توسعه معادن ظرفیت بزرگی برای ایجاد اشتغال در چهارمحال و بختیاری است اما تنها حدود نیمی از معادن این چهارمحال و بختیاری فعال بوده و هشت ماده معدنی از این معادن استخراج می‌شود، یقینا رونق فعالیت این معادن می‌تواند گرهی از مشکلات اقتصادی و بیکاری این استان را باز کند.

عبدالکریم کریمی رئیس خانه معدن چهارمحال و بختیاری کمبود ماشین‌آلات و قطعات را مشکل اصلی حوزه معدن دانست و اظهار کرد: ماشین‌آلات وارداتی است، به‌علاوه نرخ تعمیرات نیز به‌شدت افزایش یافته است، رفع مشکلات اقتصادی گره کار معادن مسکوت را باز می‌کند.

وی اختصاص پیدا نکردن تسهیلات برای معدن‌کاران را موضوع قابل بررسی در سطح کشور دانست و افزود: تسهیلات ارزان‌قیمت در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی باید برای معادن درنظر گرفته شود، بهره‌های بانکی بالا است و این خود عاملی برای رکود و کاهش تولید بوده و در حال حاضر شرایط تنها برای دلالان مساعد شده است.

رئیس خانه معدن چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حدود ۱۹۰ معدن در استان وجود دارد، گفت: در شرایط کنونی از این تعداد ۸۰ معدن با ظرفیت پایین مشغول به‌کار هستند و تعدادی از معدن‌کاران از کار بیکار شده‌اند.

کریمی با اشاره به اینکه صادرات از معادن استان در سال‌های قبل صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: به‌دلیل مشکلات اقتصادی در سال جاری صادرات صورت نگرفته است، فاصله چهارمحال و بختیاری نیز از شهرهای بندری و مرزی نیز سبب افزایش هزینه حمل‌ونقل شده و نبود توجیه اقتصادی سبب تعطیلی تعدادی از معادن در چهارمحال و بختیاری شده است.

در ادامه مهرداد قاسمی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص غیرفعال بودن و رکود برخی از معادن استان توضیح داد: عمده‌ترین مشکل پیش روی معدن‌کاران وجود مشکل محلی با دامداران و مرتع‌داران مناطق معدنی است که هرچند در زمان صدور مجوز، حقوق مرتع‌داران توسط اداره‌کل منابع طبیعی از متقاضی معدن اخذ و به آن‌ها پرداخت می‌شود، اما زمان شروع فعالیت مجددا درگیری‌هایی با افراد محلی صورت می‌گیرد.

قاسمی در خصوص بهره‌برداری از ذخایر دولومیت در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: طی فرآیند برگزاری مزایده عمومی برای یکی از معادن دولومیت استان عامل بهره‌برداری انتخاب شد و قرار است ماده معدنی استخراج‌شده به یک واحد صنعتی در حال احداث که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، انتقال یافته و طی فرآیند فرآوری، ماده معدنی منیزیم از دولومیت استحصال شود.

وی افزود: با تسریع در سرعت ساخت ابنیه و طراحی خط تولید که توسط سرمایه‌گذار در حال انجام است امیدواریم تا پایان سال شاهد تکمیل این واحد باشیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی معدن مذکور تنها ۱۵ نفر به‌صورت مستقیم در بخش معدن و حدود ۱۳۰ نفر در واحد فرآوری مشغول به‌کار شوند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات فرآوری سنگ لاشه به‌صورت کامل در استان انجام می‌شود، فرآوری خاک نسوز تولیدی استان به سایر استان‌های کشور از جمله اصفهان که دارای چند واحد صنعتی نسوز است، انتقال پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: معادن چهارمحال و بختیاری در زمینه استخراج سنگ لاشه، سنگ‌نما، سیلیس، سنگ گچ، خاک نسوز، سنگ‌های تزیینی و مواد اولیه سیمان فعالیت دارند.