رئیس جمهور سوریه تأکید کرد آمریکا بخشی از خاک این کشور را اشغال کرده است و از تروریسم حمایت می‌کند اما گاهی دیدارهایی با مقامات آمریکایی انجام می‌شود.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با اینال آردزینبا، وزیر خارجه آبخاز در کاخ ریاست جمهوری در دمشق گفت: آمریکا بخشی از خاک ما را به صورت غیرقانونی اشغال کرده است و از تروریسم و اسرائیل حمایت می‌کند؛ اسرائیلی که خود خاک ما را اشغال کرده است.

وی افزود: با این حال ما گاهی دیدارهایی با آن‌ها داریم هرچند که این دیدارها به هیچ نتیجه‌ای ختم نمی‌شود اما همه چیز تغییر خواهد کرد.

بشار اسد: گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم

وی درباره محور این دیدارها یا مسؤولانی که در آن شرکت می‌کنند، چیزی نگفت.

بشار اسد در جواب سوالی درباره مذاکرات با غرب گفت: امید همیشه هست. حتی زمانی که بدانیم نتیجه‌ای وجود نخواهد داشت باز هم باید تلاش کنیم. به رغم دیدگاه منفی که نسبت به آن‌ها داریم باید با آن‌ها کار کنیم و برایشان توضیح دهیم که ما هرگز از حقوق خود کوتاه نمی‌آییم و با آن‌ها تنها براساس برابری همکاری خواهیم کرد.

وزیر خارجه آبخاز در این مصاحبه با بشار اسد از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بشار اسد تعریف کرد و آن‌ها را ۲ رهبر مستقل دانست.

بشار اسد در جواب سؤال وزیر خارجه آبخاز درباره نقش روسیه در سوریه گفت: ما خیلی این عبارت را می‌شنویم که روسیه از رئیس جمهور سوریه یا دولت سوریه حمایت کرد و این عبارت نادرستی است. عبارت درست این است که روسیه از ملت سوریه و استقلال سوریه حمایت کرد و درنتیجه با این کار از قوانین بین‌المللی حفاظت کرد.

بشار اسد گفت: روسیه وارد جنگ با تروریسم در خاک سوریه شد. وقتی روسیه از سوری‌ها حمایت می‌کند در واقع از کشور خودش محافظت می‌کند. زمانی که روسیه درباره مبارزه با تروریسم گفت این به طور کلی در سطح بین‌المللی و به صورت ویژه در منطقه دریای مدیترانه و منطقه ما مهم بود چراکه سوریه موقعیت ژئواستراتژیک بسیار مهمی دارد.