به دنبال افزایش قیمت مرغ در سراسر کشور، لرستانی‌ها نیز این قیمت‌های بی‌سابقه را شاهد بوده و بسیاری از مردم و همچنین مرغداری‌ها از این شرایط ناراضی هستند.

مصرف گوشت مرغ در لرستان زیاد است و ۶۲۵ واحد مرغداری استان سالیانه بیش از ۷۰ هزار تن تولید دارند. همچنین مغازه‌هایی که گوشت مرغ را به فروش می‌رسانند نیز همانند قصابی‌ها در لرستان تعدادشان زیاد است.

به‌دنبال شیوع ویروس کرونا و کاهش مراسم شادی و عزا، تعطیلی تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و… تولید و مصرف مرغ نیز کم شد و برخی مرغداری‌ها ضرر کردند.

با گرانی بی‌سابقه قیمت گوشت مرغ در لرستان که به قول مسئولان هیچ منطقی پشت آن نیست، برخی‌ها فکر می‌کنند که مرغداری‌ها از این افزایش قیمت سود می‌برند اما این در حالی است که آنان نیز از این وضعیت ناراضی هستند و بارها از افزایش قیمت و کمبود نهاده‌ها گلایه کرده‌اند.

هزینه ۱۵ میلیارد ریالی برای هر دوره جوجه‌ریزی

صاحب یک مرغ‌داری می‌گوید: ۷۰ درصد هزینه‌های ما به دان اختصاص دارد و در هر دوره حدود ۱.۵ میلیارد تومان هزینه می‌کنم که بیش از یک میلیارد آن پول دان است.

وی ادامه داد: قیمت دان نسبت به دو، سه ماه اخیر دو برابر شده و اینکه در بازار خیلی کم پیدا می‌شود.

هزینه‌های ما چند برابر شده است

یک مرغ‌دار نیز گفت: ما شرایط خوبی نداریم و به هیچ وجه از این افزایش قیمت گوشت مرغ راضی نیستیم ولی واقعیت این است که هزینه‌های ما هم افزایش پیدا کرده و چند برابر شده است.

وی افزود: از دیگر مشکلات ما بحث تسهیلات و مالیات است و در مجموع آن‌گونه که باید و شاید حمایت نمی‌شویم.

فروش مرغ کم شده است

یک مرغ‌فروش نیز گفت: متاسفانه هر وقت قیمت گوش مرغ افزایش می‌یابد فروش ما هم کمتر می‌شود، چون خیلی از مردم نمی‌توانند با این قیمت‌ها مرغ بخرند.

وی بیان کرد: اگر گوشت مرغ را به قیمت هر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان خریداری کنم آن را ۳۰ هزار تومان می‌فروشم.

او تاکید کرد: یک زمانی مرغ منجمد در بازار موجود بود و روی قیمت مرغ گرم هم تاثیر داشت ولی مدت‌هاست که خبری از منجمد نیست.

این صحبت‌ها در حالی است که بخشی از تولیدات مرغ لرستان به سبب نبود سردخانه به خارج استان صادر می‌شود.

ظرفیت سردخانه‌ای لرستان کم است

محمدعلی جعفرپور، مدیر دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص نحوه توزیع  نهاده‌ها بین مرغداری‌ها گفت: هر واحد فعال مرغداری پس از پایان دوره، اطلاعات مربوط به تعداد قطعات مرغی که پرورش داده و به بازار عرضه کرده را در سامانه ثبت می‌کند و بر اساس آن سهمیه اختصاص داده می‌شود.

وی اضافه کرد: وزارتخانه براساس شاخص‌های دام و طیور در هر استان‌، سهمیه‌ مشخصی را ابلاغ و سازمان جهاد کشاورزی هم براساس همان شاخص‌ها سهمیه اعلام شده را در بین شهرستان‌ها توزیع می‌کند.

جعفرپور با اشاره به افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها تصریح کرد: مرداد و شهریور امسال نسبت به سال گذشته ۸ تا ۹ درصد افزایش جوجه‌ریزی داشتیم.

مدیر دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: متاسفانه ظرفیت سردخانه‌ای لرستان کم است و بخشی از تولیدات به خارج استان فرستاده می‌شود و نیاز به افزایش ظرفیت داریم.

قیمت هر کیلو مرغ بیش از ۲۲ هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها، گران‌فروشی است

اسفندیار حسنی‌مقدم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این خصوص اظهار کرد: باهدف تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت مرغ، ۳۶۰ تن از ذخایر مرغ منجمد استان در روزهای آینده با اولویت اقشار کم‌درآمد توزیع می‌شود.

وی تأکید کرد: با احتساب هزینه‌های تولید و فرض تامین تمامی نهاده‌ها به نرخ دولتی، قیمت یک کیلوگرم مرغ برای مرغدار به منظور فروش درب مرغداری حداکثر باید ۱۴ هزار تومان باشد. کشتارگاه که باید تحویل خرده فروش بدهد ۱۸ هزار تومان و برای خرده فروش نیز ۲۰ هزار تومان منطقی است.

حسنی‌مقدم به تامین تمامی ذرت مورد نیاز به صورت دولتی اشاره کرد و افزود: به دلیل شرایط تحریم و تامین نشدن به موقع ارز، ۵۰ درصد میزان کنجاله سویا برای مرغداران با ارز دولتی تهیه شد که با توجه به این کاستی می‌توان افزایش ۲۰۰۰ قیمت مرغ را منطقی دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: بنابراین هر کیلوگرم گوشت مرغ با قیمت ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها منطقی بوده و بیش از این قیمت گران‌فروشی است.

وی تاکید کرد: بدون شک بخشی از گرانی به سبب نوسانات نرخ ارز بوده و بر هزینه‌های تولید تاثیر گذاشته و باید دستگاه‌های نظارتی با سودجویان و گران‌فروشان برخورد کنند.

حسنی‌مقدم گفت: امیدواریم با توزیع مرغ منجمد و تشدید بازرسی‌ها، شاهد کاهش قیمت گوشت مرغ در استان باشیم.

شنیده می‌شود که در هفته‌ی جاری قرار است مرغ منجمد توزیع شود و حال باید منتظر بمانیم که این کار، روی قیمت گوشت مرغ گرم تاثیر دارد یا نه!

ظرفیت ذخیره‌سازی و سردخانه‌ای استان افزایش یابد

فریبرز حسامی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز تأکید کرد: ستاد تنظیم بازار استان باید شرایط ذخیره‌سازی و سردخانه‌ای استان را فراهم کند و این یک نیاز اساسی است.

وی تصریح کرد: هیچ منطقی پشت این افزایش قیمت مرغ نمی‌تواند باشد و ما بر اساس وظیفه‌ای که داریم بازرسی‌ها را انجام می‌دهیم.

عبور از بحران فعلی قیمت گوشت مرغ نیاز به حمایت‌های دولت از واحدهای مرغ‌داری دارد و می‌توان با پرداخت یارانه و کاهش هزینه‌های تولید، مرغ با قیمت معقول‌تری به دست مصرف‌کننده برسد.