تشکیل فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی در واقع با هدف جمع کردن تشکل‌های بخش خصوصی موجود در این زمینه، تحت یک نهاد برای دنبال کردن اهداف مشترک‌شان است. مونا ربیعیان/تا با همگرایی و وفاق همگانی، برای اولویت بندی و حل چالش های بخش کشاورزی که با گرفتاری های حاکم بر صنعت غذا، می توان گفت هنوز زنجیره تولید معیوب و شکننده است، هر چه سریع تر وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ حقوقی و تشکیلاتی با یک تشکیلات ساختاری یکپارچه و منسجم وارد تعاملات نزدیک و جدی جهت حل مسائل پیرامونی صنعت غذا به عنوان یکی از حلقه های زنجیره تولید از مزرعه تا سفره شود.

مواد بسته بندی در کشور وجود ندارد

محسن نقاشی ؛ دبيراجرايي فدراسيون صنايع غذايي بخش كشاورزي ايران درخصوص چالش های تولید صنایع غذایی به خبرنگار ما گفت: درست است که مواد اولیه در کشور تولید می شود اما بخش بسته بندی وارداتی است و این بخش دسته کمی از تولید ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی محصولات کشاورزی در حال حاضر در حال افزایش است ان هم به دلیل اینکه نهادهای کشاورزی برای کشاورز گران شده است و این افزایش قیمت در حال حاضر طبیعی است اما کارخانه تولیدی نمی تواند که روزانه کالای خود را گران کند چرا که این باعث عدم ثبات در قیمت می شود و مشتری های خود را از دست خواهند داد.

محسن نقاشی در ادامه با مثال گرانی لبنیات افزود:  توجه کنید پس از گرانی لبنیات هجومی که به شرکت های لبنی وارد شد بسیار زیاد بود و هر روز این شرکت ها پاسخگو تعزیرات و.. بوده اند درصورتی که وقتی یک جنس ۵۰ هزارتومانی به یکباره ۱۵۰ هزار تومان می شود تولید کننده باید چه کاری را انجام دهد جز اینکه کالاهای خود را افزایش دهد.

ارز دولتی به افراد خاص داده می شود

دبيراجرايي فدراسيون صنايع غذايي بخش كشاورزي ايران درخصوص ارز دولتی گفت: متاسفانه برخی ها ارز دولتی دریافت می کنند تا کالای تولیدکننده را وارد کنند اما پس از ورد به کشور این کالاها با ارز آزاد برای تولید کننده محاسبه می شود.

در این خصوص جلسه ای با معاون اقتصادی کشور حلسه ای برگزار کردیم که در این جلسه دین پرست اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای برطرف شدن مشکلات ارزی تولید کنندگان را به زودی برطرف خواهد شد. دین پرست به مشکلات تولید کنندگان آشنایی داشت و تمام تلاشش را برای برطرف سازی خواهد کرد.

ارز دولتی نیست چرا به افراد خاص داده می شود

محسن نقاشی در ادامه مطرح کرد: درشرایط فعلی یا ارز هست یا ارز نیست اگر می گویند ارز نیست چرا عده ای ارز دولتی می گیرند اما به جای کالاهای مصرفی کالاهایی مانند دسته بیل و چوب بستنی وارد می کنند تولید کننده هم دوست دارد کالای ارزان دست مصرف کننده بدهد اما وقتی مواد اولیه را با ارز آزاد تهیه می کند راهی جز گرانی ندارد .

وی از حضور جوانان در این عرصه گفت:به نظر بنده کار را باید به جوانان سپرد چرا که جوانان می توانند از مشکلات سخت به راحتی عبور کنند وزیر جدید صمت در شرایط فعلی می تواند کمک تولید کنندگان باشد که امید واریم این کار را انجام دهد چرا که تقریبا نیمی از واحدهای تولیدی بسته شده اند.

قوه قضاییه نگذارد بخش های تولیدی نابود شود

دبیر اجرایی فدراسیون صنایع غذایی از قوه قضاییه خواستار شد : در مرحله آخر از قوه قضاییه استفاده خواهیم کرد و از این بی سامانی های ارز دولتی که به بعضی ها برای واردات داده خواهد شد شکایت خواهیم کرد چرا که شاید رییسی بتواند کمک کند تا واحدهای تولیدی بیشتری تعطیل نشود

وی در پایان افزود:به نظر می رسید بعضی ها نمی خواهند که تولید در کشور رونق پیدا کند و هر طوری که شد سنگ جلوی پای تولید کننده می گذارند سعی ما براین است که این مشکلات و چالش ها را برطف سازیم