی هشت ماه گذشته شاهد افزایش موارد مثبت بدون علامت بیماری کرونا در استان فارس هم بوده‌ایم، لزوم استفاده از ماسک و رعایت دقیق تاکیدات پیرامون حفظ فاصله اجتماعی و حاضر نشدن در اجتماعات را به دلیل وجود احتمال گرفتن بیماری از ناقلان سالم دانست.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این واقعیت که اکنون شمار افراد بیمار فاقد علامت (ناقل سالم) در جامعه نسبت به گذشته بیشتر است، مراکز و برنامه‌های تجمعی و حضور در فضاهای سربسته را از فاکتورهای موثر در گسترش این بیماری ذکر و خاطرنشان کرد: حضور در فعالیت‌های جمعی و جلسات در فضای بسته به خصوص اگر تهویه هم مناسب نباشد، حتی با رعایت مسائل بهداشتی نظیر؛ زدن ماسک و شستن دست، به دلیل کم شدن میزان رعایت فاصله اجتماعی و افزایش امکان انتشار ویروس و قدرت سرایت آن، احتمال ابتلای افراد افزایش پیدا می‌کند.

بختیاری ادامه داد: نتایج بررسی‌ها در این باره نشان می‌دهد که ٨ تا ١٠ درصد افراد در حال انتشار گسترده ویروس در سطح جامعه هستند، لذا در جوامعی که اکثر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت میکنند، امکان دارد “فوق گسترش دهنده‌ها” ویروس را منتشر کنند.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شناسایی هدفمند این افراد را در کنترل و مدیریت بیماری کرونا ویروس کمک کننده دانست و گفت: شکل انتشار ویروس کرونا تقریبا با محدودیت‌هایی که اعمال شده از حالت تجمعی و فضای سریسته به سمت ابتلای خانوادگی سوق پیدا کرده است.

بختیاری راه حل دیگر کنترل این بیماری را افزایش تست‌های روزانه تا حد بالا دانست و افزود: به عنوان مثال؛ در دانشگاهی مانند دانشگاه علوم پزشکی شیراز باید توانایی گرفتن حداقل ٥ هزار تست روزانه ایجاد شود تا بتوان افراد ناقل سالم بیشتری را با این تست شناسایی، ایزوله و قرنطینه کرد تا از انتشار گسترده این ویروس جلوگیری شود. با توجه به اینکه گاهی محدودیت‌ها برداشته می شود و شرایط به حالت عادی بر می‌گردد، می‌توان میزان تست‌ها را بالا برد.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین اضافه کرد: طی هشت ماه گذشته تجاربی در سطح دنیا کسب شده که براساس آن علائم گسترده‌ای از بیماری نشان داده شده است؛ به عنوان مثال افزایش مشکلات پوستی، چشمی و اعصاب مرکزی علاوه بر مشکل تنفسی در مبتلایان بیس از دو ماه اول شیوع این بیماری مشاهده می‌شود.

بختیاری بیان اینکه تنوع جهش‌ها در کووید ١٩ اتفاق افتاده و تنها ٤ جهش خاص کشور ایران رخ داده که در مناطق دیگر مشاهده نشده، گفت: ادغام ویروس‌های جهش یافته کرونا علاوه بر افزایش سرعت انتشار، سرعت مرگ و میر را هم بالا برده است.