حمله سارقان به کامیون های ایرانی در مرز شلمچه باعث بروز نگرانی رانندگان شده و سارقان علاقه زیادی به سرقت بار رب گوجه و تره بار پیدا کرده اند.

مونا ربیعیان/در حال حاضر ، مرز۲ را برای ترخیص این نوع بارها اختصاص داده و در همین روزها هم سر و کله سارقان بیشتری پیدا می شود. در گذشته گروه “نگری ها” این سرقت ها را انجام می داد.

سرهنگ همت‌علی ترکارانی اظهار داشت: به دنبال انتشار ویدیوی سرقت کالا از کامیون‌های حامل کالای صادراتی در بارانداز شلمچه موضوع بلافاصله پیگیری و پس از آن ۲ نفر از سارقان توسط نیروی انتظامی و سه نفر  توسط مرزبانی دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه کامیون‌های حامل کالای صادراتی برای جا به جایی کالا در بارانداز شلمچه متوقف هستند سارقان از این موضوع سوء استفاده کرده و اقدام به سرقت می‌کنند.

سرهنگ ترکارانی، ادامه داد: با توجه به اینکه بارانداز در حوزه نیروی انتظامی نیست و در حوزه مرزبانی و حراست سازمان منطقه آزاد اروند میباشد لذا کنترل این گونه افراد با حراست مربوطه است.

فقر و نداری آسیب های زیادی را به وجود آورده است

مصطفی اقلیما؛ رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی درخصوص سرقت از کامیون های حمل مواد خوراکی در مرزها به خبرنگار ما گفت: صادرات مواد غذایی به دلیل افزایش قیمت ها ممنوع اعلام شده است اما برخی ها به دلیل اینکه به جای ریال دلار بگیرند مواد خوراکی را به کشورهای همسایه قاچاق می کنند و آنهایی که این بارها را برسرقت می برند دقیقا می دانند که چه کامیونی چه باری را حمل می کند و این ها همه نشان از فقر دارد و این آسیب ها روزانه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: وقتی فقر زیاد شود بزهکاری و قاچاق و امثال این آسیب ها در کشور افزایش پیدا می کند برخی ها هم مانند کولبران حاضرند بارهای سنگین را بدوش بکشند و یا جان خود را از دست دهند اما پولی که به دست میاورند سالم باشد و با دزدی هزینه خانواده شان را درنیاورند، در این میان برخی ها هم هستند که به ناچار دست به دزدی می زنند چرا که کار نیست حتی رد و بدل کردن مواد مخدر نیز به نوعی بین جوانان افزایش پیدا کرده است چرا که جوان وقتی به ته خط می رسد ترجیح می دهد تا قبل از مرگش زندگی راحت را تجربه کند پس برایش اهمیتی ندارد که با مواد دستگیر شود بنابراین دست به جا به جایی مواد مخدر میزند همه اینا از بیکاری و فقر ریشه می گیرند.

مردم دیگر نمی توانند حتی تخم مرغ بخورند

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی درباره تورم موجود نیز گفت: مردم از بیکاری دست به هر کاری میزنند چرا که قیمت مواد خوراکی روزانه افزایش پیدا می کند به صورت مثالوقتی تخم مرغ ظرف مدت ۱۰ روز به ۳۲ هزارتومان رسیده است چطور می شود توقع داشت تا مردم بتوانند ساده ترین کالاها را خریداری کنند افزایش ۱۰۰ درصدی که در مواد خوراکی به وجود امده اسن را مردم چطور تحمل کنند. بنابراین در این شرایط مردم دست به هرکاری می زنند تا خرچ زندگی خود را تامین کنند، کارمندی که حاضر است درست به رشوه گیری بزند از روی خوشی اینکار را انجام نمی دهد نداری اورا به چنین روزی وادار کرده است.

وی در ادامه افزود: وقتی نوبخت رییس سازمان برنامه بودجه از قیمت ها خبرندارد و به گفته خودش خرید نمی کند چه توقعی می تواند از دولتی ها داشت همه هم مانند او بی اطلاع از اوضاع مردم هستند.

سیستم اشتباه مالیاتی

صطفی اقلیما درخصوص سیستم مالیاتی نیز به خبرنگار ماگفت: دولت اعلام کرد که کسانی که سکه خریداری کردند مالیات پرداخت کنند مالیات زمانی تعلق می گیرد که شخص سودی کرده باشد وقتی سکه را بفروشی وقت خرید گرانتر باید بخری چرا باید سود پرداخت شود از طرفی دولت اعلام کرده است که خانه های خالی باید مالیات پرداخت کند چرا به جای اینکه مالیات از خانه های خالی درایفت کنید دنبال علت خالی بودن خانه نمی روید، خانه خالی نشان از گران بودن ملک یا ودیعه اجاره است به جای اینکه دولت به دنبال گرفتن مالیات از مردم باشد دنبال علت آن باشند. بعداز اعلام مالیات آن خانه های خالی به قیمت گزاف کرایه داده خواهد شد چرا که هزینه مالیات برای صاحبخانه بالا است پس این فشار را مستاجر باید تحمل کند.

وی در ادمه گفت: طرح ودیعه مستاجری به درد مردم نخواهد خورد چرا که مستاجر اگر توان پرداخت اجاره خانه را داشت که وام دریافت نمی کرد وامی که فقط سود آن توسط مستاجر پرداخت خواهد شد و صاحب اصلی آن کس دیگری است

طرح گشایش اقتصادی روی کاغذ جالب است

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی درخصوص طرح گشایش اقتصادی به خبرنگار ما گفت: یک مثال برای این طرح گشایش اقتصادی می توان گفت که وقتی من قصد خرید خانه را دارم اما پول خرید خانه را ندارم چطور می توانم خانه بدون پول بخرم این طرح هم مانند همین است وقتی ابزاری وجود ندارد چطور می توان این طرح را اجرایی کرد.

دولتی انتقادی از دولت احمدی نژاد گرفتار تورم

وی در ادامه گفت: رییس بانک مرکزی اعلام کرده هر کاری برای ثابت نگه داشتن دلار در بازار انجام داده است چرا پس دلار روزانه گران می شود چرا همه اقلام اساسی به یکباره ۱۰۰ برابر گران می شود وقتی قیمت گذاری توسط دولت انجام می شود دولت روحانی همان دولتی است که از دولت احمدی نژاد ایراد می گرفت که نتوانست تورم را کنترل کند پس چرا خودش در کنترل قیمت ها عاجز مانده است؟

مصطفی اقلیما در خصوص پاسخگویی دولت به مشکلات گفت: دولتی که عمرش به پایان رسیده سات به دنبال پاسخگویی نیست به دنبال رفتن است مطمئن باشید دولت برای هیچکدام از اتفاقات رخ داده پاسخی نخواهد داشت چرا که زیر ساختارهای درستی وجود ندارد وقتی زیر ساختی برای طرحی نیست پس آن طرح رسما طرحی نابود شده است. تورم و فقر دلایل اصلی این است که دولت نمی تواند بر بیکاری که علت به وجود آمدن چنین اتفاقاتی است غلبه کند. دولت با گرفتن مالیات یا وام ودیعه و طرح های دیگر به دنبال تامین کسری بودجه خود است باید دید چه اتفاقاتی در دوره پایان دولت روحانی رخ خواهد داد.