امیرعبداللهیان گفت: به دعوت رئیس جمهور آفریقای جنوبی، سفر آیت الله رئیسی به این کشور را خواهیم داشت و در این سفر آخرین اسناد تفاهم شده میان دستگاه‌های دو طرف به امضای روسای جمهور میرسد.

نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی که امروز (یکشنبه) در صدر هیاتی وارد تهران شده، دقایقی پیش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دو طرف بر توسعه همکاری ها و تعاملات دوجانبه تاکید و در خصوص مهمترین موضوعات و مسائل منطقه ای و بین المللی با یکدیگر تبادل نظر کردند.

پس از این دیدار دو طرف در نشست مشترک خبری حاضر شدند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست خبری اظهار داشت: امروز گفتگوهای مهمی را در خصوص موضوعات دو جانبه، مسائل مهم منطقه‌ای ‌و بین المللی داشتیم.

وی گفت: اخیرا کمیسیون عالی مشترک همکاری های دو طرف در پروتریا برگزار شد و یکی از دستورکارهای امروز ما پیگیری توافقات این کمیسیون و البته پیگیری موضوعاتی است که میان روسای جمهور دو طرف در سفر اخیر آیت الله ابراهیم رئیسی به آفریقای جنوبی مورد تفاهم واقع شده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه نلسون ماندلا برای مردم ایران شخصیتی شناخته شده در مبارزه با آپارتاید است، تصریح کرد: این موضوع از این منظر اهمیت دارد که امروز جهان شاهد جنایت علیه بشریت توسط رژیم آپارتاید و کودک کش صهیونیستی علیه مردم غزه است.

دعوت رئیس جمهور آفریقای جنوبی از آیت الله رئیسی

امیرعبدالهیان گفت: ما امروز علاوه بر موضوعات دو جانبه در خصوص مسائل و تحولات غزه هم گفت‌وگو کردیم و از مواضع آفریقای جنوبی در دفاع از مردم فلسطین و مبارزه با آپارتاید رژیم صهیونیستی تشکر میکنیم.

وی افزود: ایران و آفریقای جنوبی دیدگاه‌های مشترک منطقه ای و بین المللی دارند و مایلم با استفاده از این فرصت تاکید کنم که سفرهایی میان دو طرف در دستورکار داریم و هیات هایی از آفریقا جنوبی را به زودی در ایران خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه بیان داشت: همچنین به دعوت رئیس جمهور آفریقای جنوبی، سفر آیت الله رئیسی به این کشور را خواهیم داشت و در این سفر آخرین اسناد تفاهم شده میان دستگاه‌های دو طرف به امضای روسای جمهور میرسد.

امیرعبداللهیان با اشاره‌ به تحولات سرزمین‌های اشغالی اظهارداشت: آقای بایدن رئیس جمهور آمریکا به طور شتاب زده به تل آویو میرود و از رژیمی که مردم غیرنظامی، بیمارستان‌ها و مراکز مسکونی را هدف کشتار خود قرار می‌دهد دفاع می‌کند و رسما اعلام کرده که صدها هواپیما را برای کشتار مردم غزه اعزام می‌کند و در جمله‌ای مضحک می‌گوید بیست کامیون برای کمک بشردوستانه به غزه ارسال می‌کنیم.

وی افزود: امروز آمریکا علیه مردم غزه وارد جنگی نیابتی شده و باید گفت که امروز منطقه بشکه باروت است و هرگونه محاسبه غلط، نسل کشی و کوچاندن اجباری مردم غزه می‌تواند تبعاتی را هم برای منطقه و هم علیه جنگ افروزان به همراه داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهم که اگر فورا جنایت علیه بشریت در غزه را متوقف نکنند هر احتمالی در هر لحظه وجود دارد، کنترل منطقه از دست خارج می‌شود و دود آن به چشم جنگ افروزان می‌رود.

لزوم اصلاح مکانیسم شورای امنیت

همچنین پاندور وزیر خارجه افریقا نیز در این نشست در خصوص موضوعات مورد رایزنی تصریح کرد: از آقای وزیر تشکر میکنم که به گرمی از من در تهران استقبال کردند، اکنون شراکت قوی تری داریم. ما شرکای یکدیگر در بریکس هستیم. ایران که اکنون عضو دایم بریکس شده با اقای وزیر صحبت کردیم.

وی ادامه داد: زمینه هایی که مناسب هستند برای همکاری عبارتند از کشاورزی که افریقا تولید کننده خوبی است و بهترین گوشت در جهان را دارد. در زمینه انرژی هم می توانیم همکاری کنیم و ایران می تواند در این زمینه کمک کند. ما می توانیم تجریبیات در زمینه استفاده از فناوری دیجیتال را استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی افزود: در زمینه علوم هم ما می خواهیم با ایران ارتباط قوی تری داشته باشیم. در مورد مسائل منطقه ای هم صحبت کردیم. در خصوص بریکس و گسترش ان صحبت کردیم. نقطه نظرات خودمان را به اشتراک گذاشتیم و باید به عنوان اعضا کار بیشتری را انجام دهیم تا مکانیسم‌های سازمان ملل اصلاح شود و ما اعتقاد داریم مکانیسم شورای امنیت باید اصلاح شود.

می‌خواهیم از ارزهای دیگر استفاده کنیم

پاندورا بیان کرد: در بریبکس هم چالش هایی وجود دارد، وقتی تحریم های یکجانبه و چندجانبه می تواند تجارت را تحت تاثیر قرار دهد. ما در بریکس می خواهیم از ارزهای دیگر استفاده کرده و این نگرش را توسعه دهیم.

پاندور ادامه داد: در زمینه حمله شرم اور علیه مردم فلسطین اعتقاد نداریم که باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشیم. باید به فقدان حقوق بشر علیه مردم غزه صحبت کنیم. ما دیدیم که چگونه با مردم فلسطین رفتار کردند اما صحبت از اشغال به زبان نمیاورند. ما باید فعالیت و کنش بیشتری علیه بی عدالتی علیه مردم فلسطین داشته باشیم. در عمل مردم فلسطین را تنها گذاشتند. افریقای جنوبی به صورت مستمر حمایت خود را از فلسطین داشته است. هیچ کسی نباید از بی عدالتی در رنج باشد. باید کار بیشتری برای حمایت از مردم فلسطین داشته باشیم.

فلسطین آرمان مشترک ایران و آفریقای جنوبی

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفت: سیاست ما واضح است و از سیاست دو کشور حمایت میکنیم و باید فلسطینی ها سرزمین خود را داشته باشند، باید مرزهای ۱۹۶۷ به رسمیت شناخته شود. ما از صلح حمایت میکنیم. ما تظاهر نمیکنیم که فلسطین اشغال نشده است.

پاندور افزود: ما در عمل می گوییم که آنان از حقوق بشر برخوردار نیستند و سرزمینشان اشغال شده است. ما در جلسه دیروز در مصر شرکت کردیم و از آن جلسه حمایت کردیم. قاره افریقا که همیشه دخالت ها را دیده و کودتاهای زیادی در افریقا را مشاهده کردیم، بنابراین این قاره مشکلات را می داند. باید کشورها قاطعانه تر عمل کنند.

وی تصریح کرد: ما مشتاقیم که به همراه ایران این اهداف را محقق کنیم و این ارمان مشترک ایران و افریقای جنوبی است.