رئیس‌جمهوری فنلاند ضمن بیان آنکه جنگ روسیه-اوکراین به‌طور طولانی ادامه خواهد داشت، به رهبران و شهروندان اروپایی هشدار داد که نسبت به خطرات تشدید این جنگ «خونسرد و بی‌تفاوت» نباشند.

 سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند طی مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک‌تایمز بیان کرد: جنگ‌ها می‌توانند مسیرهای غیرقابل انتظاری را در پیش بگیرند. آن‌ها حتی می‌توانند مسیری به سمت استفاده از تسلیحات هسته‌ای را دنبال کنند.

وی در ادامه افزود: جنگ روسیه-اوکراین زنگ خطری برای اروپا و ناتو است. این زنگ در ماه فوریه ۲۰۲۲ با صدای بلند به صدا درآمد اما شما اکنون آن را به وضوح آن موقع می‌شنوید؟ ممکن است سوال خوبی باشد که آیا همه اروپایی‌ها دریافته‌اند که این یک مسئله اروپایی است یا خیر.

نینیستو ۷۵ ساله که به ۱۲ سالگی ریاست خود به‌عنوان رئیس‌جمهور فنلاند نزدیک می‌شود، خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دفاع خود را رها کردند، مرتکب اشتباه بزرگی شدند.

او در ادامه با اشاره به ادعای رومانی مبنی بر کشف بقایای یک پهپاد روسی در کشورش گفت: ما در موقعیت بسیار حساسی هستیم. حتی چیزهای کوچک می‌توانند وضعیت را به طرز بدی تغییر دهند. حتی خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیز بالا است. هشدارهایم تا حدی پاسخی به آن دسته از افرادی است که سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان را در رابطه با ارسال تسلیحات به اوکراین «بسیار محتاطانه» توصیف می‌کنند؛ تسلیحاتی که به راحتی می‌توانند منطقه کریمه و روسیه را هدف قرار دهند.

رئیس‌جمهوری فنلاند در ادامه تصریح کرد: تفاوتی میان آن‌هایی که مسئولیت دارند و آن‌هایی که فاقد مسئولیت هستند، وجود دارد. ما در فنلاند نیز می‌شنویم که می‌گویند آمریکا باید چه کار کند و چه کار نکند. فقط می‌خواهم اشاره کنم که اگر تشدیدی برای یک جنگ بزرگ وجود داشته باشد، آن جنگ جهانی است و حتی خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای قاعدتا بیشتر می‌شود. من از همه می‌خواهم تا موقعیت آن‌هایی که مسئولیت دارند را درک کنند.

پس از آغاز جنگ روسیه-اوکراین، سائولی نینیستو جزو اولین رهبران اروپایی بود که با جو بایدن در کاخ سفید دیدار کرد؛ جایی که او مسئله و احتمال عضویت فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو را مطرح کرد.

نینیستو با اشاره به زمان پایان این جنگ تاکید کرد: نمی‌دانم تا چه موقع این جنگ ادامه خواهد داشت یا چگونه به اتمام خواهد رسید یا زندگی چطور خواهد بود وقتی که به صلح برسیم. اما حتی زمانی که این درگیری پایان یابد، روسیه باقی خواهد ماند. از طرفی باید اطمینان حاصل شود که پس از صلح، روسیه به جنگ بازنخواهد گشت. باید اطمینان حاصل کرد که جنگ جدیدی پشت در منتظر نیست.

وی در پایان گفت: همیشه بعد از جنگ، زندگی است و هیچ چیز باارزش‌تر از صلح برای مردم نیست. بدون صلح، شما هیچ چیز ندارید؛ بنابراین مطمئنم که شهروندان عادی روسیه نیز همین احساس را دارند. همچنین باید راهی برای حفظ روابط با روسیه وجود داشته باشد. منظورم دوستی عمیق نیست اما توانایی و ظرفیت برای درک و تحمل یکدیگر باید وجود داشته باشد.