گروه مپنا طی یک سال گذشته، تحولات ساختاری هدفمندی را برای توسعۀ نوآورانه‌تر، همسویی و انعطاف‌پذیری بالاتر با دنیای رو به تغییر کسب‌وکار و برداشتن گام‌هایی مؤثرتر برای روزآمدی و عرضۀ شایستۀ توانایی‌های دانشی و فناورانۀ خود انجام داده‌است. جدیدترینِ این تحولات، پیوستنِ شرکت «مشاورۀ مدیریت مپنا» به بخش نفت و گاز مپنا با نامِ […]

گروه مپنا طی یک سال گذشته، تحولات ساختاری هدفمندی را برای توسعۀ نوآورانه‌تر، همسویی و انعطاف‌پذیری بالاتر با دنیای رو به تغییر کسب‌وکار و برداشتن گام‌هایی مؤثرتر برای روزآمدی و عرضۀ شایستۀ توانایی‌های دانشی و فناورانۀ خود انجام داده‌است.

جدیدترینِ این تحولات، پیوستنِ شرکت «مشاورۀ مدیریت مپنا» به بخش نفت و گاز مپنا با نامِ تازۀ «مپنا ویت» (MAPNA WIT) با مأموریت‌هایی با محوریت نوآوری در نحوۀ نقش‌آفرینی مپنا در صنعت نفت و گاز است.

به گفتۀ «مصطفی اشعری» مدیرعامل جدید شرکت مپنا ویت، این تحولات نتیجۀ مطالعات و طراحی‌های بخش نفت و گاز برای تقویت نگاه توسعه‌محور و نوآوری‌مدار به صنعت نفت و گاز در مپنا است.

مپنا ویت، ترکیبی از خِرد، نوآوری و فناوری

تحولاتی که در نظر گرفته شده در نام شرکت هم نمایان است. نام این شرکت از «مشاورۀ مدیریت مپنا» به «مپنا ویت» (MAPNA WIT) که ترکیبی است از خِرد، نوآوری و فناوری (Wisdom, Innovation, Technology) تغییر پیدا کرده‌است.

اشعری دراین‌باره گفت: این شرکت در واقع ظرفی است برای ایده‌هایی که طی نزدیک به یک سال در بخش نفت و گاز بر اساس اقتضائات و نیازمندی‌های موجود، تدوین شده‌است. البته باید تأکید کرد که آنچه تاکنون هستۀ اصلی خدمات‌دهی شرکت مشاورۀ مدیریت بوده‌است، همچنان به عنوان یکی از ارکان اساسی خدمت‌رسانی آن حفظ خواهد شد و در سبد خدمات شرکت باقی خواهد ماند.

مدیرعامل مپنا ویت همچنین گفت: خلق ارزش با تکیه بر نوآوری و توسعۀ فعالیت‌های نوآورانه در بخش نفت و گاز مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مأموریتی است که گروه مپنا و بخش نفت و گاز برای این شرکت قائل‌اند. نوآوری می‌تواند در ابعاد مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک اهرم حل مسئله باشد و به جذب فناوری‌ها، ابزار، شیوه‌ها و رویکردهای جدید و کارآمد منجر شود.

اشعری با اشاره به تأمین نیروی مجرب و بادانش در حوزۀ نفت و گاز به عنوان یک چالش جدی تصریح کرد: در نظر داریم به کمک تجربه‌های جدید و نوآورانۀ یادگیری در زمینۀ حل مسئلۀ جدی مهارت‌یابی نیروی انسانی در عرصۀ نفت و گاز فعالیت کنیم. این یک چالش مهم صنعت نفت و گاز در شرایط کنونی و در آیندۀ پیشِ رو است.

مدیرعامل مپنا ویت در ادامه با تأکید بر اهمیت هوشمندی در قبال تحولات بازار افزود: کسب‌وکار نفت و گاز عرصۀ اعداد و ارقام بزرگ است و از این نظر جذابیت زیادی دارد، اما در عین حال دچار چالش‌ها و نوسانات مهمی هم هست. بازار نفت و گاز امروز به دلیل کاهش فرصت‌ها رقابتی‌تر شده‌است و در بسیاری از فرصت‌های کاری بخشی از ریسک مالی به عهدۀ مجری گذاشته می‌شود. بنابراین، تحلیل هوشمندانۀ محیط کسب‌وکار در این صنعت ضرورت دارد، و در مپنا ویت می‌خواهیم توانایی رصد روندها، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای بازار نفت و گاز را افزایش دهیم.

مدیرعامل مپنا ویت سپس با اشاره به ظرفیت‌های شرکت مشاورۀ مدیریت برای پذیرش این تغییرات گفت: به این نتیجه رسیدیم که این ایده‌ها باید در مرکزی جمع شود که بتواند به همۀ شرکت‌های زیرمجموعۀ بخش نفت و گاز خدمات ارائه کند. شاید یکی از مهم‌ترین آثار فوری این تغییر ساختاری، تأمین مجموعه‌ای از نیازمندی‌های بخش نفت و گاز است که تاکنون در مقیاس محدود در حاشیۀ کارهای عملیاتی انجام می‌شد.

اشعری گفت: در کوتاه‌مدت، انتظار این است که تأسیس مپنا ویت دسترسی شرکت‌های بخش نفت و گاز به خدمات مؤثر نوآورانه را سریع‌تر و به‌صرفه‌تر کند. در میان‌مدت، انتظار داریم فعالیت مپنا ویت سرعت انطباق مپنا با تحولات حوزۀ نفت و گاز را افزایش دهد، دانش انباشتۀ ارزشمندی در سازمان ایجاد کند و در شاخص‌های کمّی و سنجش‌پذیر بخش نفت و گاز (مانند جریان درآمد، سودآوری و هزینۀ تمام‌شده) اثر ملموس و پایدار به جا بگذارد.