وزیر نیرو گفت: پس از بازدیدی که رئیس جمهور شهید سال ۱۴۰۰ به منطقه سیستان و آگاهی از وضعیت ناگوار آبی مردم این منطقه داشت در حالی وعده رفع این مشکل را به مردم این دیار داده بود که امروز افتتاح طرح جامع آبرسانی به زاهدان و سیستان برگ زرینی در کارنامه درخشان دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

علی اکبر محرابیان روز پنجشنبه در افتتاح طرح جامع آبرسانی به زاهدان و سیستان بیان کرد: شهریور ماه سال ۱۴۰۰ سفری به سیستان و بلوچستان و بازدیدی از مناطق مختلف بویژه سیستان داشتیم که با صحنه‌های بسیار سخت و ناگواری از گلایه‌های مردم در تامین آب روبرو بودیم به گونه‌ای که مردم در تامین آب برای امرار معاش، آشامیدن، معیشت، کشاورزی و محیط زیست به شدت مشکل داشتند که رئیس جمهور شهید پس از آن با حضور در جمع مردم وعده رفع این مشکل را داد.

وی افزود: پیرامون این موضوع با توجه به اینکه استان پهناور سیستان و بلوچستان ۱۱ درصد مساحت کشور را شامل می‌شود رئیس جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به این خطه داشت.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال‌های گذشته قبل از شروع دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان ضریب برخورداری مردم از آب بسیار کم بود، بر این اساس برنامه‌ریزی جامعی برای سراسر این استان از شمال، جنوب و شهرهای میانی در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: ساخت سدها، طرح‌های انتقال آب، طرح‌های آبرسانی روستایی، تصفیه خانه و انواع طرح‌های مختلف برای حل این مشکل در دستورکار قرار گرفت به گونه‌ای که در کمتر از یک سال شاهد بهره‌برداری از سد عظیم کهیر در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان بودیم.

محرابیان با بیان اینکه حاصل اجرای سد کهیر مهار شدن سیلاب عظیم در این منطقه بود، افزود: سیل بی‌سابقه اخیر در سیستان و بلوچستان باعث شد تا با وجود سد کهیر از یک فاجعه انسانی جلوگیری شود، همچنین در بخش‌های دیگر تکمیل سد ماشکید سفلی و شهری کور در برنامه تکمیل قرار گرفت.

وزیر نیرو: وعده رئیس جمهور شهید با افتتاح طرح جامع آبرسانی به زاهدان و سیستان محقق شد

۲۵ درصد سهم روستاهای سیستان و بلوچستان از طرح جهاد آبرسانی

وی با بیان اینکه موضوع جهاد آبرسانی به صورت ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، ادامه داد: این طرح ۳۱ استان کشور را در بر می‌گیرد؛ اما از بین تمام روستاهای کشور، ۲۵ درصد روستاها سهم سیستان و بلوچستان بود.

وزیر نیرو گفت: حاصل عملکرد دولت رئیس جمهور شهید و پیگیری‌های شخص آیت الله رئیسی در طول هزار روز خدمت انجام روزانه بیش از سه کیلومتر خط لوله در سیستان و بلوچستان بود که در موضوع آب خط لوله تنها یک بخش از اجرای آبرسانی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: بدترین شرایط را در شمال سیستان و بلوچستان بویژه پنج شهرستان آن و زاهدان داشتیم، موضوع این بود که خشکسالی‌های متعدد از یک سو و عدم وفاداری کشور همسایه به اجرای معاهده بین‌المللی مبنی بر رهاسازی آب از هیرمند که حدود سه سال انجام نشد این‌ها همه مزید بر علت شد تا بر اساس طرح‌های مهندسی بتوانیم بدون اتکا به کشورهای دیگر اقداماتی انجام و اجرایی کنیم که لایه بندی شدند.

تامین آب هیرمند از کشور همسایه حق مسلم ملت ایران

محرابیان افزود: تامین آب هیرمند از کشور همسایه حق مسلم ملت ایران بوده خوشبختانه در ماه‌های اخیر بخشی از این سهم را حکومت طالبان رهاسازی کرد و امروز بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب در چاه نیمه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه طرح‌های آبرسانی را در سه لایه برنامه‌ریزی کردیم، ادامه داد: اولین آن که در طول کمتر از هشت ماه انجام شد حفر چاه‌های متعدد در شمال سیستان و بلوچستان و زاهدان بود، در این راستا ۱۵۰ حلقه چاه پیش بینی شد؛ اما معضل بزرگ شوری و ای سی آب بود که متوسط آن ۲۱ هزار میکروموس است که برای هیچ فعالیتی قابل استفاده نبود.

وزیر نیرو ادامه داد: بیش از ۱۱۰ کیلومتر خطوط انتقال اجرا و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده دسترسی و همچنین به همین میزان خط انتقال برق و پست گسترش پیدا کرد، با اجرای این طرح‌ها در کنار ساخت بزرگترین آب شیرین کن غیر ساحلی و فراساحلی کشور که یک رکورد در سطح بین الملل به شمار می‌رود این آب شیرین کن با ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز در کمتر از هشت ماه راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه سرعت و ظرفیت این طرح در نوع خود بی‌نظیر است، ادامه داد: لایه دوم طرح انتقال آب از تهلاب و اتصال آن به منطقه سیستان است، طرح بسیار بزرگی که توسط قرارگاه خاتم الانبیا عملیاتی و به سرعت در حال اجراست به گونه‌ای که تا سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

محرابیان لایه سوم را طرح انتقال آب از دریا به عنوان یکی از طرح‌های شاخص که با سرعت در حال پیشرفت است عنوان و افزود: امروز علاوه بر طرح جامع آبرسانی که پیگیری مستمر و هفتگی رئیس جمهور شهید برای پشتیبانی، سرعت و اجرای با کیفیت را به دنبال داشت طرح‌های دیگری شامل آبگیری سد شهری کور در سراوان و ۱۵ پروژه دیگر از جمله ساخت خطوط اسپکه – نیکشهر(قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی، سراوان، دامن، سرباز، جالق، چابهار ۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان، برقرسانی و توسعه شبکه برق روستایی، اصلاح و بهینه سازی و رفع افت ولتاژ و برق‌رسانی به چاه‌های آب طرح آبرسانی(چاه‌های آبخوان‌های شرقی،بندان و دشتک) را شاهد خواهیم بود.