معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت، بمباران اردوگاه آوارگان جبالیا در غزه به دست رژیم صهیونیستی صرفا «تازه‌ترین قساوت و جنایتی» است که بر سر مردم فلسطینی ساکن در این منطقه تحت محاصره اعمال شده است.

حماس روز سه‌شنبه گزارش داد که حدود ۴۰۰ فلسطینی در حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه پرجمعیت جبالیا شهید یا زخمی شده‌اند. سخنگوی نیروهای صهیونیست بعدا این حمله را تأیید کرده و مدعی شد که این حمله هوایی یک فرمانده «بسیار مهم» حماس و واحد او را هدف قرار داد. آنها تلفات غیرنظامیان را یک تراژدی خواندند، اما در نهایت رهبری حماس را عامل مرگ آنها دانسته و مدعی شدند که آنها «خود را در میان مردم غیرنظامی جاسازی کرده‌اند.»

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه و پس از سفر دو روزه خود به اراضی اشغالی فلسطین منتشر کرد، گفت که جنگ در غزه وارد «مرحله وحشتناک‌تری با پیامدهای انسانی وحشتناک و به شدت فزاینده‌ای شده است.»

گریفیث با اشاره به حمله غافلگیرکننده حماس و واکنش صهیونیست‌ها که تاکنون جان بیش از هشت هزار فلسطینی را گرفته است، گفت: «۷ اکتبر و پیامدهای آن زخم‌های محو نشدنی بر زندگی میلیون‌ها نفر خواهد گذاشت.»

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: «این رویه نمی‌تواند ادامه یابد. ما نیاز به تغییر گام داریم.»

او همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی صهیونیست‌هایی شد که تحت کنترل حماس هستند تا هر دو طرف به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند و هدف قرار دادن غیرنظامیان را متوقف کنند.

گریفیث در پایان از «آنهایی که دارای نفوذ هستند» خواست تا برای کاهش تنش‌زدایی از این درگیری تلاش کنند و هشدار داد که «عدم اقدام، عواقبی فراتر از این منطقه خواهد داشت.»

روز سه‌شنبه مدیر دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که در واکنش به ناکامی این نهاد در رسیدگی مناسب به بحران مربوط به فلسطین و رژیم صهیونیستی، از سمتش استعفا می‌دهد. کرگ موخیبر، مدیر دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک با نوشتن نامه‌ای به فولکر تورک، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «سازمان ملل به جای آنکه به وظیفه‌اش عمل کند تسلیم قدرت ایالات متحده آمریکا و لابی اسرائیلی شده است.»