شهردار تهران دستاوردهای سفر اخیرش به چین را در صحن علنی شورای شهر تهران ارائه کرد و گفت: بر اساس قراردادهایمان با چین در حوزه حمل و نقل شاهد ورود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی هستیم که ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی، شاسی بلند هستند که برای مسیر فرودگاه و بخش های مشابه استفاده خواهد شد.

علیرضا زاکانی با حضور در صحن علنی شورای شهر گزارش دستاوردهای سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین و قراردادهای منعقد شده درخصوص توسعه حمل و نقل عمومی و… را ارائه داد.

شهردار تهران در ابتدا گفت: جا دارد به برف روبی معابر پایتخت در بارندگی اخیر با تلاش ۲۱ هزار نفر اشاره کنم که نیروهای انسانی شهرداری تهران تلاش کردند که مردم آسایش داشته باشند. برای ما مهم است که مدیر ما ۴۸ ساعت نخوابد تا مردم آسایش داشته باشند.

وی همچنین از تلاش آتش نشانان در حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی تقدیر کرد که در آن شرایط بیمارستان، زمینه ارائه خدمت به بیماران و انتقال آنها را فراهم کردند و افزود: اورژانس تهران هم همکاری ویژه و اساسی در این زمینه داشت که تلاش نیروهای این مجموعه نیز قابل تقدیر است.

زاکانی در ادامه با اشاره به اینکه هدف ما از سفر به چین این بود که از منابع ثروت و تکنولوژی چین استفاده کنیم و برای چنین هدفی سفر دومی به چین داشتیم، توضیح داد: در سفر اول که حدود ۱۳ شهر چین را بازدید کردیم با ظرفیت های واقعی چین آشنا شدیم و عملا سه قرار داد منعقد شد که قرارداد اول موضوع ۶۳۰ واگن مترو بود و دیگری قرارداد بیش از یک میلیارد یورو برای اتوبوس، ون و موتور و موضوع سوم خط ۱۱ مترو بود که با همکاری شرکت چینی و ایرانی بتوانیم با ابداع جدید بود.

وی با بیان اینکه  بعد از آن چینی ها به تهران آمدند و در موضوعات مختلف همچون ساخت تونل خط ۹ و تونل متوسلیان مطرخ شد بگونه ای که عدد قراردادها  ارتقا یافت گفت: عدد تفاهم اولیه حدود ۱۲ میلیارد یورو می شد و بعد از آن مدیران شهری به چین رفتند و از مجموعه ها و کارخانه ها بازدید کردند و گزارش مشخصی در مورد سفر ارائه کردند و نهایتا گام چهارم برداشتیم و هفته گذشته به چین رفتیم و دستاوردها را  اعلام میکنم.

شهردار تهران با بیان اینکه در سفر اخیرش به چین  عدد مجموع تفاهم ها از یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو رسید، گفت: برای زباله سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتل سازی و ساختمان سازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی باز شد بگونه ای که عدد تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود.

زاکانی ادامه داد: بسته های مختلفی در سفر اخیر به چین شکل گرفت که بسته اول تعهدات دولت است که برای اولین بار چین ضمن تأمین مالی پروژه ها اعلام کرده که حاضر به سرمایه گذاری نیز هست و دولت بایستی زمینه ها را فراهم کند.

وی در مورد تعهدات دولت در این قراردادها  گفت: دولت تعهد تأمین ۷۹۱ واگن مترو را داده بود که باید تأمین مالی آن توسط دولت صورت بگیرد و در این راستا ما با وزارت کشور تفاهم کردیم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگن های قبل اضافه شود و این واگن ها به علاوه  ۱۱۳ واگن داخلی سازی است که با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری، مپنا و بخش خصوصی قرار است تولید شود و مقرر شد که ۲۸۰ واگن  نیز بر اساس قرارداد اولیه توسعه یابد و با احتساب ۱۱۳ واگن  داخلی باید بگویم که اقدامات برای ورود مجموعا ۱۱۸۴ واگن فراهم می‌شود.

زاکانی در مورد بسته تعهد شهرداری تهران نیز با بیان اینکه در این سفر یک میلیارد و۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در زباله سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است، گفت: بر این اساس در حوزه حمل و نقل شاهد ورود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی هستیم که ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی، شاسی بلند هستند که برای مسیر فرودگاه و بخش های مشابه استفاده خواهد شد و به محض پرداخت منایع اولیه تا ۶ ماه آینده اتوبوس‌ها را از طریق  گمرک بندرعباس تحویل خواهند داد.

وی با بیان اینکه در بخش زباله سوز در تهران مشاور گرفته‌ایم و تا پایان همین ماه گزارش مشاور ارائه خواهد شد، گفت: اگر مجوزها در اسفندماه از وزارت صمت، استاندارد و محیط زیست اخذ شود، پیش از عید عقد نهایی پیمان انجام خواهد شد اما نکته مهم این است که ۳۰ درصد از هزینه ۵۷۹ میلیون یورویی توسط شهرداری تهران تأمین می شود و مابقی را چین مشارکت خواهد کرد که حدود  ۱۵ سال این مشارکت ادامه خواهد داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه سرفصل بعدی ساخت سه ورزشگاه و مجتمع ورزشی با ایده و طراحی ما بود، ادامه داد: شرکت چینی متعهد شد که سه ورزشگاه با طراحی مدنظر ما بسازد  و تأمین مالی انجام دهد و همچنین سرفصل بعدی گردشگری یک میلیون نفر بود تا اقتصاد شهر و کشور را رونق دهد که البته چون مباحث مالی در آن نیست بعدا به آن می پردازیم.

زاکانی با بیان اینکه تفاهم نامه های دیگری هم مظرح شد اما چون به قرارداد نرسیده، در صحبت‌های من نیست، اظهار کرد: ما در قراردادهایمان نیز مسیر شورا را در نظر گرفتیم تا از مسیر شورای شهر عبور کند.

زاکانی در ادامه تشریح دستاوردهای سفرش به چین با اشاره به مشاوره‌های شرکت‌های بزرگ چینی در حوزه هوشمندسازی، اظهار کرد: قرار شد پس از ایام عید، چینی ها سفری به تهران داشته باشند تا طرح های اولیه ارائه و زمینه انتقال ظرفیت فراهم شود.

وی گفت: در این سفر همچنین  سه جلسه با چینی ها برای تراموا برگزار کردیم چراکه شورای عالی ترافیک برای چهار خط۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و دو خط سریع السیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب و همچنین دو خط تراموا، دو خط بی آرتی و یک خط اتوبوس، تکالیفی را مشخص کرده که پیگیر آن هستیم و در این سفر  «تراموای چرخ لاستیکی» مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این سفر احداث خط ۸، ۹ و۱۱ و تونل شهید متوسلیان با رقم ۳.۵ تا ۴ میلیارد یورو نیز مورد بررسی قرار گرفت و این در حالی است که  سه شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد شهرداری چین  در ساخت و ساز مترو  بودند، انتخاب شدند، ادامه داد: تفاهم سه جانبه ای منعقد شد تا این چهار مورد آغاز شود و البته دقت داشته باشید که پیش پرداخت نمی دهیم و بعد از پنج درصد پیشرفت فیزیکی، تهاتر ملک صورت می گیرد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در بسته چهارم کاری ساخت هتل، ساختمان و دو شهربازی و یک پارک آبی مطرح شد و  برای ساخت  پنج هتل پنج ستاره با مشارکت آنها  تفاهم کردیم، گفت: همچنین قرار شد که ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتی سازی شود و دو شهربازی و دو پارک آبی نیز در تهران ایجاد شود  که در این بسته پنج میلیارد دلار برای هتل و مسکن و عددی کمتر از۲ میلیارد دلار برای مراکز تفریحی پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد : طراحی تمامی این موارد توسط ایرانی ها مبتنی بر معماری ایرانی- اسلامی انجام می شود و آنچه طلب می کنیم تکنولوژی ساخت و سپس انتقال آن است و  با این تکنولوژی عمر سرمایه های شهر حفظ خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه قیمت ها زمین تا آسمان با قیمت های قبلی متفاوت است؛ بگونه ای که در حوزه اتوبوس عدد ۱۰۰ هزار یورو افزایش یافته است، گفت:  ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس های برقی داخلی پیش بینی شده و عملاً بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم  کاهش یافته است. به طوری که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳. هزار یورو رسید که آورده گسترده ای برای ما به شمار می رود. بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و  انرژی تأمین می شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه هرکاری برای مردم تهران انجام دهیم کم است، تأکید کرد: کارکردهای ما معطوف به هویت ایرانی- اسلامی و داشته های فکری داخلی خواهد بود و تنها انتقال تکنولوژی مدنظر است.